המרוץ ל-AI: כמה ענקיות הטכנולוגיה הוציאו על בינה מלאכותית ברבעון האחרון?
האנליסטים צופים גידול משמעותי בהוצאות ההון של ענקיות הטכנולוגיה: מטא מובילה עם 35%, אפל עם 17%, מיקרוסופט ואמזון עם 6.6% ו-2.5% בהתאמה, בעוד אלפאבית צפויה דווקא לקצץ ב-4%
עונת הדו"חות הקרובה צפויה להתמקד שוב בנושא הבינה המלאכותית, כאשר המשקיעים עוקבים בדריכות אחר השקעות ענקיות הטכנולוגיה בתחום ומחפשים רמזים לגבי השפעתן העתידית על שורת הרווח. מתוך חמש החברות המובילות בתחום תשתיות הענן והבינה המלאכותית (AI hyperscalers), ארבע צפויות להגדיל את הוצאות ההון שלהן, המוקדשות ברובן להשקעות בטכנולוגיות AI.
ברבעון השני של השנה, תגובות המשקיעים למניות הענק כמו אפלAPPLE , מטאMETA PLATFORMS , מיקרוסופטMICROSOFT , אמזון AMAZON ואלפאבית GOOGLE היו יוצאות דופן. במקום להגיב לנתוני הרווח, המכירות או התחזיות, המניות הושפעו בעיקר מההתייחסות ל-AI ומהיקף הוצאות ההון. ונשאלת שאלה מרכזית: האם החברות ימשיכו להגדיל את תוכניות הוצאות ההון, או שזה יהיה הרבעון הראשון שבו נראה יותר אישור מחדש של התוכניות הקיימות במקום העלאה נוספת?
תחזיות האנליסטים
לפי תחזיות האנליסטים, מטא צפויה להוביל עם עלייה של 35% בהוצאות ההון, אחריה אפל עם גידול צפוי של 17%. מיקרוסופט ואמזון צפויות להציג עלייה מתונה יותר של 6.6% ו-2.5% בהתאמה. אלפאבית היא היחידה שצפויה דווקא להקטין את ההוצאות ב-4%.
הפערים בהיקפי ההשקעה מרשימים: אמזון השקיעה 17 מיליארד דולר ברבעון השני, לעומת 2.2 מיליארד דולר בלבד באפל. כל החברות, למעט אפל, הגדילו משמעותית את הוצאות ההון ברבעונים האחרונים. אלפאבית, חברת האם של גוגל, תהיה הראשונה לפרסם את תוצאותיה השבוע, ואחריה יבואו מטא, מיקרוסופט, אמזון ואפל.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעות המאסיביות ב-AI נובעות הן מהצורך להישאר תחרותיות והן מהפוטנציאל למנף חלקים נוספים בעסקי החברות. אולם, תגובת השוק תלויה ביכולת החברות לשכנע את המשקיעים שיש להן תוכנית ברורה למסחור הטכנולוגיה. מרק מאלק, מנהל ההשקעות הראשי בסיברט, ציין כי "לא מספיק פשוט לעקוף תחזיות ולהעלות תחזיות עתידיות. המשקיעים מעוניינים לדעת כיצד החברות הללו מתכוונות להרוויח מה-AI."
לדוגמה, אלאפבית תצטרך להראות כיצד צ'טבוט הGemini שלה יניב הכנסות, וכך גם מטא עם מודל השפה הפתוח Llama שלה. בלטון ציין כי במשך עשור של שוק שורי, חברות הטכנולוגיה הגדולות יכלו להרשות לעצמן הוצאות פזרניות. כעת, הן יצטרכו להצדיק את ההשקעות הכבדות.
