למה מניית אסטרה לאבס מזנקת בוול סטריט?
מניית חברת השבבים אסטרה לאבס מזנקת במהלך המסחר לאחר שהחברה הודיעה על השקת פורטפוליו חדש של מתגים מתקדמים (fabric switches) שישמשו ביישומים של בינה מלאכותית. המשקיעים בוול סטריט אופטימיים לגבי החדשות וצופים שהמניה תמשיך לעלות.
אסטרה הכריזה ביום שלישי בערב על הפורטפוליו החדש, הכולל מתגים המיועדים לניהול זרימת נתונים במערכות מחשוב. המתגים תוכננו במיוחד עבור יישומי בינה מלאכותית ותשתיות ענן, כך מסרה החברה.
סגן נשיא בכיר להנדסת GPU באנבידיה, בריאן קלהר, כתב בהודעה לעיתונות של אסטרה כי פורטפוליו המתגים החדש "יכול לתמוך בפריסות תשתית AI מואצות של אנבידיה במגוון רחב של עומסי עבודה בתחום הבינה המלאכותית והמחשוב עתיר הביצועים (HPC)".
בעקבות ההכרזה, האנליסט ג'וזף מור ממורגן סטנלי העלה את מחיר היעד שלו ל-74 דולר לעומת 55 דולר קודם לכן, אפסייד של 40% לעומת מחיר הסגירה של 52.96 דולר ביום שלישי. מור שמר על דירוג "משקל יתר" (Overweight) למניה.
- צרות בקבוצת מדלן - לוקלייז הפועלת בארה"ב נסגרת, האתר המקומי ימשיך כרגיל
- החברה הישראלית שהיתה יכולה להיות אנבידיה ומה קרה בדרך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על אף שפרטי התוכן המדויקים אינם ידועים, המוצר החדש הזה הוא חיובי להערכתנו הפיננסית, ובעבור חברה שמייצרת כ-500 מיליון דולר בהכנסות, המוצר הזה צפוי להיות משמעותי להכנסות ולרווחים בשנת 2025", כתב מור. האנליסט של פירמת Mizuho, ג'ורדן קליין, כתב ביום רביעי כי ההכרזה היא "משנה כללי משחק פוטנציאלי" עבור תחזיות הצמיחה והמניה.
Astera יצאה להנפקה במרץ במחיר של 36 דולר למניה. מאז ירדה המניה ב-29% מהשיא של 85.70 דולר שנרשם ב-29 באפריל. אחד החששות שהכבידו על המניה הוא זמן השילוח של שבבי Blackwell של Nvidia, שצפויים לכלול את הטכנולוגיה של אסטרה. אחד ממייסדי החברה ומי שהיה לאחד המשקיעים הראשונים בה הוא היזם ואיש העסקים אביגדור וילנץ הישראלי.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אביגדור וילנץ; קרדיט: אייל טואג
וילנץ הקים לאורך השנים שורה של חברות בתחום המוליכים למחצה, שנמכרו בהמשך בסכומים גבוהים לענקיות בתחום, שהבולטת שבהם היא חברת האבנה לאבס שנמכרה בשנת 2019 לענקית השבבים אינטל האמריקאית תמורת 2 מיליארד דולר. מלבד האבנה לאבס, וילנץ ייסד את חברת גלילאו טכנולוגיות שנמכרה (25%) לחברת מארוול האמריקאית תמורת 2.7 מיליארד דולר, וחברת אנפורנה לאבס, אשר נמכרה בשנת 2015 לענקית הטכנולוגיה אמזון תמורת 370 מיליון דולר. וילנץ אמנם אינו נמנה בדירקטוריון החברה אך הדירקטורים באסטרה הוא יד ימינו, מנואל אלבה, עמו ייסד את גלילאו ואשר שימש בעבר כשותף שלו בהשקעות רבות. שוחחנו איתו לפני מספר חודשים, קראו כאן.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
