אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
ניתוח

הרבי אמר? הטעות הגדולה של אל על והנזק שעסקת ישראכרט תגרום לה

קני רוזנברג הקשיב לרב כשקנה את אל על והרוויח 800 מ' ש'. עכשיו הוא רוצה את ישראכרט, רק שהוא על הדרך חושף שאל על עשקה את הציבור; וגם - מה יקרה למניה אם תהיה עסקה ולמה הרגולטור יערים קשיים?

אבישי עובדיה | (37)

במשך שנים רבות אל על  אל על 0% היתה "מת מהלך". היא היתה חברה עם הון עצמי נמוך (שהתחלף בהמשך בגירעון בהון) לעומת הלוואות גדולות במיוחד שמימנו את צי המטוסים. החברה לא ידעה להרוויח כי מחירי הדלק הסילוני עלו, כי היה עימות בישראל והתיירים לא הגיעו, וסיבות נוספות, אלא שהאמת היתה שהכל היה תירוצים. הסיבה האמיתית שאל על לא הרוויחה היתה בגלל שזו היתה חברה של העובדים ולא של בעלי המניות. העובדים החזיקו את השאלטר, העובדים נהנו ממשכורות גבוהות ואבטלה סמויה שלא מביישת משרד ממשלתי כושל. אל על היתה דוגמה למנהלים גמדים וראשי ועדים ענקיים. 

 

ההיסטוריה - אל על הכושלת

ואז הגיעה הקורונה. קריסה מוחלטת של העסק, ותמיכה ענקית של המדינה. ביקרנו את ההחלטה. לא בגלל שלא צריך לתמוך בחברת תעופה בתקופת הקורונה  - בכל העולם תמכו בחברות התעופה, אחרת הן היו קורוסת, אלא כי הסיכוי להתייעלות באל על כשהמדינה לוקחת את המושכות והשליטה, הוא לכאורה אפסי. ואז הגיע קני רוזנברג שנכנס לשליטה בחברה ובמקביל החל שם תהליך התייעלות מסיבי.

התהליך הזה היה בחסות ובמימון המדינה. רוזנברג שהשקיע בחברה כי הרבי אמר לו, קיבל גיחוכים מכל צד וחשבו שהוא יאבד את השקעתו. אל על היא חברה הפסדית בהגדרה, אבל החברה עברה לרווח בזכות תהליך התייעלות משמעותי. עדיין יש בורות שומן גדולים באל על, אבל היא תיפקדה אחרי הקורונה עם 60% מכוח האדם שהיה לה לפני הקורונה מבלי להיפגע. אם תרצו כ-40% מכוח העבודה היה מיותר. זה הישג גדול לבעלים ומנכ"לית החברה דינה בן טל גננסיה. 

קני רוזנברג; קרדיט: רשתות חברתיות

קני רוזנברג - האם הרבי אמר לקנות את ישראכרט?     (רשתות חברתיות)

 

אל על מתחילה להמריא

במצב הזה מדובר כבר בחברה שיכולה להרוויח ואכן אל על הרוויחה. רוזנברג ראה בהדרגה את השקעתו משביחה. הרבי צדק. הוא מורווח כעת פי 2 על ההשקעה כ-800 מיליון שקל. בתחילת הדרך הוא היה מופסד סדר גודל של 400 מיליון שקל.

צריך להשקעה באל אל הרבה אומץ,  אולי אפילו קצת נאיביות או טיפשות ובעיקר הרבה אמונה (בלי ציניות). 

 

ההווה - העלאת מחירי הטיסות:  לגיטימי, לא הוגן

הרווחים הגיעו בהדרגה, ואז הגיעה המלחמה.  ביזפורטל חשף את המחירים המנופחים של אל על כבר בתחילת המלחמה, ובהמשך את השליטה של אל על בכל הקווים העיקריים בשל יציאה של חברות התעופה הזרות. למרות שמלחמה בעיקרון לא טובה לחברות תעופה ותיירות, אל על מצאה את עצמה מרוויחה בקצב רווחים של 600 מיליון דולר בשנה. זה מזכיר את צים והקורונה - חלון הזדמנות של שנה-שנתיים לרווחי עתק. ככה זה יהיה גם באל על, היא לא באמת תמשיך להרוויח בקצבים האלו. אגב, היא נסחרת במכפיל רווח של פחות מ-2 בגלל שהשוק כמובן יודע שהרווחים האלו לא יחזרו בשנים הבאות.

