לוקהיד F35
צילום: חיל האוויר

מטוס הקרב העתידי - האם הוא יהיה אוטונומי, מי מובילה במירוץ ומה המשמעות לישראל?

האם טייסים יהיו מיותרים בעוד עשור ומעלה, מה יהיה במטוסי הקרב העתידיים ומתי הם יושקו ומה מתכננות רוסיה וסין בתחום מטוסי הקרב?
עמית בר | (15)
נושאים בכתבה F-35 לוקהיד מרטין

מטוסי הקרב של חיל האוויר לא נחים לרגע. הטייסים טסים הלוך ושב לביירות ובחזרה. הכוח והעוצמה הזאת מספקים לצה"ל עליונות אווירית ועליונות בכלל. זה לא עונה על השאלה איפה היה חיל האוויר ב-7 באקטובר, אבל חיל האוויר הוא ה-X פקטור. הוא לא לבד, יש עליונות צבאית ברורה, אך תקיפות אוויר מאסיביות יותר, עמוקות יותר, רחבות יותר וקטלניות יותר מאשר תקיפה יבשתית.  

    מטוס הקרב העתידי

ישראל מצטיידת כעת במטוסי F-35 נוספים מחברת לוקהיד מרטין, אבל שדה הקרב האווירי משתנה. הכטב"מים הופכים למשמעותיים מאוד ורואים את זה בלחימה הנוכחית. האם הכטב"מים האלו יתקדמו ויהפכו בעצם למטוסים אוטנומיים? בדיוק כפי שמפתחים רכבים אוטנומיים ניתן לפתח מטוסים אוטונומיים. העולם מתקדם לשם, אבל זה יהיה תהליך ממושך. על פי המומחים בתחום מדובר על עוד עשור ואפילו מעבר לכך. 

מטוסי הקרב הנוכחיים הם מטוסי דור חמישי. בעוד 2-4 שנים יופיעו כבר מטוסי הדור השישי שיהיו בהם מרכיבים אוטונומיים והם ישלבו בינה מלאכותית. מטוסי הדור השביעי עשויים לשלב אוטונומיה גבוהה מאוד, אבל לא ברור אם הם יהיו לגמרי אוטונומיים. מטוסים אלה יתבססו במידה רבה על בינה מלאכותית, במיוחד במשימות שמערבות לוחמה וניתוח כמויות גדולות של מידע בזמן אמת. מערכות אוטונומיות יוכלו לבצע משימות כמו איסוף מודיעין ותקיפה, אבל סביר להניח שטייסים יישארו חלק קריטי בתפעול המטוסים במשימות מורכבות ובלתי צפויות, כשבהדרגה תפקידם יצטמצם, וייתכן שאף הם לא יהיו על המטוס אלא יפעילו אותו מרחוק. 

אבל, המטוסים האלו יצאו עוד שני דורות, הדור הקרוב, הוא הרלבנטי ככל הנראה לעשור הקרוב. 

כתבות קשורות:

מי החברה שמספקת לנו מערכות צבאיות בהיקף הגדול ביותר ואיך יראו הדוחות שלה?

איך ישראל תתגבר על מערכות ההגנה של איראן ומה מיוחד ב-F-35?

 

איך ייראו מטוסי הקרב העתידיים?

מדינות רבות ברחבי הגלובוס נמצאות במרוץ לפתח את הדור השישי של מטוסי הקרב. מטוסים אלו, המתוכננים להיבנות בשנים הקרובות, אמורים להיות מהירים יותר, קטלניים יותר, בעלי יכולת חמקנות משופרת, ועם בינה מלאכותית מתקדמת. במקביל, מטוסי הקרב מהדור החמישי ממשיכים להוביל כיום את תחום התעופה הצבאית, בעיקר ה-F-35, אחד המטוסים המתקדמים ביותר. אך מה צופן העתיד ואילו מדינות מובילות את המירוץ?

קיראו עוד ב"בארץ"

 F-35 - דור חמישי של מטוסי הקרב

 

בינה מלאכותית וחמקנות – השינוי בשדה הקרב

המטוסים מהדור השישי יציבו במרכזם יכולות חמקנות ובינה מלאכותית, שמטרתן לאפשר למטוסים אלו להתנהל ללא צורך בהתערבות אדם במידה מסוימת, תוך שמירה על עליונות אווירית. היכולת החמקנית תהיה קריטית ויש כאן אתר פיתוחי גדול כי מול הפיתוחים האלו יש מנגד פיתוחים למערכות שמסוגלות לאתר מטוסים חמקנים.

