המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף שקל
מיסוי גבוה על רכבים חשמליים – הכפלת העלויות
מתווה מס הקנייה הנוכחי הוא בשורה קשה לרוכשי רכב חשמלי. מס הקנייה היה אמור לעלות בהדרגה, אבל ב-2025 הוא יקפוץ מ-35% ל-83%. בפועל, זה היה אמור להיות מס בשיעור של 45%. גם באוצר מסכימים על כך, אאל שאיכשהו בשנה שעברה לא סגרו את כל הקצוות של העלאות מס הקנייה באופן מדורג על פני השנים ונותר פתח להעלאה הדרמטית.
ההערכות עד לרגע האחרון היו שהמס יעלה באופן מדורג, כשבמקביל האוצר יעביר את מס הנסועה מוקדם ככל שאפשר. אלא שמס נסועה שמודד את היקף הקילומטרים שנוסעים ומחייב על כל נסיעה של קילומטר ב-15 אגורות עדיין לא יכול להיותת בשטח. אין עדיין את הכלים והמערכות הטכניות לצורך החישובים. ולכן האוצר העדיף את "הכסף ביד" מהגדלת מס קנייה. אל תחשבו שניצלתם ממס נסועה - זה יגיע, סבירות גבוהה שכבר ב-2026.
המשמעות של הקפיצה במס קנייה, אלא אם יהיה עיכוב ביישום ברגע האחרון היא עלייה של של 25 עד 40 אלף שקל ברכבים החשמליים הפופולאריים. יש עדיין סיכוי קטן שיגובש במהירות מתווה למס נסועה ואז העלייה במס קנייה תהיה מופחתת, אך אנחנו כבר אחרי הדקה ה-90. הסיכוי לגול הוא נמוך, אך קיים.
BYD - מובילים את המכירות בארץ
הפסקת התמיכה בעמדות הטעינה
לכאורה זה עניין קטן, מדובר על תקציב של 100 מיליון שקל בלבד שמבוטל, אבל יש לו השפעה גדולה על שוק הרכבים החשמליים. ביטול התמיכה הממשלתית להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה מפחית את הכדאיות של חברות להקים עמדות טעינה באזורים פחות משתלמים כלכלית. זה אומר שאנשים שגרים במקומות האלו לא יקנו רכבים חשמליים. אלא אם תהיה להם טעינה ביתית.- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל, רבים מאיתנו גרים בבניינים ללא אפשרות להקים עמדות פרטיות, כך שהתלות בתחנות טעינה חשובה. אולי לא קריטית מאוד, אבל בהחלט חשובה ומשפיעה על ההחלטה של אנשים באם לקנות רכב חשמלי.
בד בבד, בעלי רכבים חשמליים צפויים לאבד את ההנחה באגרות רישוי. וועדת הכספים פרסמה מוקדם יותר השנה כי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים יעלו מסביבות ה–450 שקל לכ–1,800 שקל, לכל הפחות.
כמו כן, בקרוב תפוג ההנחה בשווי השימוש שניתנה לנהגי הרכב החשמלי מהמעסיקים. במצב הזה, הכדאיות לרכישת רכב חשמלי פוחתת. כתוצאה מכך, יהיה קשה, אפילו בלתי אפשרי לעמוד ביעדי ההפחתה של פליטות גזי חממה. היעדים להקטין את פליטות גזי החממה ב-27% עד 2030 ולהגיע לאפס פליטות ב-2050 תלויים מאוד בשוק הרכב החשמלי.
קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"
מה יקרה בשוק הרכבים החשמליים בחודשים הקרובים?
בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות כאמור 83%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לזינוק של בין 20% ל-30% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. עד ינואר צפוי גל של רכישות כדי להימנע מהעלאת המס.
מעבר לכך, היבואנים ינסו לייבא כמה שיותר עד דצמבר ואז לשווק את הרכבים במבצעים בחודשים הראשונים של 2025 עם מס קנייה ישן (הם יכולים, תחת אישור מהרשויות, לעשות זאת כי מס הקנייה מוגדר בעת קניית היבואן).
כמה מס תשלמו כל חודש כשמס נסועה ייכנס לתוקף ולמה צריך לחשוב על זה כבר לפני שקונים?
מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין.
מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?
העלייה במס קנייה ובעקבותיו להעלאת מחירי הרכבים תוביל לעלות נוספת של מימון (או אלטרנטיבה לכסף שהשקעתם ברכב). תוספת של 30 אלף שקל שקולה להוצאות מימון של 3 אלף שקל נוספים בשנה. זה פקטור מרכזי בשיקול רכישת רכבים חשמליים ובהינתן כל התמונה - ראו בהמשך - זה הופך את הרכבים החשמליים ללא כדאיים כלכלית ביחס לרכבים על דלק.