אל על נהנתה מהמלחמה, אבל בתחילת המלחמה היא התקשתה מאוד תזרימית. אין טיסות והיא צריכה להחזיר כסף למזימני הטיסות, היא ביקשה דחייה מהציבור וקיבלה. הציבור התגייס למענה ולא ביקש לקבל מזומנים אלא כרטיסים בעתיד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

היא כמעט ופנתה אל המדינה לקבלת תמיכה, ואז זו כבר היתה חוצפה של ממש - גם להעלות מחירים בעשרות ומאות אחוזים וגם לבקש כסף מהמדינה. ואז הנהלת אל על מסרה באופן נחרץ - לא נצטרך עזרה מהמדינה. 

ברגע שהחברה לא מקבלת תמיכה מהמדינה והיא פועלת לכאורה בשוק תחרותי, אי אפשר לבוא אליה בטענות על עליית מחירים. אל על היא לא מונופול טבעי. היא מונופול בקווים מסוימים בגלל שחברות תעופה ברחו מהקווים האלו. היא מנצלת את המצב לרווחים כי זה הזמן שלה להרוויח. רוצים - תטוסו, לא רוצים - אל תטוסו. אל על כאמור לא ידעה להרוויח ועד שיש לה הזדמנות לעשות זאת - זה מבורך בעיני המשקיעים.

כן, זו לא דעה פופולארית, אבל כל עוד המדינה הפסיקה לתמוך בה והיא החזירה את המימון למדינה, אז למרות הפגיעה בציבור, ככה זה בעולם קפיטליסטי. אם המצב מתארך אפשר לבוא ולהגיד - יש כאן מונופול על פני זמן ולהגביל את המחירים, אבל בכל נקודת זמן יש והיתה הערכה שיש סיכוי שזה עומד להסתיים בתוך כמה חודשים.

בקיצור - מותר, לגיטימי, טוב למשקיעים. לא הוגן לצרכנים, במיוחד שהם אלו שתמכו בחברה כשהיא הזדקקה להם.  

דינה בן טל גננסיה, מנכ

דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על - רעיון כלכלי טוב, אבל קניית ישראכרט היא הוכחה לעושק הציבור   

 

אל על - השתן עלה לראש

אל על מודעת לבעיות התדמית שלה והיא דואגת כל הזמן למרק את התדמית - כשהעלתה מחירים לארה"ב, תגובת הנגד היא הקפאת מחירים ליוון וקפריסין; כשיש ביקורת על המחירים לצעירים שרוצים לחזור לארץ - היא מעניקה אלפי כרטיסים בחינם לחיילים.

אל על ולא משנה מה ההגדרה המשפטית, היא חברת התעופה הלאומית. ככה תופסים אותה והתדמית היא זו שיוצרת לה את הלויאליות והחזרה של הלקוחות. אבל, החיבור הזה בין אל על לעם, עלול להשתנות בגלל טעות קריטית של קני רוזנברג והנהלת החברה.

אל על משתינה מהמקפצה, בגלוי, בלי להתבייש. היא אומרת קהל עם ועדה - הפכתי למכונה לייצור רווחים בזכות מחייר הטיסות הגבוהים, אני רוצה לקנות את ישראכרט הגדולה. 

מחברה הפסדית, מדממת שמצליחה להבריא בהדרגה, הפכה תוך אל על בזכות רווחים על חשבון הצרכנים לענקית. את הכסף שהיא הרוויחה מאיתנו היא רוצה לקחת ולהשקיע בענקית כרטיסי האשראי וההלוואות - ישראכרט.

 

עשקו אותנו בטיסות - האם הם הולכים לעשוק אותנו בכרטיסי האשראי וההלווואת?

אל על נסחרת ב-3.15 מיליארד שקל - פי 3 ממהמחיר בתחילת השנה, שיא של כל הזמנים והיא רוצה לקנות את ישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. כלומר חברה בגודל שלה. היא תשקיע במהלך, אם יתממש כ-1.4-1.5 מיליארד שקל. כל הכסף הזה מגיע מרווחים בשנה האחרונה.

לכאורה מהלך מוצדק כלכלית - פיזור סיכונים, השקעה בתחום יציב, צומח. יש גם סינרגיה מסוימת, אלא שבפועל זו טעות גדולה. אל על פוגעת בבסיס שלה - בלקוחות הנאמנים שעכשיו יתחיל לחלחל להם שאחרי שעשקה אותם במחירי הטיסות היא הולכת לעשוק אותם בהלוואות וכרטיסי אשראי.

