MG3 Hybrid
צילום: רונן טופלברג

MG3 Hybrid - מסתערת על הצוואר של הטויוטה יאריס ההיברידית

לובינסקי מכריזה על תחילת השיווק של ה MG3 ההיברידית, ובכך שמה קץ לשלטון היחיד של הטויוטה יאריס בשוק ההיברידיות הקטנות. מחיר השקה החל מ 118.0 אש"ח
יואב פולס |
נושאים בכתבה MG3

קבוצת לובינסקי, יבואנית דגמי MG לישראל הודיעה הבוקר על תחילת שיווקה של ה MG3 Hybrid+.

ה MG3 היא סופר מיני מתקדמת עם הנעה היברידית, ובכך תספק מענה ראוי ללקוחות החוששים ממעבר להנעה חשמלית מלאה, ועדין מבקשים רכב חסכונית שאינו גדול.

ה MG3 Hybrid+ מציגה מימדים חיצוניים מעט גדולים מקטגוריית הסופר מיני עם אורך כולל של 4.11 מטר. בסיס הגלגלים הוא כמקובל בקטגוריה עם 2.57 מטר. נפח תא המטען של ה MG3 עומד על 293 ליטר, ובקיפול המושבים האחוריים מתקבל נפח הטענה של 983 ליטר.

ה MG3 Hybrid+ מציגה הנעה היברידית מלאה, עם טוויסט קטן. כידוע הנעה היברידית משלבת מנוע בנזין ויחד עם מנוע חשמלי הנעזר בסוללה שאינה גדולה. מחשב הרכב מנהל את ההנעות באופן שקוף לנהג, ומפעיל כל פעם את המנוע שהוא מוצא לנכון. ל MG3 Hybrid+ יש עדכון חכם למערכת זו, מנוע הבנזין יכול להניע ישירות את הגלגלים, אבל יכול גם להתנתק מהנעת הגלגלים ולשמש כגנרטור קטן המטעין את סוללת הרכב, ובכך מאשר הארכה משמעותית של הנסיעה באמצעות המנוע החשמלי.

מנוע הבנזין בנפח 1.5 ליטר, ובעל פליטת מזהמים נמוכה במיוחד (דרגת זיהום 3). מנוע זה מספק 102 כ"ס ומומנט של 13 קג"מ, ומניע את הגלגלים באמצעות תיבת הילוכים בעלת שלושה הילוכים. המנוע החשמלי מפיק 136 כ"ס ומומנט מרשים של 25.5 קג"מ, הנעזר בסוללה בקיבולת של 1.83Kwh. ההספק המשולב של שני המנועים עומד על 194 כ"ס מרשימים (נזכיר, על מרכב של סופר מיני בגודל של פיג'ו 208 בערך). שילוב זה מביא את גורת ה MG לזינוק מ 0 ל 100 קמ"ש בתוך 8 שניות, וצריכת דלק של 4.4 ליטר ל 100 ק"מ, שהם כ 22.5 ק"מ לליטר.

ל MG3 Hybrid+ גם שלושה מצבי רגנרציה לאיחזור אנרגיה חזרה לסוללת הרכב, בדומה לרכב חשמלי מלא.

עבור הנהג מצוייד הרכב בצג לוח מחוונים בגודל 7'' וכן צג מולטימדיה בגודל 10.25'' כולל קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MG3 Hybrid+ תשווק בשתי רמות גימור – קומפורט הכוללת חישוקי 16'', התנעה ללא מפתח ועוד איבזור רב, לרבות אפליקציה, והיא משווקת במחיר של 126,888 ₪. רמת הגימור הגבוהה, לקשרי תשווק המחיר של 127,888 ₪ והיא מוסיפה איבזור לרבות מצלמות 360, חימום להגה ועוד. דגם לקשרי + מוסיף גג שמש (כל הכבוד ללובינסקי שמציעים גג שמש כאופציה מתומחרת ולא מאלצים את הלקוחות להיצלות בשמש החמה ללא צורך) והוא משווק במחיר של 128,888 ₪.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לזריזים מביניכם, לובינסקי מציעה הטבת השקה בדמות הנחה של 8888 ₪ לדגם הקומפורט כך שהוא יעלה לכם רק 118.0 אש"ח, והטבה בגובה 5888 ₪ לדגם הלקשרי כך שמחירו יעמוד על 122.0 אש"ח. דגם הלקשרי + נהנה מהנחה של 3888 ₪ כך שמחירו יעמוד על 125.0 אש"ח.

הטבות אלו בתוקף עד 15.11.24. אבל זה לא הכל, מחיר הרכב מחושב כבר עם 18% מע"מ, ולקוח שיבחר לקבל את הרכב עוד בשנת 2024, יזוכה גם ב 1% מע"מ.

ל MG3 Hybrid+ אחריות מלאה לשבע שנים או 150,000 ק"מ, ואילו לסוללה האחריות שמונה שנים או 150,000 ק"מ. מרווח הטיפולים הוא אחת לשנה או 15,000 ק"מ, המוקדם מביניהם.

דעת מומחה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.