בינה מלאכותית תשולב לא רק ביכולות הלחימה, אלא גם בקבלת החלטות. הטייסים לא ינהלו לבד את המטוסים – מערכות AI יוכלו לסייע להם באיסוף מידע ובהיתוך נתונים. "העיקרון הוא להקל על הטייסים בהחלטות קריטיות בזמן אמת," מסביר גורם בתחום. הקסדות שמפותחות היום עבור מטוסי ה-F-35 כבר כוללות יכולות טכנולוגיות מרשימות, אך בדור השישי מתוכננות קסדות שיוכלו לזהות איומים ולבצע פעולות אוטומטיות.

 

מהירות וטווח – היעד הבא

הגדלת המהירות והטווח של המטוסים היא עוד תכונה מפתח בדור השישי. המהירויות המוערכות של מטוסי הקרב החדשים יעמדו על כ-2.5 מאך, מה שישפר את יכולתם לחצות טווחים ארוכים במהירות רבה יותר. מטוסים אלו יוכלו לתקוף מטרות רחוקות ללא צורך בתדלוק אווירי, תכונה חשובה עבור מבצעים ארוכי טווח. פיתוח המנועים יאפשר למטוסים לעבור מרחקים גדולים בצורה מהירה ויעילה יותר – גורם קריטי לאור התפשטות הזירות הגלובליות.

שיתוף פעולה עם מל"טים וכלי טיס בלתי מאוישים

מטוסי הדור השישי יפעלו גם בשיתוף פעולה עם מל"טים וכלי טיס בלתי מאוישים. הטכנולוגיה תאפשר לטייסי הקרב להפעיל מספר מל"טים שיסייעו באיסוף מידע, תקיפה ובעיבוד נתונים. מל"ט כמו ה-MQ-28 של בואינג כבר היום מהווה דוגמה למערכות כאלו, שתהפוך נפוצה יותר עם כניסת מטוסי הקרב החדשים לשירות.

    כטב"מים - כלי תקיפה יעיל     (תעשייה אווירית)

הבינה המלאכותית, שתסייע למל"טים בטייס, תוביל לשיתוף פעולה הדוק עם הטייס האנושי, ותאפשר שיפור ביכולת ההפעלה המשותפת של כוחות אוויריים. השילוב הזה יביא ליכולות תקיפה ותגובה שלא נראו כמותן בעבר.

 

לוקהיד מרטין וארה"ב בראש המירוץ

החברה האמריקאית לוקהיד מרטין עומדת בחזית הפיתוח של מטוסי הקרב מהדור השישי. הם מובילים את פרויקט ה־NGAD (Next Generation Air Dominance) של חיל האוויר האמריקאי, שמטרתו להחליף את ה־F-22, אחד ממטוסי הקרב החמקנים והמתקדמים ביותר. הפרויקט צפוי להוביל לפיתוח כלי טיס שיעניקו לארה"ב עליונות אווירית לשנים רבות.

במקביל, הצי האמריקאי מפתח מטוסי דור שישי משל עצמו, תחת פרויקט F/A-XX, שנועד להחליף את מטוסי הסופר הורנט של בואינג. שני הפרויקטים צפויים להתממש בעשור הקרוב, כאשר התכניות מציבות את המטוסים החדשים בשיא הקדמה הטכנולוגית. העליונות של ארה"ב טובה כמובן לישראל. הקשרים בין המדינות מבטיחים שנהיה מצוידים במטוסי קרב מארה"ב כשבשלב זה ונקווה שלשנים רבות, הם עולים על המטוסים של האויבים. 

 

רוסיה וסין – מעצמות במרדף

גם רוסיה וסין מצטרפות למירוץ. רוסיה, הנמצאת כיום בעימות ממושך באוקראינה, מתכננת להציג את מטוס הדור השישי שלה, ה-MiG-41, בסביבות שנת 2050. עם זאת, האתגרים הכלכליים הנובעים מהמלחמה מאיטים את קצב הפיתוח. סין, לעומתה, כבר מפעילה את מטוסי הדור החמישי שלה, ה-J-20, ובמקביל ממשיכה בפיתוח של מטוסי הדור השישי. הסינים מפתחים יכולות הנעה, מחשוב ותקשורת מתקדמות, ויש לשער כי הם יהיו בין המדינות הראשונות להציג מטוסי קרב מהדור הבא.

