מחיר הנסיעה באוטובוס יעלה ל-8 שקלים: מעמד הביניים נושא בנטל
בינואר הקרוב, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יזנקו באופן דרמטי.של 33%. מחיר נסיעה בודדת יעלה ל-8 שקלים, לאחר שביולי האחרון המחיר כבר עלה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. מדובר בהתייקרות של 45% תוך חצי שנה בלבד – מכה כלכלית לא קטנה למעמד הביניים ולמשתמשים הקבועים בתחבורה הציבורית.
למה המחירים יעלו?
משרד התחבורה והאוצר הודיעו על העלאת המחירים במסגרת דיוני תקציב 2025. ההחלטה נועדה למנוע קיצוץ של 700 מיליון שקל מתקציב הפיתוח של משרד התחבורה. עם זאת, ישנה תחושה כי הפתרון נמצא על גבו של האזרח, במקום לחפש פתרונות מערכתיים אחרים. יש הרבה כסף על הרצפה - פטורים ממס על רווחים משכר דירה ומרווחי הון בקרנות השתלמות. יש הוצאות עתק שהממשלה לא נוגעת בהן ודווקא בתחבורה הציבורית שמשמשת את הציבור שלרוב אין לו כלי תחבורה, כלומר ציבור יחסית חלש, היא פוגעת.
איך זה ישפיע על הצרכנים?עבור משפחות ובני מעמד הביניים שעושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית, מדובר בהוצאה נוספת שתכביד על התקציב החודשי. ההתייקרות תקפה לכל סוגי התחבורה – אוטובוסים, רכבת הקלה, ומינויי חופשי-חודשי.
משרד התחבורה מתכוון להפעיל תוכניות הנחה חדשות. לדוגמה, גיל הזכאות להטבת נסיעה בחינם ירד מ-75 ל-67, ותושבי שכונות מוחלשות יקבלו הנחה של 50% על חופשי-חודשי.
תמונת מצב על התחבורה הציבוריתעל אף ההשוואה שמשרד התחבורה מציג, לפיה מחירי התחבורה בישראל נמוכים יחסית לעולם, השירות נשאר מאחור. סבסוד המדינה גבוה – כ-16 מיליארד שקל בשנה – אך רמת השירות רחוקה מלהיות מספקת. על פי נתוני משרד התחבורה, רק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן. השאלה היא אם ההשקעה בתקציבים החדשים תוביל לשיפור השירות או שמא הנוסעים ישלמו יותר בלי לקבל תמורה הולמת.
שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה על תוספת של 250 מיליון שקל להוספת קווים ותגבור הקיימים, לצד הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שצפויות להקל על הגודש בכבישים. אך יש גם מהלכים שטרם יושמו, כמו הפעלת שאטל ימי בין ערי החוף – רעיון שנמצא עדיין בשלבי בחינה.
שאלות ותשובות:
למה מחירי הנסיעה עולים? משרד התחבורה והאוצר הסכימו להעלות את המחירים כדי למנוע קיצוץ בתקציב הפיתוח.- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מי יושפע מהעלייה? כל נוסעי התחבורה הציבורית, ובעיקר מעמד הביניים, שנושא בנטל הכלכלי.
האם יש פיצוי כלשהו לציבור? כן, גיל הזכאות להטבת נסיעה חינם ירד ותינתן הנחה לתושבי שכונות מוחלשות.
מה לגבי איכות השירות? השירות עדיין ירוד יחסית למדינות אחרות, ורק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן.
האם יהיו שיפורים בעתיד? משרד התחבורה מבטיח תוספות לקווים וקידום פרויקטים חדשים.
מה מצב הסבסוד של התחבורה הציבורית? המדינה מסבסדת את התחבורה הציבורית ב-85%, אך השיפור בשירות לא תמיד מורגש.
מה גיל הזכאות להטבה? ההטבה הורחבה לכל האזרחים מגיל 67, במקום מגיל 75.
מה כוללת תוכנית ההנחות? הנחה של 50% לתושבי שכונות מוחלשות, והנחות נוספות לנכים ולזכאים של הביטוח הלאומי.
מהן רשויות התחבורה המטרופוליניות? רשויות שיקדמו תכנון תחבורה משותף ויעיל יותר בערים המרכזיות.
- 9.דנה 03/11/2024 09:05הגב לתגובה זושיפסיקו לממן מעונות ולתת קיצבאות למליוני הגתיים הפרזיטים שלא עושים צבא ורובפלא עובדים ולא משלמים מיסים ומי שמשלם על זה הואהאזרח המסכן שרק חוטף גזירות כלכליות כי אףאחד לא דואג לו בושה וחרפה למדינה שאלה הם ראשיה
- 8.העיקר שיש סבסוד משמעותי לתחבורה הציבורית של החרדים (ל"ת)יניב עלית 02/11/2024 19:50הגב לתגובה זו
- רבי 13/11/2024 22:21הגב לתגובה זותודה רבה
- 7.משה 02/11/2024 19:27הגב לתגובה זומעלים את תשלום ביטוח לאומי כ20% רק למי שמרוויח עד מינימום. מעלים רק את האוטובוס 30% שיש אזרחים מבוססים שמעולם לא נסעו באוטובוס. רכבת שהיא יקרה יותר בדכ נוסעים המבסוססים יותר לא העלו.
- 6.אורי 02/11/2024 18:34הגב לתגובה זווכל יתר המדינה לפח. שוב חוזרים ללפני 7 באוקטובר,
- 5.לא יעבור בוועדת הכספים -אין סכוי זה עז מתוכנן (ל"ת)שלמה 02/11/2024 18:23הגב לתגובה זו
- 4.זד 02/11/2024 16:10הגב לתגובה זומילא היה פה שירות תחבורה ציבורית טוב אבל שירות פח עם אוטובוסים שלא מגיעים ובלי שירות בסופש וגם להעלות מחירים בצורה ככ אגרסיבית? מישהו פה השתגע...
- 3.לתקציב של 30 מיליארד 0.7 לקחו מהעניים (ל"ת)עושה חשבון 02/11/2024 10:10הגב לתגובה זו
- 2.לרון 02/11/2024 09:48הגב לתגובה זונסיעה של נהג יחיד פר מכונית,שיתוף נסיעות ואז נתחיל לעשות משהו
- 1.יפגע במעמד הביניים.. 02/11/2024 08:48הגב לתגובה זוהוא סתם נגד הממשלה ונגד החרדים..
- צריך לממן עוד נסיעות מיותרות של השרה במיליונים (ל"ת)מנשק המזוזות 03/11/2024 05:16הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
