המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף שקל
מיסוי גבוה על רכבים חשמליים – הכפלת העלויות
מתווה מס הקנייה הנוכחי הוא בשורה קשה לרוכשי רכב חשמלי. מס הקנייה היה אמור לעלות בהדרגה, אבל ב-2025 הוא יקפוץ מ-35% ל-83%. בפועל, זה היה אמור להיות מס בשיעור של 45%. גם באוצר מסכימים על כך, אאל שאיכשהו בשנה שעברה לא סגרו את כל הקצוות של העלאות מס הקנייה באופן מדורג על פני השנים ונותר פתח להעלאה הדרמטית.
ההערכות עד לרגע האחרון היו שהמס יעלה באופן מדורג, כשבמקביל האוצר יעביר את מס הנסועה מוקדם ככל שאפשר. אלא שמס נסועה שמודד את היקף הקילומטרים שנוסעים ומחייב על כל נסיעה של קילומטר ב-15 אגורות עדיין לא יכול להיותת בשטח. אין עדיין את הכלים והמערכות הטכניות לצורך החישובים. ולכן האוצר העדיף את "הכסף ביד" מהגדלת מס קנייה. אל תחשבו שניצלתם ממס נסועה - זה יגיע, סבירות גבוהה שכבר ב-2026.
המשמעות של הקפיצה במס קנייה, אלא אם יהיה עיכוב ביישום ברגע האחרון היא עלייה של של 25 עד 40 אלף שקל ברכבים החשמליים הפופולאריים. יש עדיין סיכוי קטן שיגובש במהירות מתווה למס נסועה ואז העלייה במס קנייה תהיה מופחתת, אך אנחנו כבר אחרי הדקה ה-90. הסיכוי לגול הוא נמוך, אך קיים.
BYD - מובילים את המכירות בארץ
הפסקת התמיכה בעמדות הטעינה
לכאורה זה עניין קטן, מדובר על תקציב של 100 מיליון שקל בלבד שמבוטל, אבל יש לו השפעה גדולה על שוק הרכבים החשמליים. ביטול התמיכה הממשלתית להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה מפחית את הכדאיות של חברות להקים עמדות טעינה באזורים פחות משתלמים כלכלית. זה אומר שאנשים שגרים במקומות האלו לא יקנו רכבים חשמליים. אלא אם תהיה להם טעינה ביתית.- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל, רבים מאיתנו גרים בבניינים ללא אפשרות להקים עמדות פרטיות, כך שהתלות בתחנות טעינה חשובה. אולי לא קריטית מאוד, אבל בהחלט חשובה ומשפיעה על ההחלטה של אנשים באם לקנות רכב חשמלי.
בד בבד, בעלי רכבים חשמליים צפויים לאבד את ההנחה באגרות רישוי. וועדת הכספים פרסמה מוקדם יותר השנה כי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים יעלו מסביבות ה–450 שקל לכ–1,800 שקל, לכל הפחות.
כמו כן, בקרוב תפוג ההנחה בשווי השימוש שניתנה לנהגי הרכב החשמלי מהמעסיקים. במצב הזה, הכדאיות לרכישת רכב חשמלי פוחתת. כתוצאה מכך, יהיה קשה, אפילו בלתי אפשרי לעמוד ביעדי ההפחתה של פליטות גזי חממה. היעדים להקטין את פליטות גזי החממה ב-27% עד 2030 ולהגיע לאפס פליטות ב-2050 תלויים מאוד בשוק הרכב החשמלי.
קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"
מה יקרה בשוק הרכבים החשמליים בחודשים הקרובים?
בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות כאמור 83%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לזינוק של בין 20% ל-30% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. עד ינואר צפוי גל של רכישות כדי להימנע מהעלאת המס.
מעבר לכך, היבואנים ינסו לייבא כמה שיותר עד דצמבר ואז לשווק את הרכבים במבצעים בחודשים הראשונים של 2025 עם מס קנייה ישן (הם יכולים, תחת אישור מהרשויות, לעשות זאת כי מס הקנייה מוגדר בעת קניית היבואן).
כמה מס תשלמו כל חודש כשמס נסועה ייכנס לתוקף ולמה צריך לחשוב על זה כבר לפני שקונים?
מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין.
מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?
העלייה במס קנייה ובעקבותיו להעלאת מחירי הרכבים תוביל לעלות נוספת של מימון (או אלטרנטיבה לכסף שהשקעתם ברכב). תוספת של 30 אלף שקל שקולה להוצאות מימון של 3 אלף שקל נוספים בשנה. זה פקטור מרכזי בשיקול רכישת רכבים חשמליים ובהינתן כל התמונה - ראו בהמשך - זה הופך את הרכבים החשמליים ללא כדאיים כלכלית ביחס לרכבים על דלק.