מעבר לכך, אל על היא עדיין חברה ממונפת, נכון שהרבעון השלישי יהיה מצוין וכנראה שגם הרבעון הרביעי, ועדיין - מול היתרון של הפיזור יש את חוסר המיקוד ואל על היא לא גוף שאפשר לנהל אותו על הדרך - ההנהלה צריכה להיות 24/7 בביזנס, ואי אפשר גם להקדיש זמן על ישראכרט שבעצמה היא גורילה שמצריכה משאבים.

אל על גם הקצתה סכומי ענק כדי לחדש ולהגדיל את צי המטוסים שלה. הרווחים של השנה האחרונה עוזרים לה לקנות את המטוסים במימון נמוך, ועד שהיא מגיעה להישג הזה היא בעצם רוצה לבטל אותו ולהשקיע סכומים בישראכרט (שגם אם תירכש במימון, זה עדיין ידרוש מאל על כ-800 מיליון שקל).

זה אולי מגלומניה, אולי באמת מחשבה עסקית על פיזור סיכונים, אבל זה "גול עצמי". גם אנשים שהתלבטו אם אל על נוהגת נכון או לא בקשר למחירי הטיסה ונטו לסלוח לה, הפכו עכשיו לביקורתיים כלפי החברה. אלא שזו לא סתם טעות, זו טעות שהיתה יכולה להימנע בקלות. מלכתחילה הסיכוי של אל על לרכוש את ישראכרט הוא כנראה נמוך. 

 

סיכויים נמוכים לעסקה

אל על רוצה לרכוש את ישראכרט כמו שקונים דירה שנייה להשקעה. הנכס יניב תשואה, נחזיר ממנו את ההלוואה. ישראכרט היא נכס מניב. אבל, עסקה כזו תפגע במשקיעים - עסק לא ממוקד, חברות החזקה למשל, סובלות מדיסקאונט על הפעילות. ככל שהעסקים רחוקים במהות שלהם הדיסקאונט גדול יותר. אם עסקה כזו תצא לפועל, באל על יגלו שהשוק מתמחר את עסקת ישראכרט במחיר נמוך במיוחד. בהמשך גם ירדו הרווחים הפנומנליים לרצפה ואז פתאום יתברר שזו חברה שהזרוע העיקרית שלה היא ישראכרט, עם פעילות תעופה לא יציבה. השוק לא יאהב את המיש מש. 

זה לא אומר שזו עסקה לא נכונה במהות שלה, אבל בהינתן כל הסיכונים, גם התייחסות המשקיעים וגם הרגולטוריים שבהמשך, ובעיקר התדמית שתינזק, נראה שהעלות הכוללת של העסקה הזו לאל על ורוזנברג היא הרבה מעבר לחישוב הפשוט באקסל. 

חוץ מזה יש תחרות על ישראכרט. מנורה מתמודדת נחושה על רכישת ישראכרט. היא הציעה לרכוש 32% לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. אל על מציעה לרכוש 45% במחיר של 3.1 מיליארד שקל. שתי המועמדות מדברות על רכישת שליטה, צריך את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. אל על לכאורה מנותקת מתחום הפיננסים, אבל זה לא מדויק לגמרי.

 

אל על רוצה מועדון עם כאל ושליטה על ישראכרט - מה יגיד הממונה?

מועדון כרטיסי האשראי של אל על הוא בשותפות עם כאל, מה שמייצר ניגוד עניינים בין הרכישה של ישראכרט לבין הזרוע שלהם בכאל.  אל על לא תוכל להמשיך להיות מעין שותפה של כאל ובמקביל בעלת השליטה בישראכרט.

באל על כנראה מתכוונים להעביר את המועדון לישראכט, זה אומר להפר את ההסכם מול כאל, יהיה צו מניעה, זה תהליך ארוך שגם אם בסופו תהיה עסקה כזו, היא תהיה מורכבת - האמא עושה עסקאות עם הבת, זו עסקת בעלי עניין שתדרוש אישורים מיוחדים. 

