F35
צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד עקפה את הצפי בדוחות, אבל העתיד מעורפל

לוקהיד עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הראשון, אך עדיין יש סימני שאלה שמרחפים מעל החברה: אילון מאסק תוקף את ה־F-35, החברה הפסידה את החוזה לפיתוח הדור הבא של מטוסי הקרב, והמשקיעים חוששים שטראמפ יקצץ בתקציב הביטחון

רוי שיינמן | (2)

הענקית הביטחונית האמריקאית לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp 1.13%   פרסמה תוצאות מרשימות לרבעון הראשון, אבל מאחורי המספרים מסתתרת מציאות מורכבת יותר. החברה הציגה הכנסות של 18 מיליארד דולר ורווח של 7.28 דולר למניה, מעל תחזיות האנליסטים שהיו להכנסות של 17.8 מיליארד דולר ורווח של 6.34 דולר למניה, אבל יש עוד סיכונים. זו לא רק התחרות, אלא גם השינויים בשדה הקרב, שינויי מדיניות תחת ממשל טראמפ החדש - ובעיקר, הטכנולוגיה שמשנה את כללי המשחק. לאור אי הוודאות הזו, לוקהיד אישררה את התחזית שלה לשנה כולה. בינתיים, המניה מגיבה בירידות של כ-2% במסחר בוול סטריט.


דוחות חזקים, אבל אי ודאות להמשך

המספרים של לוקהיד לרבעון הראשון של 2025 היו מרשימים: צמיחה של 4% בהכנסות, רווח תפעולי של 2.4 מיליארד דולר ורווח למניה שעקף ב-15% את התחזיות. גם קצב אספקת מטוסי F-35 עלה על התחזית, 47 מטוסים סופקו כבר ברבעון הראשון, מתוך יעד שנתי של 170-190. עם זאת, החברה בחרה שלא להעלות את תחזיותיה להמשך השנה, מה שמעיד על זהירות, אולי אפילו חשש.


הזהירות הזו נובעת בעיקר מאי הוודאות שיוצר ממשל ארה"ב החדש והעומד בראשה טראמפ. אחד הגורמים שמדאיגים את המשקיעים הוא מינויו של אילון מאסק לראש מחלקת "היעילות הממשלתית" (DOGE), ששם לעצמו למטרה לצמצם את הוצאות הממשל. התחום הביטחוני, ובמיוחד חוזים עתירי תקציב כמו זה של ה-F-35, עלול להפוך למטרה עיקרית עבור האיש העשיר בעולם.


החששות של המשקיעים מפגיעה פוטנציאלית של מאסק בלוקהיד מבוססים - בציוץ שהפך לוויראלי כינה מאסק את מפתחי מטוסי הקרב המאוישים "טיפשים", וטען שהעתיד נמצא ברחפנים אוטונומיים. לטענתו, מטוס כמו ה-F-35, שעלותו נושקת ל-100 מיליון דולר, מסורבל, יקר ובלתי יעיל. לדבריו, רחפנים יכולים לבצע את אותן המשימות בעלות נמוכה ובגמישות טקטית גבוהה יותר.


עם זאת, לא כולם מסכימים עם מאסק. אנליסטים ומומחים בתחום הביטחוני, כמו ריצ'רד אבולאפיה מ-AeroDynamic Advisory, טוענים כי עדיין יש למטוסי הקרב המאוישים תפקידים קריטיים, כמו יירוט, הפצצה והרתעה. גם הפנטגון וממשלות אחרות לא מוותרים על ה-F-35, וגם ישראל למשל ממשיכה להצטייד בו ואף השתמשה בו במבצעים האחרונים.


ה-F-35 מהווה את לב הפעילות של לוקהיד, כ-25% מהכנסות החברה. מדובר בתוכנית הגדולה ביותר בתקציב משרד ההגנה האמריקאי, עם עלות כוללת של כ-2 טריליון דולר. מאות מטוסים כבר נמסרו לצבאות ארה"ב ובעלות בריתה, והתחזוקה השוטפת מניבה הכנסות יציבות לעשורים קדימה. עם זאת, גם יש ביקורת סביב התכנית. עלויות התחזוקה הגבוהות, עיכובים בשדרוגים ושאלות על היעילות המבצעית שלה. אם מאסק יצליח לקדם שינויי מדיניות, יתכן שה-F-35 יהפוך מיתרון תחרותי לנטל עבור לוקהיד.


הפסדים כואבים למתחרות

לוקהיד חוותה לאחרונה אכזבה משמעותית כשהפסידה לבואינג את החוזה לפיתוח מטוס הקרב העתידי NGAD, שיחליף את ה-F-22. מדובר בפרויקט דגל של הממשל, עם טכנולוגיה פורצת שתהפוך את תפקיד הטייס לכמעט שולית. ההפסד, לצד האפשרות שגם בחוזה הבא (F/A-XX של הצי האמריקאי) תפסיד לנורת'רופ גרומן, מציב סימן שאלה על מעמדה העתידי של לוקהיד כמובילה טכנולוגית בתחום הביטחוני.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, חוזים מרכזיים כמו ה-CCA, שזכו בו חברות קטנות וחדשניות כמו General Atomics ו-Anduril, מדגישים את הפער שנוצר בין השחקנים הגדולים לבין המציאות החדשה בשדה הקרב. אלו חברות שמסוגלות לפתח טכנולוגיה מתקדמת במהירות ובעלות נמוכה, בדיוק בהתאם לחזון שמאסק דוחף, והן מנצחות את החברות הוותיקות והכבדות כמו לוקהיד.


