טקסס Texas Instruments
צילום: צילום מסך אתר חברת Texas Instruments
לקראת הדוחות

עונת הדוחות של חברות השבבים נפתחת - למה לצפות בדוחות טקסס אינסטרומנטס?

טקסס תפתח את עונת הדוחות של חברות השבבים, ובעוד החברה מתמקדת יותר בשבבים לתעשיות המסורתיות כמו רכב ותעשייה כבדה, הדוחות שלה ובעיקר התחזית שלה יספקו הצצה למצב הביקושים לשבבים בשוק
רוי שיינמן | (1)

עונת הדוחות בוול סטריט מתקדמת והיום תיפתח רשמית עונת הדוחות של חברות השבבים עם הדוחות של טקסס אינסטרומנטס TEXAS INSTRUMENTS , זאת אחרי שבשבוע שעבר הדוחות של היצרניות TSMC ושל ASML שלחו מסרים מעורבים לשוק.

טקסס נחשבת לאחת מהחברות המובילות בתחום השבבים הבסיסיים הנמכרים לכל מגזרי הטכנולוגיה, ותחזיות האנליסטים צופות תוצאות מאכזבות שעלולות להוביל גם להורדת תחזית שתשפיע על מניות השבבים האחרות.

טקסס אינסטרומנטס; קרדיט: אתר החברה

 

תחזיות האנליסטים לדוחות טקסס

הקונצנזוס בקרב אנליסטים הוא שטקסס אינסטרומנטס תדווח על הכנסות של 4.12 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לצד רווח של 1.38 דולר למניה. מדובר במספרים שמשקפים המשך לחץ על הביקוש בשוקי היעד המרכזיים של החברה, בעיקר בתעשיית הרכב ובתחום התעשייה הכבדה, שמהווים חלק משמעותי מהכנסות החברה.

טקסס אינסטרומנטס, שמספקת שבבים בסיסיים למוצרים כמעט בכל מגזר, משרתת למעלה מ-100,000 לקוחות. עם זאת, הדרישה לשבבים בתחומים מרכזיים כמו תעשיית הרכב והתעשייה ממשיכה להיות נמוכה, כפי שמציין האנליסט ג'ון וינה מ-KeyBanc Capital Markets.

וינה הזהיר כי הדרישה לשבבים בשווקים אלה צפויה להישאר חלשה, מה שעלול להוביל לתוצאות מאכזבות. "אנו מצפים שמגמות הביקוש הכלליות יישארו חלשות", כתב. הוא הוסיף כי הוא מצפה לתוצאות בהתאם לצפי אך שהחברה תוריד את התחזית שלה להמשך השנה.

עם זאת, למרות הסיכונים לטווח הקצר, וינה סבור כי שוק הרכב עשוי להגיע לתחתית במחצית השנייה של השנה ולהתאושש במהלך השנה הבאה. תחזיתו השורית לטווח הארוך כוללת דירוג "עודף משקל" (Overweight) למניית טקסס אינסטרומנטס ומחיר יעד של 250 דולר, אפסייד של 28% על מחיר המניה הנוכחי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

איך הדוחות ישפיעו על שאר מניות השבבים?

טקסס אינסטרומנטס תהיה הראשונה מבין חברות השבבים המרכזיות לדווח על תוצאותיה לרבעון השלישי. תוצאות חלשות מצד החברה עשויות להקרין גם על מתחרותיה, כאשר המשקיעים ינסו להסיק מהן מסקנות לגבי הביקוש הכללי בתעשיות שמניבות את מרבית הביקוש לשבבים.

לדוגמה, חברות כמו אינטל  INTEL CORPORATION , שמחזיקה במובילאיי  מובילאיי , ואנבידיה  NVIDIA CORP עוקבות מקרוב אחר הביקוש בתחומי הרכב, האלקטרוניקה והתעשייה, והן עשויות להתייחס לדוחות של טקסס אינסטרומנטס כהוכחה להמשך מגמות הביקוש או לשינוי כיוון פוטנציאלי בשוק. כל תוצאה שתצביע על חולשה מתמשכת עשויה להוביל להורדת תחזיות גם אצלן.

החשש המרכזי הוא מהאטה גלובלית בביקוש, בעיקר בשל השפעות הריבית הגבוהה ועלייה במחירי חומרי הגלם, מה שעלול להוביל את התעשייה כולה למצב מאתגר. הורדת תחזיות מצד טקסס אינסטרומנטס עלולה ליצור לחץ על שוק השבבים באופן רחב יותר ולגרום למשקיעים להיות זהירים יותר בכל הנוגע להשקעות בענף זה. עם זאת, למרות האזהרות על חולשה בטווח הקצר, ישנה אופטימיות לגבי ההתאוששות בשוק הרכב בשנת 2024, שעשויה להביא לעלייה מחודשת בביקוש לשבבים.

במקרה של תוצאות חיוביות מצד טקסס אינסטרומנטס ותחזית אופטימית להמשך, ייתכן שהדבר יעניק דחיפה למניות השבבים בכלל ולחברות הקשורות לתעשיית הרכב בפרט. מנגד, תוצאות מאכזבות עשויות לשדר לשוק כי ההתאוששות אינה נראית באופק ושהמשקיעים צריכים להתכונן לעוד תקופה מאתגרת.

מניית טקסס אינסטרומנטס נסחרת לפי שווי של 179 מיליארד דולר אחרי עלייה של 15% מתחיל השנה ושל 32% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 38 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 31 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית טקסס אינסטרומנטס בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האמיתי 22/10/2024 20:32
    הגב לתגובה זו
    הכל על כרעי תרנגולת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.