תגובות לכתבה(37):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    דודו 20/10/2024 19:12
    הגב לתגובה זו
    יש להם את סאן דור. אז עוד חברת בת שעובדת בשבת, ובטח חברה שיש גם ככה לציבור החרדי בארנק, לא זה מה שישנה לציבור הכשר.
  • 33.
    אסף 19/10/2024 22:15
    הגב לתגובה זו
    המשמעות היא מאוד פשוטה... מחר מניית אלעל מעל 800
  • 32.
    יובל הממוקד 19/10/2024 13:56
    הגב לתגובה זו
    את אל על, יותר נכון את הנהלת אל על, אפשר יהיה למדוד עוד כמה שנים, אחרי המלחמה ועוד שנה שנתיים. עכשיו לא משנה מה אל על תעשה היא תרוויח בענק. השאלה מה תעשה עם זה.ואני מסכים עם אלו שכתבו לפני - חברת תעופה שלא עובדת בשבת אף פעם לא תהיה חברה מובילה. כל התמחור של השוק הזה, כולל מטוסים, תחזוקה, שדות תעופה וכו מבוסס על עבודה 24/7. זה אומר שבסיסית אל על מתחילה נמוך מאוד.הגיע הזמן שימצאו פתרון לזה, כי מתישהוא יבוא המשבר שיגמור את אל על והמדינה בדיוק לא תתמוך, ואז לא תהיה בישראל חברת תעופה סבירה, וזו בעיה קשה.
  • 31.
    משה 19/10/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
    מקווה שהישראלים יזכרו להם את זה כאשר ישובו חברות הלואו קוסט חברה גזלנים וכל יתר החברות הישראליות.
  • 30.
    רצה לקלל ויצא מברךהמשפחה מזמינה משלוחי אוכל דרך האפליקציות השונות לבני המשפחה ולא לאירוח רשמי בעלויות שהגיעו לסכום של חצי מליון שקלים ב-10 חודשי כהונה של ראש הממשלה, ממוצע של 50 אלף שקלים בחודש. כאשר כל הזמנה מגיעה למאות אלפי שקלים. ה50 אלף שקלים בחודש מח (ל"ת)
    בוקר 19/10/2024 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    לרון 19/10/2024 10:59
    הגב לתגובה זו
    קני רוזנברג יעביר את התפוח הלוהט לאחרים!
  • 28.
    לרון 19/10/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
    ב 765 מנופחת שווה אולי 444,כשייפתחו השמיים תחזור למעמדה ה"טבעי"
  • 27.
    לרון 19/10/2024 10:51
    הגב לתגובה זו
    אהרון פרנקל שלח את המוניטין ושניהם שאינם יושבים כאן יידעו לחסל השקעותיהם כאן,גם ידעו!
  • 26.
    ברכה מהרבי או כסף של הבטוח הלאומי (ל"ת)
    קבלת ברכה תן תרומה 19/10/2024 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    חברה שנואה. טסים איתה עכשיו כי אין תחרות. כשהשמיים יפתחו חזרה היא תהיה אצלי בעדיפות אחרונה (ל"ת)
    שין 19/10/2024 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    חברה שנואה. טסים איתה עכשיו כי אין תחרות. כשהשמיים יפתחו חזרה היא תהיה אצלי בעדיפות אחרונה (ל"ת)
    שין 19/10/2024 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    יריב 18/10/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    החברה רכשה כמון מטוסי 787 ועכשיו 737. צריך להחזיר הלוואות ואפילו להקדים החזרים ובכל לחסוך ריביות לעתיד. במצב הזה לא ישאר לנצח והפיצרוו הוא להשקיע בעצמה ולא בישראכרט. אם היא לא מאמינה בעסק שלה, מדוע שבעלי במניות יאמינו בה?
  • 22.
    חיגז 18/10/2024 18:49
    הגב לתגובה זו
    בזמן קורונה והמלחמה אל על קיבלה מענק מהמדינה בסך כ2 מיליארד ש"ח.למרות מניית הזהב מירי רגב למתענינת בתחבורה אלא בנסיעותיה סביב העולם. המדינה לא מנצלת את מניית הזהב וכך אנו נראים.
  • ממש לא! אל על חברה פרטית. (ל"ת)
    פראבדה 19/10/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
  • לרון 21/10/2024 19:30
    היא חברה בטחונית ופרטית בחלק ולמדינה אכן יש מניית זהב,לא ראיתם איך הפסיקו לטוס הנה???
  • 21.
    לא טס אלעל כבר כמה שנים . לא סובל את החברה הזו (ל"ת)
    מני כהן 18/10/2024 18:35
    הגב לתגובה זו
  • מסתדרים (ל"ת)
    תודה 20/10/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    זה לא הרבי 18/10/2024 17:27
    הגב לתגובה זו
    כשתסתיים המלחמה הם יקבלו "הערת עסק חי"
  • 19.
    ישוע 18/10/2024 17:03
    הגב לתגובה זו
    נכנס שוב כשתרד בחדות
  • 18.
    יהווית 18/10/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
    לטובת כל עם ישראל
