קתי ווד
צילום: צילום מסך יוטיוב, אתר ARK השקעות

אחרי הכישלון בקרן הסל, קתי ווד רוכשת 3 מניות ומגדילה אחזקה בקריספר

קרן הסל של קתי ווד בירידה מתחילת השנה, אך כעת היא קונה ומגדילה אחזקה בשלוש מניות, כולל אמזון, שנמצאת קרוב לשיאה. מה יקרה בהמשך?
איציק יצחקי | (5)

קרן הסל של קתי ווד, ARK Innovation ARK INNOVATION ETF, נחשבת לאחת המוכרות בעולם. היא נהנית מכך שהיא שייכת למשקיעה הגדולה בעולם, מנהלת התיקים המוערכת והמנכל"ית של ARK, אבל נתונים שפורסמו לאחרונה גילו כי אם הייתם משקיעים בקרן הזאת, הייתם מפסידים. התשואה השנתית הממוצעת של המשקיעים עומדת על 17%-. זו קרן בשווי 5.8 מיליארד דולר, כשווד הימרה והצליחה עם השקעות בטסלה וזום בקורונה והשווי שלה יותר מהוכפל. בשנה שעברה היא רשמה תשואה חלומית של 68%, אבל השנה היא בירידה של 14%.

קתי ווד (טוויטר)

מגדילה אחזקה בקריספר. ווד (טוויטר)

 

"פוטנציאל לטווח ארוך"

לאחרונה, ווד רכשה 3 מניות חדשות. היא שמה את הכסף במניות אמזון, 3D Systems ו-CRISPR, למרות האתגרים בשוק. המהלך של ווד מגיע על רקע ירידות שערים בחלק מהמניות הללו, שנראה כי ווד מזהה בהן פוטנציאל לטווח הארוך.

מניית אמזון, שהציגה ביצועים חיוביים בתחילת השבוע, קרובה לשיא כל הזמנים, לאחר ירידה קלה בדו"חות הקודמים. הדו"חות הרבעוניים הקרובים צפויים להתפרסם בקרוב, כשווד בטוחה שהחברה תצליח להתגבר על האתגרים הכלכליים ותציג שיפור במכירות, במיוחד הודות למגזר הענן הרווחי שלה. אמזון עלתה ב-25% מתחילת השנה ומחירה עומד על 189.7 דולר.

בניגוד לאמזון, מניית 3D Systems עברה שנה קשה, כשירדה ביותר מ-50% מאז תחילת 2024. החברה, שהובילה בעבר את תחום ההדפסה התלת ממדית, מתקשה להתרומם וממשיכה לפתח טכנולוגיות חדשניות, כגון פתרונות רפואיים מאושרי FDA. למרות האכזבה, ווד בחרה להגדיל את ההשקעה שלה, כנראה מתוך אמונה שהחברה תצליח לחזור לצמיחה.

 

המשקיעים יכולים להתעודד?

לעומתן, CRISPR Technologies, קריספר תרפיוטיקס, שפועלת בתחום עריכת הגנים, ירדה ב-23% בשנת 2024. יחד עם זאת, היא זכתה לאישור ראשון לתרופה המיועדת למחלות גנטיות קשות כמו אנמיה חרמשית. ווד ידועה כמי שתומכת בטכנולוגיות פורצות דרך והגדילה את ההשקעה בחברה. היא מאמינה שהכניסה שלה לשווקים חדשים, כמו אונקולוגיה ומחלות לב, יכולה להוביל לשיפור משמעותי במניה בשנים הקרובות.

בפועל, מאז הקמתה ב-2014, הקרן של קתי ווד השיגה תשואה שנתית ממוצעת של 9.7% בלבד - הרבה פחות מציפיות המשקיעים. על פי נתונים שפורסמו, משקיע ממוצע הפסיד 17%. פער בין תשואת הקרן לתשואת המשקיעים הוא תופעה מוכרת, כשהממוצע עבור קרנות עם יותר ממיליארד דולר בנכסים הוא כנקודת אחוז בודדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 23/10/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    ספקולציה במיטבה ובמירעה
  • 4.
    אבג 23/10/2024 09:42
    הגב לתגובה זו
    באמזון הבעיה שבשער 200 הבעלים מוכרים אז קשה לראות שם עליות
  • 3.
    מיק 23/10/2024 08:57
    הגב לתגובה זו
    משמידת הערך הגדולה בשוק ההון. לא מובן מדוע ממשיכים לתת לה במה אחרי שריסקה השקעות עתק בקרנות שלה.
  • 2.
    נהוראי 23/10/2024 08:05
    הגב לתגובה זו
    מנייה טובה בצמיחה אבל לא בטוח שיש לה לאיפה לעלות עוד....
  • 1.
    אחת הכושלות (ל"ת)
    א.א 23/10/2024 07:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.