- 29.הגועל זה שאומרים לנו להתפטר בבנזין והגועל זה שמשעבדים ב (ל"ת)אפי 14/12/2024 14:00הגב לתגובה זו
- 28.אריק 07/12/2024 11:05הגב לתגובה זועובדים ביחד עם היבואנים להריץ אנשים לקניית רכבים.
- 27.ג'קי 02/12/2024 00:50הגב לתגובה זוכתבת שהסוללה תקפה ל 8-10 שניםת לא נכון!!! האחריות בדרך כלל 8 שנים, ממחקרים עולה שאורך חיי הסוללה יהיה ארוך יותר מחיי רכב הבנזין. כבעל רכב חשמלי (סקודה) יותר מ3 שנים, אני לא מרגיש ירידה בביצועי הסוללה, עלות צריכת החשמל נעה בין 7 ל8 שקלים ל100 ק"מ.(טעינה ביתית).
- 26.דן 25/11/2024 15:16הגב לתגובה זואמכור את החשמלית שלי ואקנה בנזין. עדיף... לא אקנה טסלה ב 250 אלף שח. עדיף כבר במוו סידרה 3 בנזין.
- 25.חוק הרבנים.. (ל"ת)דני שוורץ 21/11/2024 21:21הגב לתגובה זו
- 24.תקנו אופנים חשמליות - דופקים את המערכת עד הסוף ! (ל"ת)חרדי פרזיט וכיף לו 04/11/2024 14:05הגב לתגובה זו
- 23.נועה 03/11/2024 22:24הגב לתגובה זוולקצץ במשרדים ממשלתיים, מי שיחזיק רכב חשמלי יהיה רק בעשירון העליון. גם פה המדינה רוצה לגזור מס. מתסכל.
- ידוע שהממשלה גוזרת קופון מהדלק למעלה 2/3 ממחיר הדלק זה מס כולם יעברו לחשמלי מי יחזיר לממשלה את חוסר הכסף מהמעבר לחשמלי (ל"ת)רון 04/11/2024 08:04הגב לתגובה זו
- 22.כלכלן 03/11/2024 21:49הגב לתגובה זוסורי, אבל זה שיש כאן אולי לומדי תורה שממומנים על-ידי המדינה, לא אומר שהקב״ה אמור לסלוח לעם ישראל על החרבת והשחתת הטבע והאקלים.
- כסף לפני הכל רש מפלגות רעבות לכסף מאיפה יביאו (ל"ת)רון 04/11/2024 08:04הגב לתגובה זו
- 21.למרות העליות עדיין רכב חשמלי הכי משתלם (ל"ת)דן 03/11/2024 17:35הגב לתגובה זו
- 20.זאב 03/11/2024 13:54הגב לתגובה זואם לא שמתם לב ישראל נמצאת במלחמה קיומית כבר מעל לשנה. מי ישלם על זה?
- 19.אבי 03/11/2024 13:38הגב לתגובה זולמי שלא יכול לעמוד במחיר ולא בא לו לשלם המון על רכב חשמלי חדש, שיקנה רכב בנזין שנתון 2014 בגרושים. יסיע אותו לכל מקום שירצה בשתי שקל
- 18.יוני 03/11/2024 11:51הגב לתגובה זווהעם הטיפש בציון ימשיך להשתחוות ולקק לו.
- 17.לאט לאט יגרמו לכל הצעירים לברוח מפה לא צריך טרור הממשלה עושה את זה הכי טוב (ל"ת)רון 03/11/2024 11:24הגב לתגובה זו
- 16.בן 03/11/2024 11:23הגב לתגובה זואיפה השרה לאיכות הסביבה גברת סילמן? לא שומעים אותה כשלא מדובר על חמץ בפסח. איכסה עליך גברת סילמן. איפה הערכים שלך? נראה שאיבדת אותם מזמן במסדרונות הכנסת.
- 15.י ש ר א ל י 03/11/2024 11:12הגב לתגובה זופרס למשתמטים הם כבר נותנים.
