אוטובוס דן
צילום: תמר מצפי

מחיר הנסיעה באוטובוס יעלה ל-8 שקלים: מעמד הביניים נושא בנטל

למה מחירי התחבורה עולים, מי זכאי להנחה? ותמונת מצב על התחבורה הציבורית
עמית בר | (11)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

בינואר הקרוב, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יזנקו באופן דרמטי.של 33%. מחיר נסיעה בודדת יעלה ל-8 שקלים, לאחר שביולי האחרון המחיר כבר עלה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. מדובר בהתייקרות של 45% תוך חצי שנה בלבד – מכה כלכלית לא קטנה למעמד הביניים ולמשתמשים הקבועים בתחבורה הציבורית.

 

למה המחירים יעלו?

משרד התחבורה והאוצר הודיעו על העלאת המחירים במסגרת דיוני תקציב 2025. ההחלטה נועדה למנוע קיצוץ של 700 מיליון שקל מתקציב הפיתוח של משרד התחבורה. עם זאת, ישנה תחושה כי הפתרון נמצא על גבו של האזרח, במקום לחפש פתרונות מערכתיים אחרים. יש הרבה כסף על הרצפה - פטורים ממס על רווחים משכר דירה ומרווחי הון בקרנות השתלמות. יש הוצאות עתק שהממשלה לא נוגעת בהן ודווקא בתחבורה הציבורית שמשמשת  את הציבור שלרוב אין לו כלי תחבורה, כלומר ציבור יחסית חלש, היא פוגעת. 

 

איך זה ישפיע על הצרכנים?

עבור משפחות ובני מעמד הביניים שעושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית, מדובר בהוצאה נוספת שתכביד על התקציב החודשי. ההתייקרות תקפה לכל סוגי התחבורה – אוטובוסים, רכבת הקלה, ומינויי חופשי-חודשי.

משרד התחבורה מתכוון להפעיל תוכניות הנחה חדשות. לדוגמה, גיל הזכאות להטבת נסיעה בחינם ירד מ-75 ל-67, ותושבי שכונות מוחלשות יקבלו הנחה של 50% על חופשי-חודשי.

תמונת מצב על התחבורה הציבורית

על אף ההשוואה שמשרד התחבורה מציג, לפיה מחירי התחבורה בישראל נמוכים יחסית לעולם, השירות נשאר מאחור. סבסוד המדינה גבוה – כ-16 מיליארד שקל בשנה – אך רמת השירות רחוקה מלהיות מספקת. על פי נתוני משרד התחבורה, רק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן. השאלה היא אם ההשקעה בתקציבים החדשים תוביל לשיפור השירות או שמא הנוסעים ישלמו יותר בלי לקבל תמורה הולמת.

שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה על תוספת של 250 מיליון שקל להוספת קווים ותגבור הקיימים, לצד הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שצפויות להקל על הגודש בכבישים. אך יש גם מהלכים שטרם יושמו, כמו הפעלת שאטל ימי בין ערי החוף – רעיון שנמצא עדיין בשלבי בחינה.

 

שאלות ותשובות:

למה מחירי הנסיעה עולים? משרד התחבורה והאוצר הסכימו להעלות את המחירים כדי למנוע קיצוץ בתקציב הפיתוח.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מי יושפע מהעלייה? כל נוסעי התחבורה הציבורית, ובעיקר מעמד הביניים, שנושא בנטל הכלכלי.

האם יש פיצוי כלשהו לציבור? כן, גיל הזכאות להטבת נסיעה חינם ירד ותינתן הנחה לתושבי שכונות מוחלשות.

מה לגבי איכות השירות? השירות עדיין ירוד יחסית למדינות אחרות, ורק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן.

האם יהיו שיפורים בעתיד? משרד התחבורה מבטיח תוספות לקווים וקידום פרויקטים חדשים.

מה מצב הסבסוד של התחבורה הציבורית? המדינה מסבסדת את התחבורה הציבורית ב-85%, אך השיפור בשירות לא תמיד מורגש.

מה גיל הזכאות להטבה? ההטבה הורחבה לכל האזרחים מגיל 67, במקום מגיל 75.

מה כוללת תוכנית ההנחות? הנחה של 50% לתושבי שכונות מוחלשות, והנחות נוספות לנכים ולזכאים של הביטוח הלאומי.

מהן רשויות התחבורה המטרופוליניות? רשויות שיקדמו תכנון תחבורה משותף ויעיל יותר בערים המרכזיות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דנה 03/11/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
    שיפסיקו לממן מעונות ולתת קיצבאות למליוני הגתיים הפרזיטים שלא עושים צבא ורובפלא עובדים ולא משלמים מיסים ומי שמשלם על זה הואהאזרח המסכן שרק חוטף גזירות כלכליות כי אףאחד לא דואג לו בושה וחרפה למדינה שאלה הם ראשיה
  • 8.
    העיקר שיש סבסוד משמעותי לתחבורה הציבורית של החרדים (ל"ת)
    יניב עלית 02/11/2024 19:50
    הגב לתגובה זו
  • רבי 13/11/2024 22:21
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה
  • 7.
    משה 02/11/2024 19:27
    הגב לתגובה זו
    מעלים את תשלום ביטוח לאומי כ20% רק למי שמרוויח עד מינימום. מעלים רק את האוטובוס 30% שיש אזרחים מבוססים שמעולם לא נסעו באוטובוס. רכבת שהיא יקרה יותר בדכ נוסעים המבסוססים יותר לא העלו.
  • 6.
    אורי 02/11/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    וכל יתר המדינה לפח. שוב חוזרים ללפני 7 באוקטובר,
  • 5.
    לא יעבור בוועדת הכספים -אין סכוי זה עז מתוכנן (ל"ת)
    שלמה 02/11/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זד 02/11/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
    מילא היה פה שירות תחבורה ציבורית טוב אבל שירות פח עם אוטובוסים שלא מגיעים ובלי שירות בסופש וגם להעלות מחירים בצורה ככ אגרסיבית? מישהו פה השתגע...
  • 3.
    לתקציב של 30 מיליארד 0.7 לקחו מהעניים (ל"ת)
    עושה חשבון 02/11/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 02/11/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    נסיעה של נהג יחיד פר מכונית,שיתוף נסיעות ואז נתחיל לעשות משהו
  • 1.
    יפגע במעמד הביניים.. 02/11/2024 08:48
    הגב לתגובה זו
    הוא סתם נגד הממשלה ונגד החרדים..
  • צריך לממן עוד נסיעות מיותרות של השרה במיליונים (ל"ת)
    מנשק המזוזות 03/11/2024 05:16
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5