- 29.הגועל זה שאומרים לנו להתפטר בבנזין והגועל זה שמשעבדים ב (ל"ת)אפי 14/12/2024 14:00הגב לתגובה זו
- 28.אריק 07/12/2024 11:05הגב לתגובה זועובדים ביחד עם היבואנים להריץ אנשים לקניית רכבים.
- 27.ג'קי 02/12/2024 00:50הגב לתגובה זוכתבת שהסוללה תקפה ל 8-10 שניםת לא נכון!!! האחריות בדרך כלל 8 שנים, ממחקרים עולה שאורך חיי הסוללה יהיה ארוך יותר מחיי רכב הבנזין. כבעל רכב חשמלי (סקודה) יותר מ3 שנים, אני לא מרגיש ירידה בביצועי הסוללה, עלות צריכת החשמל נעה בין 7 ל8 שקלים ל100 ק"מ.(טעינה ביתית).
- 26.דן 25/11/2024 15:16הגב לתגובה זואמכור את החשמלית שלי ואקנה בנזין. עדיף... לא אקנה טסלה ב 250 אלף שח. עדיף כבר במוו סידרה 3 בנזין.
- 25.חוק הרבנים.. (ל"ת)דני שוורץ 21/11/2024 21:21הגב לתגובה זו
- 24.תקנו אופנים חשמליות - דופקים את המערכת עד הסוף ! (ל"ת)חרדי פרזיט וכיף לו 04/11/2024 14:05הגב לתגובה זו
- 23.נועה 03/11/2024 22:24הגב לתגובה זוולקצץ במשרדים ממשלתיים, מי שיחזיק רכב חשמלי יהיה רק בעשירון העליון. גם פה המדינה רוצה לגזור מס. מתסכל.
- ידוע שהממשלה גוזרת קופון מהדלק למעלה 2/3 ממחיר הדלק זה מס כולם יעברו לחשמלי מי יחזיר לממשלה את חוסר הכסף מהמעבר לחשמלי (ל"ת)רון 04/11/2024 08:04הגב לתגובה זו
- 22.כלכלן 03/11/2024 21:49הגב לתגובה זוסורי, אבל זה שיש כאן אולי לומדי תורה שממומנים על-ידי המדינה, לא אומר שהקב״ה אמור לסלוח לעם ישראל על החרבת והשחתת הטבע והאקלים.
- כסף לפני הכל רש מפלגות רעבות לכסף מאיפה יביאו (ל"ת)רון 04/11/2024 08:04הגב לתגובה זו
- 21.למרות העליות עדיין רכב חשמלי הכי משתלם (ל"ת)דן 03/11/2024 17:35הגב לתגובה זו
- 20.זאב 03/11/2024 13:54הגב לתגובה זואם לא שמתם לב ישראל נמצאת במלחמה קיומית כבר מעל לשנה. מי ישלם על זה?
- 19.אבי 03/11/2024 13:38הגב לתגובה זולמי שלא יכול לעמוד במחיר ולא בא לו לשלם המון על רכב חשמלי חדש, שיקנה רכב בנזין שנתון 2014 בגרושים. יסיע אותו לכל מקום שירצה בשתי שקל
- 18.יוני 03/11/2024 11:51הגב לתגובה זווהעם הטיפש בציון ימשיך להשתחוות ולקק לו.
- 17.לאט לאט יגרמו לכל הצעירים לברוח מפה לא צריך טרור הממשלה עושה את זה הכי טוב (ל"ת)רון 03/11/2024 11:24הגב לתגובה זו
- 16.בן 03/11/2024 11:23הגב לתגובה זואיפה השרה לאיכות הסביבה גברת סילמן? לא שומעים אותה כשלא מדובר על חמץ בפסח. איכסה עליך גברת סילמן. איפה הערכים שלך? נראה שאיבדת אותם מזמן במסדרונות הכנסת.
- 15.י ש ר א ל י 03/11/2024 11:12הגב לתגובה זופרס למשתמטים הם כבר נותנים.
