מחיר הנסיעה באוטובוס יעלה ל-8 שקלים: מעמד הביניים נושא בנטל
בינואר הקרוב, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יזנקו באופן דרמטי.של 33%. מחיר נסיעה בודדת יעלה ל-8 שקלים, לאחר שביולי האחרון המחיר כבר עלה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. מדובר בהתייקרות של 45% תוך חצי שנה בלבד – מכה כלכלית לא קטנה למעמד הביניים ולמשתמשים הקבועים בתחבורה הציבורית.
למה המחירים יעלו?
משרד התחבורה והאוצר הודיעו על העלאת המחירים במסגרת דיוני תקציב 2025. ההחלטה נועדה למנוע קיצוץ של 700 מיליון שקל מתקציב הפיתוח של משרד התחבורה. עם זאת, ישנה תחושה כי הפתרון נמצא על גבו של האזרח, במקום לחפש פתרונות מערכתיים אחרים. יש הרבה כסף על הרצפה - פטורים ממס על רווחים משכר דירה ומרווחי הון בקרנות השתלמות. יש הוצאות עתק שהממשלה לא נוגעת בהן ודווקא בתחבורה הציבורית שמשמשת את הציבור שלרוב אין לו כלי תחבורה, כלומר ציבור יחסית חלש, היא פוגעת.
איך זה ישפיע על הצרכנים?עבור משפחות ובני מעמד הביניים שעושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית, מדובר בהוצאה נוספת שתכביד על התקציב החודשי. ההתייקרות תקפה לכל סוגי התחבורה – אוטובוסים, רכבת הקלה, ומינויי חופשי-חודשי.
משרד התחבורה מתכוון להפעיל תוכניות הנחה חדשות. לדוגמה, גיל הזכאות להטבת נסיעה בחינם ירד מ-75 ל-67, ותושבי שכונות מוחלשות יקבלו הנחה של 50% על חופשי-חודשי.
תמונת מצב על התחבורה הציבוריתעל אף ההשוואה שמשרד התחבורה מציג, לפיה מחירי התחבורה בישראל נמוכים יחסית לעולם, השירות נשאר מאחור. סבסוד המדינה גבוה – כ-16 מיליארד שקל בשנה – אך רמת השירות רחוקה מלהיות מספקת. על פי נתוני משרד התחבורה, רק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן. השאלה היא אם ההשקעה בתקציבים החדשים תוביל לשיפור השירות או שמא הנוסעים ישלמו יותר בלי לקבל תמורה הולמת.
שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה על תוספת של 250 מיליון שקל להוספת קווים ותגבור הקיימים, לצד הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שצפויות להקל על הגודש בכבישים. אך יש גם מהלכים שטרם יושמו, כמו הפעלת שאטל ימי בין ערי החוף – רעיון שנמצא עדיין בשלבי בחינה.
שאלות ותשובות:
למה מחירי הנסיעה עולים? משרד התחבורה והאוצר הסכימו להעלות את המחירים כדי למנוע קיצוץ בתקציב הפיתוח.- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
מי יושפע מהעלייה? כל נוסעי התחבורה הציבורית, ובעיקר מעמד הביניים, שנושא בנטל הכלכלי.
האם יש פיצוי כלשהו לציבור? כן, גיל הזכאות להטבת נסיעה חינם ירד ותינתן הנחה לתושבי שכונות מוחלשות.
מה לגבי איכות השירות? השירות עדיין ירוד יחסית למדינות אחרות, ורק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן.
האם יהיו שיפורים בעתיד? משרד התחבורה מבטיח תוספות לקווים וקידום פרויקטים חדשים.
מה מצב הסבסוד של התחבורה הציבורית? המדינה מסבסדת את התחבורה הציבורית ב-85%, אך השיפור בשירות לא תמיד מורגש.
מה גיל הזכאות להטבה? ההטבה הורחבה לכל האזרחים מגיל 67, במקום מגיל 75.
מה כוללת תוכנית ההנחות? הנחה של 50% לתושבי שכונות מוחלשות, והנחות נוספות לנכים ולזכאים של הביטוח הלאומי.
מהן רשויות התחבורה המטרופוליניות? רשויות שיקדמו תכנון תחבורה משותף ויעיל יותר בערים המרכזיות.
- 9.דנה 03/11/2024 09:05הגב לתגובה זושיפסיקו לממן מעונות ולתת קיצבאות למליוני הגתיים הפרזיטים שלא עושים צבא ורובפלא עובדים ולא משלמים מיסים ומי שמשלם על זה הואהאזרח המסכן שרק חוטף גזירות כלכליות כי אףאחד לא דואג לו בושה וחרפה למדינה שאלה הם ראשיה
- 8.העיקר שיש סבסוד משמעותי לתחבורה הציבורית של החרדים (ל"ת)יניב עלית 02/11/2024 19:50הגב לתגובה זו
- רבי 13/11/2024 22:21הגב לתגובה זותודה רבה
- 7.משה 02/11/2024 19:27הגב לתגובה זומעלים את תשלום ביטוח לאומי כ20% רק למי שמרוויח עד מינימום. מעלים רק את האוטובוס 30% שיש אזרחים מבוססים שמעולם לא נסעו באוטובוס. רכבת שהיא יקרה יותר בדכ נוסעים המבסוססים יותר לא העלו.
- 6.אורי 02/11/2024 18:34הגב לתגובה זווכל יתר המדינה לפח. שוב חוזרים ללפני 7 באוקטובר,
- 5.לא יעבור בוועדת הכספים -אין סכוי זה עז מתוכנן (ל"ת)שלמה 02/11/2024 18:23הגב לתגובה זו
- 4.זד 02/11/2024 16:10הגב לתגובה זומילא היה פה שירות תחבורה ציבורית טוב אבל שירות פח עם אוטובוסים שלא מגיעים ובלי שירות בסופש וגם להעלות מחירים בצורה ככ אגרסיבית? מישהו פה השתגע...
- 3.לתקציב של 30 מיליארד 0.7 לקחו מהעניים (ל"ת)עושה חשבון 02/11/2024 10:10הגב לתגובה זו
- 2.לרון 02/11/2024 09:48הגב לתגובה זונסיעה של נהג יחיד פר מכונית,שיתוף נסיעות ואז נתחיל לעשות משהו
- 1.יפגע במעמד הביניים.. 02/11/2024 08:48הגב לתגובה זוהוא סתם נגד הממשלה ונגד החרדים..
- צריך לממן עוד נסיעות מיותרות של השרה במיליונים (ל"ת)מנשק המזוזות 03/11/2024 05:16הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