  • 17.
    Y 18/10/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    Don't fly El Al ganavim
  • 16.
    דן 18/10/2024 14:54
    הגב לתגובה זו
    אלעל חברה עם מוניטין עיסקי מפוקפק לאורך שנים שמרוויחה רק מסגירת השמיים לעומת חברה שמנהלת עשרות שנים מאות מיליארדי שקלים ובשנים האחרונות בעיקר בשנתיים האחרונות מציגה תשואה להון הטובה ביותר בקרב חברות הביטוח
  • 15.
    פולני פלמוני 18/10/2024 14:40
    הגב לתגובה זו
    אם לא היתה חייבת להמשיך לטוס אל על היתה גמורה ובעתיד תפסיד.
  • 14.
    מסכים לכל מילה ולא תהיה עסקה לדעתי (ל"ת)
    יורם 18/10/2024 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יוני 18/10/2024 13:38
    הגב לתגובה זו
    מחיר מופקע עם סנודביץ מזלזל בטיסה ודיילים שמשרים תחושת לחץ ישראלית טיפוסית - הכי בבית בעולם כי בבית יקר למות.
  • 12.
    אבי 18/10/2024 13:37
    הגב לתגובה זו
    האדמור שאמר לו לקנות זה הקודש קודשים רבי דוד אבוחצירה שליטא שרואה למרחקים ובזכות שמירת השבת הם הגיעו להצלחה גדולה ואם יהיה צריך גם ישרכארט ישמור שבת ואפילו שאדם שלא שומר שבת יהיה צריך לבטל כרטיס שאבד אפשר לעשות באינטרנט או בהקשה בטלפון
  • 11.
    איזה תחקירן בשקל! הבעיה המרכזית לפני העובדים (מסכי 18/10/2024 13:30
    הגב לתגובה זו
    איזה תחקירן בשקל! הבעיה המרכזית לפני העובדים (מסכים שהיו שם עודפי שומן ואבטחה סמויה ) הינה שהם לא טסים בשבת. זו אופרציה מאד בעייתית כדי שקצת יותר משביעית מהזמן המטוסים מקורקעים
  • 10.
    לרון 18/10/2024 13:02
    הגב לתגובה זו
    תהפוך לחברהבינלאומית,זה הכיוון
  • 9.
    מומו 18/10/2024 12:37
    הגב לתגובה זו
    מלא מלא צרות עין וחוסר פרגון הסיבה הגדולה לצמיחת העסקים בישראל...
  • 8.
    tulipani 18/10/2024 12:31
    הגב לתגובה זו
    הנימוקים למה לא, די חלשים.
  • 7.
    סמי 18/10/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לחסום את אל על מקניה. אם תכשל תפסיד ותמכר.
  • 6.
    רפאל 18/10/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
    כנראה אני ימשיך להחזיק את המניה עד לשער 1200 ואז נחשוב מה עושים
  • 5.
    נאור 18/10/2024 12:10
    הגב לתגובה זו
    ראינו מה קרה לטבע שרכשה חברה גדולה ממנה. לרדת מזה מהר
  • 4.
    גם באירופה כאב להם שיהודים מרוויחים וכנ"ל היום על חרדים (ל"ת)
    שלמה 18/10/2024 12:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רוני 18/10/2024 12:02
    הגב לתגובה זו
    תסתיים המלחמה תוך 2 רבעונים יחזרו הצרות, עשיתי סיבוב ומכרתי לפני כשבוע וחצי. מציע ליתא המשקיעים להתחיל לצאת כשהם מורווחים יפה. בנוסף- רשות התחרות אמורה לאסור רכישה כזאת. הסיבות בגוף המאמר, נקווה שכרגיל לא יירדמו בשמירה.
  • 2.
    אנונימי 18/10/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    די לנשות להוריד את שער המניה
  • 1.
    כל מה שקורה אם אל על הכל טוב ואין שום בעייה . מי ש 18/10/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
    כל מה שקורה אם אל על הכל טוב ואין שום בעייה . מי שרוצה לטוב שישלם יותר אין מה לעשות זה לא חלב או עגבניה שאתה חייב. לטוס השנה לא טסתי כי אין לי כסף מיותר . אם אל על עשקה את כולם למה חברות אחרות לא טסו? בקשר לעסקה יש עוד הרבה עבודה כגון להשמיד טוטלית את החמסים ואת חיזבלא ובעיקר להמשיך לאיראן כל זה נראה לי יקח עד שנה נוספת . כולנו יודעים מה זה עסקות עם ערבים ולמה זה מגיע אישראקרארדזה עסק בפני עצמו ואנשים משלמים לפי מה שכדאי להם וזה לא נעים לחשוב שעכשיו אל על מחכה שיהיה איזה אסון לויזה או לכל חברה ואישראקארד תעשוק אם כל הכוונה להוריד את שווי המניה שיבוסם לכותב וימשיך ללכלך על אל על . ואם זה כך באמת למה הכתבה הזאת לא הגיעה כשאל על היית בשווי של 400 ?מעניין , המבין יבין . אני מקווה שאל על תגיע עד סוף השנה ל10000 והאופציה 3 שלה תהיה שווה 500 .
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 0%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