 

אירופה לא נשארת מאחור

בזמן שארה"ב, רוסיה וסין מובילות, גם אירופה לא נשארת מאחור. יפן, בשיתוף עם בריטניה ואיטליה, עובדת על פרויקט שיחליף את מטוסי ה-F-2 היפניים, שייצורם מבוצע באופן חלקי במדינות השותפות. הפרויקט האירופי FCAS (Future Combat Air System), בשיתוף פעולה של גרמניה, צרפת וספרד, מתכוון להציג מטוס דור שישי עד 2040.

החברות האירופאיות איירבוס ודאסו שותפות לפיתוח, כאשר המטרה היא לייצר מטוס עם יכולות בלתי מאוישות ואוטונומיות. עם זאת, הפרויקט סובל מעיכובים, וייתכן כי המטוסים הראשונים ייכנסו לשירות רק באמצע העשור הבא.

 

דור חמישי – מה המצב כיום?

כיום, מטוסי הקרב מהדור החמישי הם אלו שמובילים את הזירות האוויריות. הדור הזה כולל את ה־F-35, הנחשב לאחד המטוסים המתקדמים ביותר מבחינת חמקנות, מערכות לחימה, ואינטגרציה של כלי טיס בלתי מאוישים. המטוסים מהדור החמישי משמשים בחילות האוויר של מדינות רבות, כולל ישראל, שהפכה למפעילה הגדולה ביותר של ה־F-35 מחוץ לארה"ב. מדינות נוספות, כמו איטליה, בריטניה ויפן, מפעילות גם הן את המטוסים הללו.

מטוסי ה־F-35 מפותחים על ידי לוקהיד מרטין, והם נחשבים למרכיב מרכזי בשמירה על עליונות אווירית עולמית. תכונות כמו חמקנות, יכולות לחימה אלקטרוניות, וטווחים רחוקים הפכו את ה־F-35 לאחד הכלים האוויריים החשובים ביותר כיום.

לצד ה־F-35, פותחו גם מטוסים חמקנים נוספים מהדור החמישי, דוגמת ה־J-20 הסיני וה־Su-57 הרוסי, אך אלו עדיין רחוקים מלהתחרות ביכולות ה־F-35. נכון להיום, ארה"ב שומרת על מעמדה כמעצמת על בתחום התעופה, אך המירוץ לעליונות אווירית ממשיך, כאשר מדינות רבות רואות בדור השישי את עתידן בשדה הקרב.

 

חמשת מטוסי הקרב הטובים בעולם כיום

F-35 Lightning II (ארה"ב)

ה-F-35 הוא אחד המטוסים הכי מתקדמים בעולם כיום. הוא כולל טכנולוגיות חמקנות שמקשות על גילויו במכ"ם, מה שהופך אותו לשחקן מרכזי בשדה הקרב המודרני. בנוסף, הוא יכול לשאת חימוש רב ולתקוף מטרות בצורה מדויקת. הוא בשימוש נרחב במדינות כמו ישראל, ארה"ב, יפן ועוד.

Sukhoi Su-57 (רוסיה)

ה-Su-57 הוא מטוס קרב חמקן רוסי שמותאם לקרב אוויר-אוויר וקרב קרקע. יש לו יכולות תמרון מאוד גבוהות והוא יכול לטוס במהירות רבה מאוד. הוא מיועד להתמודד עם מטוסים אמריקאים כמו ה-F-35 וה-F-22. למרות שהייצור שלו עדיין בהתחלה, הוא נחשב מטוס חשוב בחיל האוויר הרוסי.

F-22 Raptor (ארה"ב)

ה-F-22 הוא עוד מטוס חמקן אמריקאי, שמיועד בעיקר לשליטה באוויר. הוא סופר מהיר ומסוגל לבצע תמרונים שקשה למטוסים אחרים לבצע. למרות שהפסיקו לייצר אותו, הוא עדיין אחד ממטוסי הקרב החזקים ביותר בעולם.

