מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

מניית בואינג עולה בעקבות הסכם לסיום שביתת העובדים

בואינג ואיגוד העובדים הראשי שלה, איגוד המכונאים הבינלאומי הגיעו להסכם הכולל העלאות שכר והטבות, מה שמסמן את סיום השביתה הארוכה
אביחי טדסה | (3)
נושאים בכתבה בואינג שביתה

לאחר שבועות של חוסר ודאות,  מניית בואינג רשמה עלייה של כמעט 4% במסחר לאחר הודעת החברה על הסכם ראשוני עם איגוד העובדים (IAM) לסיום השביתה. ההסכם החדש, שנחתם לאחר מו"מ ארוך, כולל שיפור משמעותי בתנאי השכר וההטבות של העובדים ויוצר תקווה לסיום מהיר של הסכסוך.

קלי אורטברג מנכ

קלי אורטברג מנכ"ל בואינג; קרדיט: טוויטר​

שיפור בתנאי השכר וההטבות

במסגרת ההסכם, התחייבה בואינג להעלות את השכר של העובדים בכ-38% במהלך החוזה לארבע השנים הקרובות, עלייה לעומת הצעתה הקודמת שכללה תוספת של 30% בלבד. בנוסף, החברה שילבה את הבונוס לאישור ההסכם, בסך 7,000 דולר, יחד עם תשלום חד-פעמי של 5,000 דולר. סכום כולל של 12,000 דולר ישולם לעובדים, לבחירתם – כהכנסה לפנסיה או כתשלום במזומן. גם אחוז ההפרשה לפנסיה שופר, ודמי הבריאות הוזלו לעובדים.

איגוד העובדים, המייצג כ-30,000 חברים, הודיע בהודעתו כי ההסכם הזה מספק לעובדים הישגים רבים, וכי מדובר בניצחון גדול עבורם. "הגיע הזמן לקבע את ההישגים ולסיים את השביתה," נמסר בהודעת האיגוד, כשיו"ר האיגוד קורא לחברים להצביע בעד הסיום.

השפעה כלכלית כבדה על בואינג וסביבתה

השלכות השביתה היו מרחיקות לכת עבור בואינג, אשר סבלה מהפסדים משמעותיים. בשבוע שעבר דיווחה החברה על הפסד רבעוני כבד של 6.17 מיליארד דולר, עם תזרים מזומנים שלילי של 1.34 מיליארד דולר. מאז תחילת השנה, הפסדיה הכספיים מצטברים לכמעט 8 מיליארד דולר. ההשפעה נבעה גם מירידה במשלוחי מטוסים מסחריים, כשעיכובי הייצור היו קשורים לשביתת העובדים ולאירועים נוספים כמו תאונת הדלת של מטוסי אלאסקה איירליינס, מה שהגביל את מספר המטוסים שמסוגלת החברה לייצר.

המצב הכלכלי של בואינג הגיע למצב שמאיים על דירוג האשראי שלה, ובתגובה לכך הודיעה החברה מוקדם יותר השבוע על כוונתה לגייס 19 מיליארד דולר במכירת מניות כדי לחזק את עתודות המזומנים שלה ולהתמודד עם המשבר.

כחלק מההסכם עם האיגוד, התחייבה בואינג לבנות את המטוס הבא שלה באזור סיאטל שם ממוקם האיגוד, ובכך מראה את מחויבותה לעובדים המקומיים. צעד זה עשוי לחזק את אמון העובדים והקהילה המקומית בחברה ולהפחית את התלות באתר הייצור בדרום קרוליינה, שם מייצרת בואינג חלק ממטוסי הדרימליינר 787 במפעל ללא איגוד מקצועי.

קיראו עוד ב"גלובל"

לפי ההערכות, השביתה עלתה לעובדי האיגוד כ-808.3 מיליון דולר בשכר אבוד, בעוד ספקי בואינג הפסידו מעל ל-2.3 מיליארד דולר. עבור בואינג עצמה, הנזק הוערך בכ-5.6 מיליארד דולר, כאשר העלויות הכוללות לכל הצדדים, מתקרבות ל-10 מיליארד דולר.

בסך הכל, הסכם זה מהווה צעד חשוב לשיקום החברה ולהפחתת העלויות הגדולות שנגרמו במהלך השביתה. המשקיעים מגיבים בחיוב, אך הדרך להתאוששות מלאה עדיין ארוכה עבור בואינג, הנדרשת כעת להוכיח את יכולתה לחזור ליציבות פיננסית ולהתמודד עם האתגרים הגדולים בתחום הבטיחות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שי.ע 02/11/2024 23:08
    הגב לתגובה זו
    את אינטל,ויש לה גם חובות מטורפים .
  • 2.
    לרון 02/11/2024 10:51
    הגב לתגובה זו
    ל 120 אך יש לה תחתית ,לא המלצה
  • 1.
    לרון 02/11/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
    היציל את פורד ובנק אוף אמריקה ב 2008 כך בואינג לא תישאר לבדה,זו לא חברה שהממשל האמריקאי יכול לוותר עליה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.