טלטלה בשוק הרכב: טראמפ מעדיף מסורתי על חשמלי
עם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב והאפשרות למדיניות כלכלית שונה תחת שליטתו, מניות יצרניות הרכב המסורתיות מגיבות בהתאם, בעוד מניות הרכבים החשמליים מציגות ירידות
העליות במניות פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS מיוחסות לציפיות ששינויים אפשריים במדיניות המס והסחר, כמו הפחתת שיעור המס על חברות ל-15% עבור יצרניות שמחזיקות קווי ייצור מקומיים, שעשויות להתרחש תחת ממשל טראמפ ייטיבו במיוחד עם יצרניות רכב מסורתיות. טראמפ, שהביע התנגדות נחרצת לרכבים חשמליים ולחלק מההטבות שהעניק הממשל הקודם על רכבים אלו, עשוי להוביל לביטול הטבות המס הקיימות לרכבי EV (רכבים חשמליים). צעד כזה עשוי להאט את צמיחת השוק האמריקאי של רכבים חשמליים, שעד כה נהנה מהטבות מס מסוימות שהפכו את הרכבים הללו למושכים יותר לצרכן האמריקאי.
קאמבק לרכב המסורתי? פורד וג'נרל מוטורס חוגגות
עבור פורד וג'נרל מוטורס, שתיהן חברות ענק אשר רוב רווחיהן מגיעים ממכירת רכבים המונעים בדלק, שינוי במדיניות לעידוד רכבים מסורתיים עשוי להוות יתרון משמעותי. צמצום היקף השוק של רכבים חשמליים בארה"ב עלול להגביר את הביקוש לרכבים מסורתיים, כלומר כאלה המונעים במנועי בנזין או דיזל, ולתרום לשיפור תמהיל המוצרים של פורד וג'נרל מוטורס. חברות אלה השקיעו אמנם גם בפיתוח רכבים חשמליים, אך לא הצליחו להגיע למספרי מכירות שמאפשרים רווח משמעותי בתחום. חזרה להעדפת רכבים מסורתיים יכולה לא רק לחזק את עמודי הרווח המרכזיים שלהן, אלא גם להפחית מהלחץ שלהן להתרחב לשווקים חדשים תוך שמירה על היתרון היחסי שלהן.
בנוסף, פורד וג'נרל מוטורס מחזיקות בתשתיות ייצור נרחבות בארצות הברית, דבר המקל עליהן להפיק רכבים מסורתיים במחירים תחרותיים ולספק דרישה גבוהה. אם אכן מדיניות הממשל החדש תעדיף השקעות בייצור מקומי ותחסוך עלויות דרך הטבות מס, החברות עשויות להרוויח הן מצמצום תחרות מצד יצרנים זרים והן מיכולת לייצר רכבים בזול יותר ולהציע אותם במחירים אטרקטיביים יותר לצרכנים.
מדיניות זו עשויה גם לשחרר את החברות מהשקעות כבדות בטכנולוגיות חדשות ויקרות, כמו סוללות ליתיום מתקדמות, ולהתמקד בשיפור יעילות הדלק ובשדרוג המוצרים הקיימים – מהלך שיכול להגדיל את הרווחיות ולספק נתח שוק רחב יותר, בייחוד בקרב צרכנים שאינם מתלהבים מהרכבים החשמליים או מעדיפים את האפשרויות המסורתיות.
מאסק וטראמפ: צמד חמד?
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה TESLA INC , שנראה כי היא היחידה מבין יצרניות הרכב החשמלי שזוכה לעלייה בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ, חווה עלייה משמעותית במנייתה בשוק. ביום המסחר האחרון, מניית טסלה זינקה בכ-14.5%, כאשר המשקיעים מביעים אמון בעקביותה של החברה ובחזונו של המנכ"ל אילון מאסק. מאסק עצמו תמך בבחירתו של טראמפ לנשיאות, מהלך שמחזק את מעמדה של טסלה ומגביר את האופטימיות בנוגע להשקעות עתידיות.
הקשר בין מאסק לממשל החדש נתפס כחיובי עבור טסלה. מאסק, שהפך לדמות ציבורית ופוליטית שנויה במחלוקת עם רעיונות חדשניים על עתיד התחבורה, זוכה לחשיפה רבה והשפעה בשוק האמריקאי. במידה והממשל החדש יוביל למדיניות כלכלית שתקל במיסוי ובמכסים על ייצור מקומי, טסלה, שמחזיקה ביכולות ייצור נרחבות בארה"ב, צפויה להפיק תועלת רבה.

תחזיות השוק: האם טסלה תגיע לשווי של טריליון דולר?
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
דן אייבס, אנליסט בוודבוש סיקיוריטיז, מעריך כי תחת הממשל של טראמפ, טסלה עשויה להגיע לשווי שוק של טריליון דולר – יעד מרשים אך מאתגר. עם זאת, השגת יעד זה תלויה במידה רבה ביכולתה של החברה להפוך את חזון מאסק למציאות. מאסק שואף להפוך את טסלה ליותר מחברת רכב – לחברת אנרגיה, חלל ובינה מלאכותית. כדי להוביל את החברה לשווי שכזה, טסלה תצטרך להרחיב את תחומי פעילותה ולהפוך לשחקן רב תחומי בתחום הטכנולוגיה.
רגולציה, מכסים והשפעה על התחרות
הגישה המסורתית של טראמפ להגן על תעשיית הייצור המקומית בארה"ב נראית מבטיחה עבור טסלה, בייחוד אם יופעלו מכסים על יבוא רכבים חשמליים מסין. אם הממשל החדש יטיל מכסים על רכבים מסין, טסלה תזכה ליתרון תחרותי על פני מתחרים זרים, ותוכל להגדיל את נתח השוק המקומי שלה בארה"ב. מעבר לכך, אפשר שתקנות חדשות להקלות בתחום הנהיגה האוטונומית יאפשרו לטסלה להוציא לשוק את שירותי הרובוטקסי שלה עוד לפני סוף 2025 – תוכנית שבה טסלה מזהה פוטנציאל רווחי משמעותי.
מבט לעתיד: האם טראמפ יעמוד בהבטחותיו לטסלה?
בעוד שהיחסים בין מאסק לממשל הדמוקרטי היו לעיתים קרובות מתוחים, נצחונו של טראמפ נתפס כהזדמנות חדשה עבור מאסק והמשקיעים. טראמפ עשוי להוביל מדיניות שתתמוך בשוק המקומי ותפחית את הרגולציה, מה שיכול לעזור לטסלה להרחיב את ההשקעות בטכנולוגיות חדשות ולהוביל את שוק הרכב החשמלי. יחד עם זאת, החודשים הקרובים יהיו מכריעים עבור טסלה והמשקיעים, אשר עוקבים אחרי כל צעד של מאסק והמתיחות הפוליטית שעשויה להשפיע על החברה.
- 3.כלכלן 07/11/2024 14:56הגב לתגובה זוככה שאין משמעות עבור טסלה התחרות היא כרגע על אירופה ואם טראמפ יגזים עם המכסים על תוצרת סינית טסלה יכולה לספוג מכסים מצד הממשל הסיני שיכול לפגוע בה קשה מאוד
- 2.ישי 07/11/2024 00:20הגב לתגובה זולא יקבל החלטה בניגוד לאינטרס של טסלה
- 1.בוחצי 06/11/2024 22:53הגב לתגובה זוזיכרו איפה קראתם על זה לראשונה. מרץ 2025 המניה מעל 600$
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