Dassault Rafale (צרפת)

ה-Rafale הוא מטוס רב-משימתי שמיוצר בצרפת, ויכול להתמודד גם עם משימות קרקעיות וגם עם קרבות אוויר. הוא משמש גם את צרפת וגם מדינות אחרות, ויש לו יכולות להפעיל חימוש מתקדם. המטוס הזה גמיש מאוד ויכול לתפקד במגוון משימות בשדה הקרב.

Eurofighter Typhoon (אירופה)

ה-Eurofighter Typhoon הוא מטוס אירופאי שמפותח על ידי מספר מדינות באיחוד האירופי. יש לו תכונות מתקדמות של לחימה אווירית, אבל הוא יכול גם לתקוף מטרות קרקעיות. הוא מופעל במדינות רבות באירופה וגם במזרח התיכון.

לסיכום: מטוסי הקרב המודרניים האלה הם לא סתם מהירים ומתקדמים, הם כוללים טכנולוגיות שלא רק הופכות אותם לחזקים יותר, אלא גם מקשות על האויב לזהות ולהתמודד איתם. הם משמשים כיום את המעצמות הגדולות בעולם והם חלק בלתי נפרד מכל קרב אווירי בשדה הקרב המודרני.

 

מטוסים לצד כטב"מים - איך תתפתח תעשיית הכטב"מים בעשור הקרוב?

המטוסים לא יעלמו. הם ישתנו מאוד וכאמור אולי יהפכו לאוטונומיים, אבל הצורך במטוס קרב הוא ברור. השאלה, איך ישתלבו הכטב"מים לצד מטוסי הקרב? בסופו של דבר מטוס קרב אוטונומי עתידי הוא גם סוג של כטב"מ. מלמת העתיד תהיה של כטב"מים אוטונומיים מול כטב"מים אוטונומיים, בדרך יהיו כמה חילופי דורות של מטוסים וכטב"מים. עם זאת, ברור שהכטב"מים הם כבר היום חלק מרכזי בשדה הקרב המודרני ורואים את זה במלחמת רוסיה-אוקראינה ובמלחמה אצלנו.

היכולות של כטב"מים היום הם לא אוטונומיות וללא יכולות משמעותיות של בינה מלאכותית, אבל זה יגיע. הכטב"מים בדור הבא ישלבו בינה מלאכותית ויאפשרו אוטונומיה גבוהה יותר. תהיה להם יכולת התחמקות והם יהיו קשים לגילוי וליירוט. הם גם ישולבו במסגרת מערך קרב עם מטוסים מאוישים (ובשלב הבא מטוסים אוטונומיים)

המומחים סבורים שלא עוד הרבה שנים, כטב"מים יפעלו בצורה מלאה ללא צורך במגע יד אדם. הם יוכלו לתקוף מטרות, לבצע סיור ולנחות באופן עצמאי, וכל זאת תוך התאמה למצבים משתנים בשדה הקרב. הטכנולוגיה שתאפשר זאת היא שילוב של בינה מלאכותית מתקדמת, תקשורת בלייזר והדפסה בתלת ממד.

היתרונות הגדולים של כטב"מים כאלו יהיו עלויות ייצור נמוכות (אחרי עלויות מו"פ גבוהות בשלב הראשון). מחיר הכטב"מ זול מאוד ביחס למטוס קרב או מערכת מתקדמת אחרת. הכטב"מים שנמצאים כיום בשימוש הם בין מאות דולרים לאלפלי דולריםבעלות של בין מאות דולרים לאלפי דולרים בודדים. מטוס קרב עולה מיליארדים. 

