דלתא נופלת אחרי דוחות חלשים והורדת תחזית - מה קורה בסקטור התעופה?
ענקית התעופה דלתא איירליינס DELTA AIR LINES מאכזבת את המשקיעים בדוחות הרבעון השלישי שלה עם תחזית חלשה לרבעון הבא. החברה גם חשפה את ההשפעה הכלכלית של התקלה במערכת אבטחת הסייבר של קראודסטרייק CROWDSTRIKE שהשביתה את מחשבי מיקרוסופט ברחבי העולם ביולי וגרמה לקרקוע כ-7,000 טיסות במשך חמישה ימים. התקלה הזו גרמה לאובדן הכנסות של 380 מיליון דולר, שהם כ-45 סנט למניה.
דלתא דיווחה על הכנסות של 14.6 מיליארד דולר ברבעון, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 14.55 מיליארד דולר. הרווח הסתכם ב-1.5 דולר למניה, מירידה של 26% לעומת הרבעון המקביל ומתחת לצפי האנליסטים שהיה לרווח של 1.52 דולר למניה. אילולא התקלה של קראודסטרייק, דלתא הייתה צפויה לדווח על רווח של 1.95 דולר למניה, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל.
מטוס דלתא; קרדיט: אתר החברה
דלתא צופה כעת רווח של בין 1.6 ל-1.85 דולר למניה ברבעון הרביעי, ומזהירה מפני ירידה בביקוש לטיסות בקרב האמריקאים לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. התחזית נמוכה מציפיות האנליסטים שעומדות על 1.76 דולר למניה, גרמה לאכזבה בשוק והובילה לירידה של 6.8% במניית החברה במסחר המוקדם.
- הקריסה המפוארת של חברת הטקסטיל הישראלית והמעילה שגרמה לחדלות פירעון של הבנק
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל החברה, אד בסטיאן, ניסה להרגיע את המשקיעים ואמר ש"דלתא נמצאת בעמדה לסיים את השנה בצורה חזקה" ושצפוי לה אחד הרבעונים הרווחיים ביותר בהיסטוריה שלה. עם זאת, התחזיות הנמוכות משקפות את הקושי של דלתא ושל חברות תעופה אחרות למלא את המטוסים, כאשר הביקוש שטיפס בתקופת ההתאוששות ממגפת הקורונה מתחיל לדעוך.
במקביל, דלתא דיווחה על ירידה של 3.6% במדד ההכנסות למושב (RASM) בהשוואה לשנה שעברה, נתון חשוב שמספק אינדיקציה על מצב ההיצע והביקוש בתעשיית התעופה.
מה הדוחות מלמדים על מצב סקטור התעופה?
דלתא היא מחברות התעופה הגדולות בארה"ב ולכן התוצאות שלה מספקות תובנות לגבי הסקטור כולו וגם הצצה לדוחות של חברות התעופה האחרות. הדו"חות שהציגה דלתא, כמו גם התחזית הפחות אופטימית להמשך השנה, עשויים לרמוז על חולשה כללית בענף התעופה, במיוחד לאור דעיכת הבום שלאחר המגפה.
אחת התופעות המדאיגות ביותר עבור המשקיעים היא הירידה בביקוש לטיסות, כפי שמציינת ירידת ה-RASM בדו"חות דלתא. הירידה הזו עשויה להצביע על כך שחברות התעופה מתמודדות עם קושי במילוי מטוסים, דבר שעלול להוביל לירידה ברווחיות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
חברות תעופה אחרות, כמו יונייטד UNITED AIRLINES ואמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES , עשויות גם הן לספוג ירידות דומות, כפי שמשתקף מהתגובה המיידית של שוק המניות לאחר פרסום דוחות דלתא.
מניית דלתא נסחרת לפי שווי של 32.6 מיליארד דולר אחרי עלייה של 25.5% מתחילת השנה ושל 43% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 8 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 7 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.