מטא נכנסת לשוק החיפוש
בנושא אחר, מטא הודיעה לאחרונה כי היא נכנסת לזירת החיפוש עם פיתוח מנוע חיפוש חדש מבוסס בינה מלאכותית, שישולב בפלטפורמות פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ. המהלך מהווה איום פוטנציאלי על השליטה המוחלטת של גוגל בשוק החיפוש, המחזיקה כיום בנתח שוק של למעלה מ-90%. המהלך צפוי להגדיל עוד יותר את הוצאות הבינה המלאכותית של מטא.- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
על פי הערכות אנליסטים מבנק אוף אמריקה, אם כל משתמש במטא יבצע שלושה חיפושים בשבוע באמצעות המנוע החדש, הדבר יתורגם ל-30 מיליארד חיפושים בשנה - נתח משמעותי בהשוואה ל-2 טריליון החיפושים השנתיים בגוגל. המהלך מגיע בעיתוי רגיש עבור גוגל, שנמצאת תחת חקירה של משרד המשפטים האמריקאי בחשד למונופול בתחום החיפוש.
מטא, שמניותיה זינקו ביותר מ-60% מתחילת השנה, כבר החלה לבסס את עצמאותה בתחום הבינה המלאכותית עם פיתוח מודלים בקוד פתוח ושבבי AI ייעודיים. החברה אף הודיעה על שיתוף פעולה עם סוכנות הידיעות רויטרס, שיאפשר לצ'אטבוט שלה לענות על שאלות משתמשים בזמן אמת.
למרות שמטא כנראה לא מתכוונת להתחרות ישירות במנוע החיפוש הכללי של גוגל, השילוב של חיפוש מבוסס AI ברשתות החברתיות עשוי להוביל לפיצול בשוק החיפוש ולשינוי משמעותי בדפוסי צריכת המידע של המשתמשים.
ה-AI במבחן
חזרה להוצאות הבינה מלאכותית. התוצאות הקרובות יהיו מבחן משמעותי ליכולת החברות להפוך את ההשקעות העצומות ב-AI למנועי צמיחה אמיתיים. שוק ההון נמצא בנקודת מפנה: האם ענקיות הטכנולוגיה יצליחו להצדיק את ההוצאות חסרות התקדים על AI, או שמא המשקיעים יתחילו לדרוש תוצאות מוחשיות יותר?
השבועות הקרובים צפויים לספק תובנות חשובות לגבי עתיד ההשקעות ב-AI ויכולתן של החברות להפוך את הטכנולוגיה החדשנית להכנסות ורווחים.
בדוחות הקודמים
בעוד הדו"חות הקודמים של ענקיות הטכנולוגיה היו מעורבים, הגידול העקבי בהוצאות ההון של החברות בעקבות ההשקעות ב-AI, שכמעט ולא השפיע על הרווחים, הותיר את המשקיעים כבר אז חסרי סבלנות.
נראה היה כי עוד ועוד אנליסטים מתחילים להיות סקפטיים בנוגע לבינה מלאכותית. באותו הזמן קרן הגידור אליוט אמרה למשקיעים כי ענקיות הטכנולוגיה נמצאות ב"ארץ הבועות" וכי ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית מוגזמת, עם יישומים רבים שאינם מוכנים.
השאלה שנשאלה היא האם הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה ימשיכו להתכווץ או שתזרימי המזומנים הבריאים של החברות הודות לעסקי הליבה הרווחיים שלהן יעזרו לתמוך במניות עד שהחברות יוכלו לספק תוצאות אמיתיות מההשקעה בבינה מלאכותית.
"ההתלהבות האחרונה סביב בינה מלאכותית מוקדמת מדי לטעמנו", כתבו אז ב-UBS. "סביר להניח שיקח זמן עד שהחברות יצליחו להוכיח שהן מסוגלות לספק תשואה על השקעות הבינה המלאכותית שלהן וכרגע אין אינדיקציות לכך שהחברות נסוגות מתוכניות ההשקעה שלהן בהתחשב בפוטנציאל הטכנולוגיה".
המשקיעים כנראה יחפשו הפעם סימנים לכך שההשקעות ב-AI אכן מתחילות להניב תוצאות עסקיות מוחשיות, ולא רק הבטחות לעתיד.
- 2.מה עם החיפוש ביהאו? (ל"ת)המוזיז הארצי 29/10/2024 21:12הגב לתגובה זו
- 1.לרון 29/10/2024 20:12הגב לתגובה זולא היו רווחים והשוק התרסק ב 2008 היה ניפוח פיננסי וכעת שילוב בין רווחיות לא מספקת השקעות מופרזות וניפוח שווי ביחס להכנסות,ירידות תבואנה ב '25
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