- 14.אורנה 03/11/2024 11:09הגב לתגובה זואת תושבי תל אביב ופתח תקווה לא מעניין המס נסועה כי הם גרים צמוד לעבודה... תושבי הצפון והדרום המגיעים לחברות הפיננסיות וההייטק(שוק התעסוקה מרוכז רק במרכז בעידוד שלטון מושחת כבר 75 שנה) הם שיידפקו וישלמו שוב את הגדלת המיסוי עושק. פשוט לא כדאי לגור בצפון או בדרום. שכולם יעברו רק למרכז. ארץ אוכלת יושביה
- 13.מדינת ישראל גמרה את הסיפור של רכב חשמלי כאן (ל"ת)כלכלן 03/11/2024 11:05הגב לתגובה זו
- 12.f 03/11/2024 11:00הגב לתגובה זוהממשלה הגרועה ביותר בתולדות ישראל
- 11.משי 03/11/2024 10:53הגב לתגובה זואנשים נוסעים לעבודה ולא משלמים מס זה בעיה
- 10.אני מאמין שיקנה 03/11/2024 10:46הגב לתגובה זואין על הישראלי- הכי מטומטם בעולם!!!!!!!!!!!!!! תZיין אותו והוא ירוץ ויקנה עוד רק כדי לצאת הכי פראייר בכל העולם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 9.סוס ועגלה הכי משתלם נעבור לזה (ל"ת)רון 03/11/2024 10:33הגב לתגובה זו
- אתה יודע כמה עולה להחזיק סוס?? (ל"ת)אורן 03/11/2024 13:28הגב לתגובה זו
- 8.מילואימניק 03/11/2024 10:18הגב לתגובה זוגם על רכב חשמלי, העלאת דמי ביטוח לאומי ושרותי בריאות .העיקר שיהיה מימון מעונות יום לחרדים משתמטים
- 7.רוני 03/11/2024 09:59הגב לתגובה זובתחלה אמרו שמס על שקיות נועד בכדאי להוריד את הזיהום .. למרות שבופעל זה עוד מס ( הרי כשקניה הכי בסיסית היום בסופר זה 500 שקל ) מה זה משנה באמת להוסיף עוד 10 שקיות בשקל ..? אז כבר הבנו המדינה לא באמת חושבת על סביבה ירוקה - כנ"ל גם עם רכב חשמלי ועוד ועוד .. שלא יספרו לנו סיפורים הכל כסף - פשוט בושה למדינה..
- רעיון טוב, הבעיה שחרדים הם צרכנים כבדים של שקיות (ל"ת)ורוניס 03/11/2024 15:04הגב לתגובה זו
- 6.השואל 03/11/2024 09:53הגב לתגובה זומספר אחד יכול לתאר את כל הכתבה: 20,000 ק"מ? 25,000 ק"מ? 30,000 ק"מ?
- אורן 03/11/2024 23:46הגב לתגובה זוניקח רכב בנזין שעולה 120 אלף ש"ח עם צריכת דלק 1:16 . כלומר עלות הדלק 7.5 ש"ח ל16 ק"מ. ניקח רכב טסלה 240 אלף ש"ח שצריכת החשמל 0.200Wh לק"מ . נכפול ב16 נקבל 3.2KWh . לטעינה בתית יעלה 0.62 ש"ח לKWH סה"כ 2 ש"ח (5 שעות טעינה) וטעינה מהירה במקום ציבורי 2.5 ש"ח לKWh כ-8 ש"ח . עם מס נסועה זה מ4 ש"ח עד ל10 ש"ח בטעינה מהירה. ההפרש בין רכב טסלה לרכב בנזין זה בערך 100 אלף ש"ח ובסכום הזה אפשר לרכוש 13 אלף ליטרים בנזין שיגמעו מרחק של 231 אלף ק"מ. החלק הבעייתי ביותר הינו הפחת של הסוללות ושווי הרכב בשוק המשומשים. בקיצר לזרוק כסף לפח
- 5.ומה עם התוכנית לעודד רכב לא מזהם..חחחחחח (ל"ת)ZZ 03/11/2024 09:37הגב לתגובה זו
- 4.כלכלן 03/11/2024 09:23הגב לתגובה זוהנושא של האנרגיה הירוקה יכול להמתין לעוד שנתיים שלוש, המלחמה והעלויות שלה לא.
- 3.רק היברידי בן 3 שנים (ל"ת)אנונימי 03/11/2024 09:16הגב לתגובה זו
- 2.אלישע 03/11/2024 09:07הגב לתגובה זובמדינה בה החשמל ממילא מופק משריפת מאובנים אין יתרון אקולוגי לרכב חשמלי על בנזין, לכן ח ץ מלובי מאוד חזק לטובת רכב חשמלי אין סיבה לעודד מעבר לרכב חשמלי.
- טעות 03/11/2024 11:30הגב לתגובה זומדינת ישראל עברה לגז טבעי מזמן, והרבה בתים עם מערכות סולאריות וגם המדינה בכיוון לחשמל ירוק, השימוש במאובנים הולך וקטן משנה לשנה
- אתה יודע שגז טבעי זה גם דלק מאובנים, לא? (ל"ת)גז טבעי 04/11/2024 07:45
- 1.סווינגר 03/11/2024 09:07הגב לתגובה זויש יד מכוונת להחלטות הדפוקות האלה. לא סתם מחליטים פה הכל נגד בציבור. כנראה שזה מה שמגיע לציבור מטומטם וכנוע. מאחל לציבור להנות לשנת 2025 נפלאה, עתירת עונשים וגזירות. בדיוק כמו שהוא אוהב.

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.