spirit
spirit

ספיריט ארו-סיסטמס על סף קריסה: בואינג תצטרך להציל את הרכישה?

שביתת העובדים בבואינג הותירה צלקות עמוקות: ספקית המטוסים המרכזית, ספיריט ארו-סיסטמס, מתמודדת עם קשיים קיומיים, ואף הזהירה מפני סגירה אפשרית. העסקה הקרובה בין שתי החברות עומדת כעת בסכנה
גיא אבטליון |
נושאים בכתבה בואינג שביתה

חברת בואינג BOEING והספקים בתעשיית התעופה הצליחו לעבור שביתת עובדים יקרה בצורה מפתיעה וללא בעיות רציניות, אך לא כל הספקים שרדו זאת בקלות. אחד הספקים המרכזיים שלה, ספיריט ארו-סיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG , כאשר היא מתמודדת עם בעיות משמעותיות.

ספיריט ארו-סיסטמס, שמספקת את גופי המטוסים לבואינג, פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, המראים שהחברה הפסידה 1.5 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2024, ונאלצה להשתמש ב-1.2 מיליארד דולר מעבר לתזרימי המזומנים שנכנסו לה לתמיכה בהפעלת החברה. הנתונים החלשים הללו אינם מפתיעים, שכן רוב ההכנסות שלה מגיעות מבואינג, וייצור המטוסים של בואינג ב-2024 היה נמוך מהציפיות – עוד לפני ששביתת העובדים החלה ב-13 בספטמבר.

אולם פרט מדאיג במיוחד מופיע בדוחות: ספיריט ארו-סיסטמס ציינה אזהרה על "המשכיות פעילות" (going concern), המצביעה על ספקות לגבי יכולתה להמשיך לפעול כרגיל ללא ארגון מחדש משמעותי. לדברי מומחים חשבונאיים, אזהרות כאלה ניתנות כאשר יש ספקות מהותיים לגבי המשך פעילותה התקינה של החברה.

אזהרת קריסה: סכנה ממשית להמשך פעילות החברה

העניין המוזר הוא שבואינג מתכננת לרכוש את ספיריט ארו-סיסטמס בעסקה שאמורה להיסגר ב-2025. העסקה הזו, הזוכה לתמיכה רגולטורית, היא חלק מתוכנית של בואינג לשיפור איכות הייצור, בעקבות בעיות שהתגלו, כמו המקרה שבו כיסוי דלת חירום השתחרר ממטוס 737 MAX 9 בינואר האחרון בזמן טיסה. גופי המטוסים של המטוס סופקו על ידי ספיריט, ולפי החשד, איכות הייצור מילאה תפקיד באירוע זה.

מקרים כמו זה שבהם חברה שנרכשת מציינת אזהרה כזו לאחר שהעסקה כבר נחתמה אומנם נדירים, אך בהתחשב במדדים הכספיים הנוכחיים של ספיריט ארו-סיסטמס, האזהרה מוצדקת. בודקי חשבונות לא מביאים בחשבון עסקאות עתידיות כשבודקים את הצורך באזהרה כזו.

 

ההחלטה הקשה של בואינג: האם להמשיך עם הרכישה למרות הקשיים?

למרות שבואינג מתמודדת גם היא עם אתגרים פיננסיים, מצב המזומנים שלה טוב בהרבה עם יתרות נזילות של עשרות מיליארדי דולרים וצבר הזמנות בשווי כחצי טריליון דולר. שווי השוק של ספיריט קטן בהרבה בהשוואה לזה של בואינג. לפי מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, אין כל שינוי במחויבות החברה לרכישת ספיריט, שכן היא רואה בה גורם חשוב בשרשרת האספקה שלה ומרכיב קריטי בתהליך ייצוב הפעילות העסקית.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר האזהרה, ירדו מניות ספיריט ארו-סיסטמס בכ-5%. האנליסטים מעריכים כי ייתכן שבואינג תידרש להזרים הון נוסף לספיריט. מוקדם יותר השנה, עוד לפני העסקה, בואינג סיפקה לספיריט כ-425 מיליון דולר לתמיכה בפעילות החברה, ולא יפתיע לראות סידור דומה נוסף בעתיד.

בסופו של דבר, הבעיות של ספיריט ארו-סיסטמס ושל בואינג עצמה נובעות מאותה סיבה: בואינג זקוקה לייצור מוגבר של מטוסים. לפי תחזיות וול סטריט, בואינג צפויה לייצר כ-540 מטוסים ב-2025 ו-700 מטוסים ב-2026, לאחר שב-2024 צפוייה ייצור של 360 מטוסים. גידול בקצב הייצור יכול לפתור את רוב הבעיות הפיננסיות של החברה ושרשרת האספקה שלה.

בינתיים, ירדה מניית בואינג בכ-8% מאז תחילת השביתה, והצטמצמה בכ-42% מתחילת השנה וב-40% מאז האירוע עם כיסוי הדלת. לעומת זאת, ספקים אחרים כמו  ג'נרל אלקטריק ראו דווקא עלייה בשווי המניות שלהם – עלייה של כ-76% מתחילת השנה וכ-6% מאז תחילת השביתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.