אל על
צילום: דוברות אל על
דוחות

אל על: למרות איבוד נתח שוק של כ-13%, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר

הרווח הנקי עלה ב-8% ל-202.6 מיליון דולר לעומת 187.4 מיליון דולר אשתקד; למרות ירידה בנתח השוק ועלייה של 10.8% בהוצאות ל-813 מיליון דולר, אל על מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה בזכות ביקוש חזק, תפוסה של 95.3% ושיפור מתמשך במימון - מה המכפיל שלה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אל על

אל על אל על 0%   מפרסמת את דוחותיה לרבעון השלישי. הכנסות חברת התעופה הלאומית עלו ל-1.074 מיליארד דולר, גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל לצד זאת נרשמה שחיקה ברווחיות התפעולית. שיעור ההוצאות מהמחזור טיפס ל-75.7%, לעומת 73.1% אשתקד, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ירד קצת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי דווקא עלה ל-202.6 מיליון דולר, לעומת 187.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, בזכות שיפור בסעיף המימון וירידה בנטל החוב.

חברת התעופה מסכמת רבעון חיובי מבחינת השורה התחתונה, אבל עם סימני האטה תפעולית. מניית אל על 0%   טיפסה בכ-13.6% בחודש האחרון, בכ-94% מתחילת השנה וביותר מ-106% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה עומד על כ-8.5 מיליארד שקל, מה שנותן לה מכפיל של כ-10 בהנחה שרווח של כ-202 מיליון דולר ברבעון משקף קצב שנתי קרוב למיליארד דולר בשורה התחתונה.

החברה מציינת כי הרבעון התאפיין בביקוש עונתי חזק לקראת תקופת הקיץ והחגים, יחד עם המשך מגמת ההתאוששות בענף התעופה המקומי. לאחר ההשבתה שנגרמה במהלך מבצע “עם כלביא”, חזרו בהדרגה לפעילות גם חברות התעופה הזרות, והדבר הביא לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשיעור של כ-20.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התנועה הכוללת בנתב"ג עדיין נמוכה ב-23.7% ביחס לרמות 2023 - מה שמעיד כי השוק רחוק מהתאוששות מלאה.

לצד הגידול בהכנסות, אל על נאלצה להתמודד עם עלייה חדה בהוצאות. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-813.3 מיליון דולר - קפיצה של כ-10.8% לעומת השנה הקודמת - בעיקר בשל התייקרויות בסביבה העסקית, התחזקות השקל מול הדולר (שפגעה בכ-30 מיליון דולר ברווח התפעולי), וכן הפרשות לתביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר. ההוצאות על שכר גדלו ל-239.3 מיליון דולר, ומהוות כ-22.3% מהמחזור לעומת 20.2% אשתקד, בין היתר עקב עלייה במצבת העובדים והסכמי השכר החדשים.

גם פעילות המטענים, שהייתה מנוע רווח בשנים האחרונות, רשמה ירידה של 8.4% להכנסות של כ-55 מיליון דולר בלבד, בשל חזרתן של חברות זרות לשוק המטען והתייצבות הביקושים. מנגד, ההכנסות מטיסות הנוסעים עלו ב-7.6%, בעיקר בזכות גידול בהיצע המושבים (עלייה של 3.3%) ושיפור במדד התפוסה שהגיע לשיא של 95.3%. מדד ה-RASK (הכנסה למושב משוקלל קילומטר) עלה ב-4.2% - ביטוי ליכולת החברה לשמר רמות מחיר גבוהות בתקופה של ביקוש קשיח.