- 14.אורנה 03/11/2024 11:09הגב לתגובה זואת תושבי תל אביב ופתח תקווה לא מעניין המס נסועה כי הם גרים צמוד לעבודה... תושבי הצפון והדרום המגיעים לחברות הפיננסיות וההייטק(שוק התעסוקה מרוכז רק במרכז בעידוד שלטון מושחת כבר 75 שנה) הם שיידפקו וישלמו שוב את הגדלת המיסוי עושק. פשוט לא כדאי לגור בצפון או בדרום. שכולם יעברו רק למרכז. ארץ אוכלת יושביה
- 13.מדינת ישראל גמרה את הסיפור של רכב חשמלי כאן (ל"ת)כלכלן 03/11/2024 11:05הגב לתגובה זו
- 12.f 03/11/2024 11:00הגב לתגובה זוהממשלה הגרועה ביותר בתולדות ישראל
- 11.משי 03/11/2024 10:53הגב לתגובה זואנשים נוסעים לעבודה ולא משלמים מס זה בעיה
- 10.אני מאמין שיקנה 03/11/2024 10:46הגב לתגובה זואין על הישראלי- הכי מטומטם בעולם!!!!!!!!!!!!!! תZיין אותו והוא ירוץ ויקנה עוד רק כדי לצאת הכי פראייר בכל העולם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 9.סוס ועגלה הכי משתלם נעבור לזה (ל"ת)רון 03/11/2024 10:33הגב לתגובה זו
- אתה יודע כמה עולה להחזיק סוס?? (ל"ת)אורן 03/11/2024 13:28הגב לתגובה זו
- 8.מילואימניק 03/11/2024 10:18הגב לתגובה זוגם על רכב חשמלי, העלאת דמי ביטוח לאומי ושרותי בריאות .העיקר שיהיה מימון מעונות יום לחרדים משתמטים
- 7.רוני 03/11/2024 09:59הגב לתגובה זובתחלה אמרו שמס על שקיות נועד בכדאי להוריד את הזיהום .. למרות שבופעל זה עוד מס ( הרי כשקניה הכי בסיסית היום בסופר זה 500 שקל ) מה זה משנה באמת להוסיף עוד 10 שקיות בשקל ..? אז כבר הבנו המדינה לא באמת חושבת על סביבה ירוקה - כנ"ל גם עם רכב חשמלי ועוד ועוד .. שלא יספרו לנו סיפורים הכל כסף - פשוט בושה למדינה..
- רעיון טוב, הבעיה שחרדים הם צרכנים כבדים של שקיות (ל"ת)ורוניס 03/11/2024 15:04הגב לתגובה זו
- 6.השואל 03/11/2024 09:53הגב לתגובה זומספר אחד יכול לתאר את כל הכתבה: 20,000 ק"מ? 25,000 ק"מ? 30,000 ק"מ?
- אורן 03/11/2024 23:46הגב לתגובה זוניקח רכב בנזין שעולה 120 אלף ש"ח עם צריכת דלק 1:16 . כלומר עלות הדלק 7.5 ש"ח ל16 ק"מ. ניקח רכב טסלה 240 אלף ש"ח שצריכת החשמל 0.200Wh לק"מ . נכפול ב16 נקבל 3.2KWh . לטעינה בתית יעלה 0.62 ש"ח לKWH סה"כ 2 ש"ח (5 שעות טעינה) וטעינה מהירה במקום ציבורי 2.5 ש"ח לKWh כ-8 ש"ח . עם מס נסועה זה מ4 ש"ח עד ל10 ש"ח בטעינה מהירה. ההפרש בין רכב טסלה לרכב בנזין זה בערך 100 אלף ש"ח ובסכום הזה אפשר לרכוש 13 אלף ליטרים בנזין שיגמעו מרחק של 231 אלף ק"מ. החלק הבעייתי ביותר הינו הפחת של הסוללות ושווי הרכב בשוק המשומשים. בקיצר לזרוק כסף לפח
- 5.ומה עם התוכנית לעודד רכב לא מזהם..חחחחחח (ל"ת)ZZ 03/11/2024 09:37הגב לתגובה זו
- 4.כלכלן 03/11/2024 09:23הגב לתגובה זוהנושא של האנרגיה הירוקה יכול להמתין לעוד שנתיים שלוש, המלחמה והעלויות שלה לא.
- 3.רק היברידי בן 3 שנים (ל"ת)אנונימי 03/11/2024 09:16הגב לתגובה זו
- 2.אלישע 03/11/2024 09:07הגב לתגובה זובמדינה בה החשמל ממילא מופק משריפת מאובנים אין יתרון אקולוגי לרכב חשמלי על בנזין, לכן ח ץ מלובי מאוד חזק לטובת רכב חשמלי אין סיבה לעודד מעבר לרכב חשמלי.
- טעות 03/11/2024 11:30הגב לתגובה זומדינת ישראל עברה לגז טבעי מזמן, והרבה בתים עם מערכות סולאריות וגם המדינה בכיוון לחשמל ירוק, השימוש במאובנים הולך וקטן משנה לשנה
- אתה יודע שגז טבעי זה גם דלק מאובנים, לא? (ל"ת)גז טבעי 04/11/2024 07:45
- 1.סווינגר 03/11/2024 09:07הגב לתגובה זויש יד מכוונת להחלטות הדפוקות האלה. לא סתם מחליטים פה הכל נגד בציבור. כנראה שזה מה שמגיע לציבור מטומטם וכנוע. מאחל לציבור להנות לשנת 2025 נפלאה, עתירת עונשים וגזירות. בדיוק כמו שהוא אוהב.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
