פייזר עקפה את הציפיות אך המשקיעים בספק: האם מכירות הקורונה יצילו את המצב?
ענקית התרופות פייזר PFIZER הציגה היום תוצאות כספיות שעקפו את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי של 2024, אך התגובה המתונה של השוק מעידה על ספקנות המשקיעים. החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.06 דולר למניה והכנסות של 17.7 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 61 סנט למניה והכנסות של 14.9 מיליארד דולר.
חלק ניכר מההצלחה נובע ממכירות חזקות של תרופת הקורונה Paxlovid, שהגיעו ל-2.7 מיליארד דולר ברבעון - הרבה מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 560 מיליון דולר בלבד. העלייה במכירות מיוחסת לגל תחלואה חמור בארה"ב במהלך הקיץ ולרכישה משמעותית של הממשל האמריקאי.
פייזר העלתה את תחזית ההכנסות השנתית ל-61-64 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 59.5-62.5 מיליארד דולר. במקביל, החברה העלתה
את תחזית הרווח המתואם למניה לטווח של 2.75-2.95 דולר. אולם, האנליסטים מציינים כי העלאת התחזית נובעת בעיקר מהגידול במכירות Paxlovid, ואף אם החברה תגיע לרף העליון של התחזית החדשה, תוצאות הרבעון הרביעי עדיין יהיו מתחת לציפיות השוק.
התוצאות מציגות תמונה מעורבת
מעבר למכירות הקורונה, התוצאות מציגות תמונה מעורבת. בעוד שמספר תרופות עקפו את התחזיות, מכירות התרופה לסרטן Padcev, שהגיעו במסגרת רכישת Seagen ב-41 מיליארד דולר, הסתכמו ב-409 מיליון דולר, מתחת לציפיות של 420 מיליון דולר.
- פייזר קונה את Metsera ב-10 מיליארד דולר; איך העסקה תשפיע על הדוחות ועל הצמיחה?
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאות מגיעות על רקע לחץ גובר מצד קרן הגידור Starboard Value, המחזיקה בנתח של כמיליארד דולר ממניות החברה. הקרן קראה לדירקטוריון פייזר "להחזיק את ההנהלה אחראית" במצגת שפורסמה בשבוע שעבר. Starboard מתחה ביקורת חריפה על יעילות המחקר והפיתוח
הפנימי של פייזר תחת הנהגת המנכ"ל אלברט בורלה, וטענה כי החברה שילמה יתר על רכישותיה האחרונות.
דיוויד דנטון, סמנכ"ל הכספים של פייזר, הדגיש כי מכירות המוצרים שאינם קשורים לקורונה צמחו ב-14% בהשוואה לשנה שעברה, והביע גאווה בתוצאות הרבעוניות.
דנטון ציין כי 443 מיליון דולר מתוך מכירות ה-Paxlovid נבעו מאספקת מיליון טיפולים למאגר החירום של הממשל האמריקאי.
החברה מדווחת כי תוכנית קיצוץ העלויות שלה מתקדמת כמתוכנן, עם צפי לחיסכון נטו של לפחות 5.5 מיליארד דולר, מתוכם 4 מיליארד
דולר עד סוף 2024.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המשקיעים לא מאמינים בעסקי הקורונה
למרות ההישגים הרבעוניים, מניית פייזר נותרה ללא שינוי מתחילת השנה, בעוד שמדד S&P; 500 עלה ביותר מ-20%. הביצועים הירודים של המניה בולטים במיוחד על רקע הירידה של כ-50% מתחילת
2022, וירידה של כ-30% מאז מינויו של בורלה למנכ"ל בתחילת 2019.
המשקיעים מביעים חוסר אמון בערך ארוך הטווח של עסקי הקורונה של החברה, שהיו מנוע הצמיחה העיקרי בשנת 2021 אך דעכו משמעותית מאז. תגובת השוק המתונה לתוצאות מעידה כי העקיפה
של התחזיות והעלאת התחזית השנתית לא מספיקות כדי להרגיע את חששות המשקיעים לגבי עתיד החברה.
Starboard טוענת כי "התשואה הכוללת למשקיעים מאז 2019 הייתה גרועה" וקוראת לדירקטוריון "להחזיק את ההנהלה אחראית להשגת תשואות מספקות על השקעות
במו"פ ורכישות". פייזר נמנעה מלהגיב ישירות לטענות הקרן האקטיביסטית, אך דנטון הדגיש את מחויבות החברה לשמירה על הדיבידנד וצמיחתו, תוך שיפור הערך למשקיעים.
בשורה התחתונה, למרות התוצאות החיוביות לכאורה, פייזר עדיין מתמודדת עם אתגרים
משמעותיים בדרך להחזרת אמון המשקיעים ושיפור ביצועי המניה. החברה תצטרך להוכיח כי ביכולתה לייצר צמיחה משמעותית גם מעבר למוצרי הקורונה, ולהפיק ערך מההשקעות הגדולות שביצעה בשנים האחרונות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
