קראודסטרייק עלולה לקבל מבול של תביעות על נזקים בעקבות התקלה ביולי
דלתא נגד קראודסטרייק: מי ישלם על הקריסה הדיגיטלית?
ביולי האחרון, דלתא מצאה את עצמה במרכזו של אירוע טכנולוגי שהשבית מערכות מחשב מסביב לעולם. לפי טענות חברת התעופה, קראודסטרייק, ספקית אבטחת המידע, גרמה לנזק חסר תקדים שהוביל לביטולי טיסות, עיכובים, ושיבוש גלובלי – הכל בגלל עדכון תוכנה שגוי שהפעיל תגובת שרשרת והפיל את הרשתות עליהן הסתמכו עסקים גדולים ברחבי העולם. הנזק הכלכלי, כך לפי דלתא, נאמד במאות מיליוני דולרים. הנזק שעל פי ההערכות הסבה התקלה בקראודסטרייק לאלפי ארגונים שהתבססו על מערכותיה ונפגעו מגיע להרבה מיליארדים.
דלתא הגישה תביעה בה היא דורשת מקראודסטרייק לכסות את הנזקים שנגרמו לה, בסכום מוערך של 550 מיליון דולר, הכוללים הפסדים כספיים ישירים, הוצאות נוספות שנגרמו מהתקלה, וכן פיצויים על פגיעה במוניטין. הטענה המרכזית של דלתא היא שעקב "עיגול פינות" ותעדוף רווחים על חשבון בקרת איכות, גרמה קראודסטרייק לנזק גלובלי – והם דורשים כעת לשאת באחריות על כך.
עיגול פינות או רשלנות?
בלב המחלוקת עומדת תוכנת ההגנה "פלקון" של קראודסטרייק. לפי התביעה, לאחר עדכון התוכנה, פרצות שהתגלו גרמו לקריסתם של 8.5 מיליון מחשבים מסביב לעולם. חברות רבות שהסתמכו על השירות של קראודסטרייק מצאו את עצמן קורסות – בתי חולים, גופי ממשל, נמלים, בנקים וחברות רבות בתחום התעופה, בכללן דלתא, חוו השבתה מלאה או חלקית. דלתא, שביקשה להימנע מעדכונים אוטומטיים על מחשביה, גילתה לתדהמתה כי עדכון התוכנה התבצע גם על מערכותיה – והפך בן רגע לאסון כלכלי ותפעולי עבורה.
לדברי קראודסטרייק, הם ניסו לפתור את הסוגיה בצורה שקטה עם דלתא, אך זו בחרה בצעד משפטי. לדבריהם, התביעה מבוססת על חוסר הבנה של מנגנוני אבטחת הסייבר, ומדובר ב"ניסיון להסיט את תשומת הלב ממערכת IT ישנה" בה עושה דלתא שימוש.
- הקריסה המפוארת של חברת הטקסטיל הישראלית והמעילה שגרמה לחדלות פירעון של הבנק
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלות על אחריות וחדשנות בעידן הסייבר
תביעה כזו מעלה שאלות רחבות יותר בנוגע לאחריותן של חברות בתחום אבטחת המידע. האם חברות טכנולוגיה עשויות להעדיף מהירות ורווחים על פני בקרת איכות מחמירה? כיצד ניתן להבטיח שהלקוחות מקבלים תוכנה איכותית ומעודכנת בלי להסתכן בבעיות בטיחות ואבטחה? ולבסוף, כיצד על עסקים להיערך כשמערכות הגנת הסייבר עצמן הופכות לפגיעות?
מנכ"ל קראודסטרייק, ג'ורג' קורץ, אמנם התנצל והצהיר כי החברה תיישם שינויים כדי למנוע מקרים דומים בעתיד, אך האמירה הזו לא הניחה את דעתה של דלתא, שמצפה לקבל פיצוי על כל ההשלכות הכלכליות שנגרמו לה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
