דו"ח המכירות הקמעונאיות עשוי להמשיך את הראלי בוול סטריט
הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח, ולפי הנתונים הכלכליים האחרונים התקופה הטובה לא עומדת להיגמר בקרוב. דו"ח המכירות הקמעונאיות שיתפרסם בקרוב צפוי להראות שהאמריקאים עדיין ממשיכים להוציא כסף, גם אם בצורה מחושבת יותר מבשנים האחרונות, כשהיו להם עודפי מזומנים כתוצאה מהסיוע הכלכלי שניתן בזמן הקורונה.
אף שמדד המחירים לצרכן (CPI) לספטמבר היה גבוה מעט מהתחזיות, עדיין רואים ירידה בקצב עליית המחירים. שוק העבודה ממשיך להציג ביצועים טובים מהצפוי - מה שמפחית את החשש שההאטה תגרום למיתון. בנוסף, הצפי הוא שדו"ח המכירות הקמעונאיות יראה שהצרכנים האמריקאים עדיין מוציאים כסף, גם אם הם עושים זאת בזהירות רבה יותר.
הבסיס להמשך ההוצאות הצרכניות נשאר חזק צילום: ISTOCK
הכלכלנים מעריכים בסקירות שלהם כי הבסיס להמשך ההוצאות הצרכניות נשאר חזק. יש דו"ח חזק של שוק העבודה לספטמבר, עלייה בערך הבתים והמניות, וצמיחה מתמשכת בהכנסה הריאלית. כל אלה מוסיפים לראלי בוול סטריט. בנוסף, גם ירידת הריבית בספטמבר לא מזיקה למגמה החיובית.
- שוק העבודה בארה"ב התאושש באוקטובר: 42 אלף משרות נוספו במגזר הפרטי
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צמיחה במכירות הקמעונאיות
על פי תחזיות כלכליות שנאספו על ידי FactSet, דו"ח המכירות הקמעונאיות של ספטמבר צפוי להציג עלייה של 0.4% לעומת החודש הקודם. באוגוסט עלו המכירות ב-0.1% - נתון שהפתיע לטובה, שכן הכלכלנים ציפו לירידה של 0.2%.
נתוני שימוש בכרטיסי אשראי בעונתיות מבנק אוף אמריקה מצביעים על כך שהעלייה בהוצאות התפרשה על פני מגוון קטגוריות. בפרט, נרשמה עלייה במכירות בחנויות כלבו, מוצרי כללי והלבשה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההוריקן הלן ישפיע כנראה על הדו"ח של אוקטובר צילום: Isock
ייתכן שסופת ההוריקן הלן, שהכתה את בחוף המזרחי של ארה"ב ב-26 בספטמבר, תשפיע על הדו"ח הקרוב. סערות כאלה נוטות להעלות את המכירות בחנויות שמוכרות חומרי בניין, ואכן - הכלכלנים מציינים זאת בסקירות האחרונות.
גם רשתות מזון עשויות ליהנות מצמיחה במכירות עקב מצבי חירום. כך לדוגמה, Costco דיווחה החודש שהמכירות שלה עלו ב-9% לעומת השנה שעברה, בחלקן עקב השפעת ההוריקן הלן.
מצד שני, סופות כמו הלן עלולות לפגוע בהוצאות על מוצרים שאינם חיוניים, לפחות בטווח הקצר. כלכלני UBS צופים שהשפעת הסערה על ספטמבר תהיה מוגבלת, שכן היא הגיעה רק בסוף החודש. ואולם ייתכן שהדו"ח של אוקטובר ישקף את ההשפעות המלאות של הלן וגם של ההוריקן מילטון, שהכה בשבוע שעבר.
במבט כללי, נראה שהצרכנים האמריקאים מסתדרים לא רע בכלל. אחד המסרים העיקריים מדו"חות הרווח האחרונים של הבנקים הגדולים בארה"ב הוא שהצרכנים במצב יציב. סמנכ"ל הכספים של JPMorgan Chase, ג'רמי ברנום, אמר בשיחה עם משקיעים כי, "דפוסי ההוצאות יציבים ומשתלבים עם הנרטיב שהצרכנים נמצאים במצב טוב, תוך התאמה לשוק העבודה החזק ולתמונה הכלכלית הנוכחית".
יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול צילום: טוויטר
שאלה גדולה שעולה כעת היא כיצד יגיב הבנק הפדרלי לנתוני המכירות הקמעונאיות שיתפרסמו. דאגה אחת היא שדו"ח חזק מדי עלול לגרום לבנק המרכזי של ארה"ב להימנע מהמשך הורדות הריבית, מחשש שהכלכלה תתחיל שוב להתחמם יתר על המידה.
עם זאת, הדעה הרווחת כרגע היא אחרת. החוזים העתידיים על הריבית מצביעים על כך שיש כמעט 95% סיכוי שהבנק הפדרלי יחתוך את הריבית ב-0.25% בפגישה הקרובה בנובמבר.
איך כל זה משפיע עליכם?
אז מה המשמעות עבור הצרכנים? אף שקצב עליית המחירים נותר גבוה מהתחזיות, החדשות הטובות הן שהמצב הכלכלי בארה"ב ממשיך להיות יציב. אם אתם חושבים להוציא כסף בקרוב, אתם לא לבד – האמריקאים ממשיכים להוציא, אבל עושים זאת בצורה מחושבת יותר. נתוני שוק העבודה נותנים ביטחון שיש מקורות הכנסה יציבים בשוק, ועלייה בערך הנכסים כמו בתים ומניות רק מחזקת את התחושה שהמצב טוב.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