תקציבי הביטחון - הזדמנות לטווח קצר, איום לטווח הארוך

אחת התקוות של לוקהיד והמשקיעים שלה היא הסביבה הגיאופוליטית המתוחה: מלחמת רוסיה-אוקראינה, המתיחות באסיה והעימותים במזרח התיכון דוחפים מדינות רבות להגדיל את תקציבי הביטחון. ארה"ב צפויה להעביר השנה תקציב הגנה גדול במיוחד, שיכלול גם רכש של מטוסי F-35 ומערכות הגנה נוספות מלוקהיד, וכל זה מגיע לצד הגדלה משמעותית של תקציבי הביטחון גם בקרב מדינות אירופה, על רקע צמצום התמיכה הצפוי של ארה"ב בברית נאט"ו.


אך בטווח הארוך, גם התקציבים הללו עומדים תחת לחץ. ממשל טראמפ החדש מבטיח לקצץ בהוצאות הממשלה ב-2 טריליון דולר. לוקהיד בינתיים נהנית מהרוח הגבית הגלובלית, אבל היא גם תלויה מאוד בהחלטות שיתקבלו בוושינגטון.


לוקהיד נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ-16, תמחור שנחשב נמוך יחסית לממוצע הענפי ולפוטנציאל ההכנסות העתידי. הקונסנזוס של האנליסטים מצביע על מחיר יעד ממוצע של 522.7 דולר - אפסייד של כ-10.5% על המחיר הנוכחי. מצד שני, התחרות הגוברת, השינויים הטכנולוגיים, והעובדה שהפסידה שני חוזים אסטרטגיים תוך שנה, מעיבים על התחזיות. בינתיים המניה ירדה מתחילת השנה ב-5.7% ובשנה האחרונה ב-1.2% והיא נסחרת לפי שווי של כ-108.9 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לקהילה תייצר עוד מטוסי B2 וF35 וטילים לצבא האמריקאי בארץ טראמפ. (ל"ת)
    ליטאי 22/04/2025 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שורט ESLT 22/04/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
    תבינו עד כמה אלביט מערכות יקרה. לוקהיד מרטין נסחרת במכפיל של חצי ממנה. מדהים.
יוסי אבו מנכ"ל ניו מד כנס התשתיות של ביזפורטליוסי אבו מנכ"ל ניו מד כנס התשתיות של ביזפורטל

ניו-מד אנרג'י נערכת לקידוח אקספלורציה בבולגריה; תחילת הפעילות צפויה החודש

השותפות עם או.אם.וי פטרום בים השחור נכנסת לשלב הביצוע, עם קידוח ראשון שיבחן פוטנציאל לגז טבעי

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה ניו מד קידוח גז

ניו-מד אנרג'י ניו-מד אנרג יהש 0.12%  ממשיכה להרחיב את פעילות החיפוש והתכנון שלה מעבר לישראל, ונערכת לפתיחת קידוח אקספלורציה בבולגריה כבר בחודש הקרוב. הקידוח מתבצע במסגרת שותפות עם חברת האנרגיה הרומנית או.אם.וי פטרום, המשמשת כמפעילת הרישיון בבלוק הימי "חאן אספרוח" בים השחור, ומהווה מעבר לשלב הביצוע לאחר שנות הכנות, סקרים סייסמיים ואיסוף נתונים.

הבלוק "חאן אספרוח" משתרע על פני כ-13,700 קמ"ר במים העמוקים של הים השחור, עמוק מצפון לים התיכון, ומתועד כאזור עם פוטנציאל משאבים משמעותי. המטרה בקידוח הנוכחי היא לבחון את קיומם של מאגרי גז טבעי בהיקף שיכול להצדיק פיתוח מסחרי, והשלכותיו על המפה האנרגטית באזור בולגריה ושווקים סמוכים אם יתברר כמצוי.

השותפות בין ניו-מד אנרג'י לאו.אם.וי פטרום מתדרכת לשני קידוחים במסגרת אותו קמפיין, לאחר שחתמה על חוזה לקידוח עם תאגיד נובל קורפוריישן המיועד לשאת על עצמו את העבודות הימיות. על פי ההערכות, ההכנות והצו הנדרש לספינת הקידוח מצביעים על כך שהפרויקט לאחר שלב התכנון והכנת הציוד ומוכן לקראת תחילת הקידוח.


הרחבת הפעילות

ההשקעה בקידוחי חיפוש בבולגריה עומדת כחלק מרכזי באסטרטגיית הצמיחה של ניו-מד אנרג'י, שמנסה לגוון את רישומי הנכסים שלה ולהקטין תלות רק במאגרי הגז במזרח הים התיכון. בהקשרים עסקיים ישראליים קודמים, מנכ"ל החברה יוסי אבו דיבר על כך שהפוטנציאל בשנים הקרובות בהתרחבות לשווקים בולגריים ואירופיים עשוי להשוות חלק מהתרומות הכלכליות הללו למה שנמצא במאגרי הגז המקומיים, אם כי במחירים שונים ביחס לשוק הישראלי.

השוק המקומי העניק לחברה תשואה ניכרת בשנה האחרונה, עם עליות במנייתה שמתחזקות כבר זמן רב ביחס לשוק הרחב, מה שמסמן שוק שומע ומתמחר את הציפיות מהקמפיין הנוכחי לצד פרויקטים אחרים של החברה במזרח הים התיכון.