רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

טלטלה בשוק הרכב: טראמפ מעדיף מסורתי על חשמלי

עם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב והאפשרות למדיניות כלכלית שונה תחת שליטתו, מניות יצרניות הרכב המסורתיות מגיבות בהתאם, בעוד מניות הרכבים החשמליים מציגות ירידות

גיא אבטליון | (3)

העליות במניות פורד  FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS מיוחסות לציפיות ששינויים אפשריים במדיניות המס והסחר, כמו הפחתת שיעור המס על חברות ל-15% עבור יצרניות שמחזיקות קווי ייצור מקומיים, שעשויות להתרחש תחת ממשל טראמפ ייטיבו במיוחד עם יצרניות רכב מסורתיות. טראמפ, שהביע התנגדות נחרצת לרכבים חשמליים ולחלק מההטבות שהעניק הממשל הקודם על רכבים אלו, עשוי להוביל לביטול הטבות המס הקיימות לרכבי EV (רכבים חשמליים). צעד כזה עשוי להאט את צמיחת השוק האמריקאי של רכבים חשמליים, שעד כה נהנה מהטבות מס מסוימות שהפכו את הרכבים הללו למושכים יותר לצרכן האמריקאי.

קאמבק לרכב המסורתי? פורד וג'נרל מוטורס חוגגות

עבור פורד וג'נרל מוטורס, שתיהן חברות ענק אשר רוב רווחיהן מגיעים ממכירת רכבים המונעים בדלק, שינוי במדיניות לעידוד רכבים מסורתיים עשוי להוות יתרון משמעותי. צמצום היקף השוק של רכבים חשמליים בארה"ב עלול להגביר את הביקוש לרכבים מסורתיים, כלומר כאלה המונעים במנועי בנזין או דיזל, ולתרום לשיפור תמהיל המוצרים של פורד וג'נרל מוטורס. חברות אלה השקיעו אמנם גם בפיתוח רכבים חשמליים, אך לא הצליחו להגיע למספרי מכירות שמאפשרים רווח משמעותי בתחום. חזרה להעדפת רכבים מסורתיים יכולה לא רק לחזק את עמודי הרווח המרכזיים שלהן, אלא גם להפחית מהלחץ שלהן להתרחב לשווקים חדשים תוך שמירה על היתרון היחסי שלהן.

בנוסף, פורד וג'נרל מוטורס מחזיקות בתשתיות ייצור נרחבות בארצות הברית, דבר המקל עליהן להפיק רכבים מסורתיים במחירים תחרותיים ולספק דרישה גבוהה. אם אכן מדיניות הממשל החדש תעדיף השקעות בייצור מקומי ותחסוך עלויות דרך הטבות מס, החברות עשויות להרוויח הן מצמצום תחרות מצד יצרנים זרים והן מיכולת לייצר רכבים בזול יותר ולהציע אותם במחירים אטרקטיביים יותר לצרכנים.

מדיניות זו עשויה גם לשחרר את החברות מהשקעות כבדות בטכנולוגיות חדשות ויקרות, כמו סוללות ליתיום מתקדמות, ולהתמקד בשיפור יעילות הדלק ובשדרוג המוצרים הקיימים – מהלך שיכול להגדיל את הרווחיות ולספק נתח שוק רחב יותר, בייחוד בקרב צרכנים שאינם מתלהבים מהרכבים החשמליים או מעדיפים את האפשרויות המסורתיות.

מאסק וטראמפ: צמד חמד?

טסלה TESLA INC , שנראה כי היא היחידה מבין יצרניות הרכב החשמלי שזוכה לעלייה בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ, חווה עלייה משמעותית במנייתה בשוק. ביום המסחר האחרון, מניית טסלה זינקה בכ-14.5%, כאשר המשקיעים מביעים אמון בעקביותה של החברה ובחזונו של המנכ"ל אילון מאסק. מאסק עצמו תמך בבחירתו של טראמפ לנשיאות, מהלך שמחזק את מעמדה של טסלה ומגביר את האופטימיות בנוגע להשקעות עתידיות.

הקשר בין מאסק לממשל החדש נתפס כחיובי עבור טסלה. מאסק, שהפך לדמות ציבורית ופוליטית שנויה במחלוקת עם רעיונות חדשניים על עתיד התחבורה, זוכה לחשיפה רבה והשפעה בשוק האמריקאי. במידה והממשל החדש יוביל למדיניות כלכלית שתקל במיסוי ובמכסים על ייצור מקומי, טסלה, שמחזיקה ביכולות ייצור נרחבות בארה"ב, צפויה להפיק תועלת רבה.

תחזיות השוק: האם טסלה תגיע לשווי של טריליון דולר?

קיראו עוד ב"גלובל"

דן אייבס, אנליסט בוודבוש סיקיוריטיז, מעריך כי תחת הממשל של טראמפ, טסלה עשויה להגיע לשווי שוק של טריליון דולר – יעד מרשים אך מאתגר. עם זאת, השגת יעד זה תלויה במידה רבה ביכולתה של החברה להפוך את חזון מאסק למציאות. מאסק שואף להפוך את טסלה ליותר מחברת רכב – לחברת אנרגיה, חלל ובינה מלאכותית. כדי להוביל את החברה לשווי שכזה, טסלה תצטרך להרחיב את תחומי פעילותה ולהפוך לשחקן רב תחומי בתחום הטכנולוגיה.

רגולציה, מכסים והשפעה על התחרות

הגישה המסורתית של טראמפ להגן על תעשיית הייצור המקומית בארה"ב נראית מבטיחה עבור טסלה, בייחוד אם יופעלו מכסים על יבוא רכבים חשמליים מסין. אם הממשל החדש יטיל מכסים על רכבים מסין, טסלה תזכה ליתרון תחרותי על פני מתחרים זרים, ותוכל להגדיל את נתח השוק המקומי שלה בארה"ב. מעבר לכך, אפשר שתקנות חדשות להקלות בתחום הנהיגה האוטונומית יאפשרו לטסלה להוציא לשוק את שירותי הרובוטקסי שלה עוד לפני סוף 2025 – תוכנית שבה טסלה מזהה פוטנציאל רווחי משמעותי.

מבט לעתיד: האם טראמפ יעמוד בהבטחותיו לטסלה?

בעוד שהיחסים בין מאסק לממשל הדמוקרטי היו לעיתים קרובות מתוחים, נצחונו של טראמפ נתפס כהזדמנות חדשה עבור מאסק והמשקיעים. טראמפ עשוי להוביל מדיניות שתתמוך בשוק המקומי ותפחית את הרגולציה, מה שיכול לעזור לטסלה להרחיב את ההשקעות בטכנולוגיות חדשות ולהוביל את שוק הרכב החשמלי. יחד עם זאת, החודשים הקרובים יהיו מכריעים עבור טסלה והמשקיעים, אשר עוקבים אחרי כל צעד של מאסק והמתיחות הפוליטית שעשויה להשפיע על החברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כלכלן 07/11/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    ככה שאין משמעות עבור טסלה התחרות היא כרגע על אירופה ואם טראמפ יגזים עם המכסים על תוצרת סינית טסלה יכולה לספוג מכסים מצד הממשל הסיני שיכול לפגוע בה קשה מאוד
  • 2.
    ישי 07/11/2024 00:20
    הגב לתגובה זו
    לא יקבל החלטה בניגוד לאינטרס של טסלה
  • 1.
    בוחצי 06/11/2024 22:53
    הגב לתגובה זו
    זיכרו איפה קראתם על זה לראשונה. מרץ 2025 המניה מעל 600$
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.