גם תחת היכולות העתידיות, כטב"מ לא יעלה על פי ההערכות עשרות אלפי דולרים בודדים לכל היותר. מדובר במערכות שמשבשות ומאתגרות את שדה הקרב הנוכחי והעתידי בשל היכולות שלהם ובשל המחיר הנמוך. הם יכולו בתוך עשור, אולי קצת יותר, לעשות פעולות תקיפה ומודיעיניות, מורכבות ומסוכנות מבלי לסכן חיי טייסים ועם יכולות התחמקות ממכ"מים ויכולות אוטונומיות ועיבוד מידע מורכב דרך בינה מלאכותית.  זה כבר עכשיו כנראה אחד מהכלים המנצחים של מלחמות ההווה, וזה יבלוט יותר בעתיד.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גדעון 25/10/2024 08:31
    הגב לתגובה זו
    למי ששכח, ישראל היא חלוצת הכתב"מים. כיצד זה שמדינות רבות, בהן טורקיה ואיראן, עקפו אותנו? זה עוד אחד ממחדלי מערכת הביטחון.
  • 8.
    אורי 24/10/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
    זה מזכיר סיפור של אסימוב על מלחמות העתיד בהן האנושות הושמדה אך המטוסים ממשיכים לטוס להפציץ לחזור להתחמש להמריא להפציץ... וחוזר חלילה .
  • 7.
    ר.צ 24/10/2024 02:37
    הגב לתגובה זו
    כתב"מ מקצועי כמו האיתו ההרמס עולים מאות אלפי דולרים והם בעלי יכולות מבצעיות גדולות.אתה מתכוון לכתבמים של החיזבלה והאירנים הם באמת זולים אבל הרבה יותר המערכות שכתבת. טיסן סילון גדול לחובבים עולה כמה אלפי דולרים
  • 6.
    לרון 23/10/2024 15:51
    הגב לתגובה זו
    ואחרות ואנחנו עדיין עם איראן וטיליה ואיומיה וגרעיניה,מגוחך!
  • 5.
    לרון 23/10/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    סימן הקריאה במקום סימן השאלה,ההפיכה המשפטית גרמה ליתקוף את החברה החצויה והלא יציבה שזיהה האויב,כולל הטייסים ששנה שלמה גילו סירוב וב 7/10 הכל פשוט התממש אך עד היום האשם האמיתי לא לוקח אחריות בפחדנותו המובנית שגם עזרה כספית ומיליארדית לאויבים
  • 4.
    בא 23/10/2024 15:24
    הגב לתגובה זו
    היו מאיימים על וושינגטון עם טילים ופיתוח נשק גרעיני ...עם גם היו עושים כלום?...זאת לא תיאורית קונספירציה ..השאלה לגיטימית ..והתשובה..הם כנראה מעוניינים בנשק גרעיני אירני ...אולי כדי להיפתר מאיתנו ומהם..אולי כדי למכור כורים גרעיניים לסעודיה וחברותיה...!! !
  • דוד 24/10/2024 12:51
    הגב לתגובה זו
    אין קשר בין נשק גרעיני לכורים גרעיניים לחשמל. הכורים האירניים מתוצרת רוסית
  • אוגוסטוס 24/10/2024 15:30
    אין לאיראן כור גרעיני כלקח מהשמדת הכור העיראקי והסורי ולכן בחרו בשיטת צנטריפוגות שכמעט בלתי אפשרי להשמיד.
  • גג 23/10/2024 17:50
    הגב לתגובה זו
    נשק גרעיני איראני כן מאיים גם בעקיפין אל ארה"ב (יש לה מספיק אינטרסים במזה"ת ובמקומות אחרים בעולם), זו רפיסות אמריקאית ולא רצון להיפתר מבעלי ברית.
  • הם כן...אתה תמים מאוד (ל"ת)
    בא 24/10/2024 09:07
  • הם כן...אתה תמים מאוד (ל"ת)
    בא 24/10/2024 09:07
  • 3.
    דוד 23/10/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
    מטוס אוטונומי ללא טייסים יוכל לבצע פניות ותמרונים הרבה יותר מורכבים וחריפים ללא טייסים. כיום F22 היחיד בו קיים TVC שינוי הדחף ביציאת המנוע, מוגבל כיום בגלל הטייסים. ללא טייסים המטוס הזה שווה לדור שביעי
  • 2.
    יוסי 23/10/2024 12:00
    הגב לתגובה זו
    יש אלף סיבות גם מבצעיות ,בטחותיות ,ותפעוליות,מטוס קרב זה לא כטבמ .
  • 1.
    איציק 23/10/2024 11:20
    הגב לתגובה זו
    הדור השישי של המטוסים יהיה רחפן שאתה קונה באלף ש"ח בעלי אקספרס, ובכמויות.... שדה הקרב יהיה מכוסה באלפי רחפנים, ועדיין זה יעלה כמעט כלום ביחס למטוס אף 35
  • המממ 23/10/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    והרחפן גם יירט טיל בליסטי בין יבשתי?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.