השביתה בבואינג מתארכת: ענקית התעופה תצליח לשרוד משבר נוסף?
בעוד שמטוסי בואינג BOEING נשארים על הקרקע, המתח בין ענקית התעופה לעובדיה ממשיך להמריא. כבר חודש ימים שכ-33 אלף עובדים מאיגוד המכונאים והעובדים של תעשיית התעופה והחלל שובתים, במה שמסתמן כאחד המאבקים המשמעותיים ביותר בתולדות החברה.
אז מה גרם לעובדים בעצם לפתוח בשביתה? התשובה טמונה בפער בין ציפיות העובדים למה שהחברה מוכנה להציע. ההצעה הראשונית של בואינג - העלאת שכר של 25% על פני ארבע שנים - נדחתה על הסף. אפילו הצעה משופרת של 30% לא זכתה לתמיכת הנהגת האיגוד. לפי הערכות, בואינג שורפת כ-1.5 מיליארד דולר בחודש ככל והשביתה נמשכת. זהו סכום עצום, אפילו עבור תאגיד בסדר גודל של בואינג.
למרות התמונה הקודרת, יש סיבות לאופטימיות זהירה. לבואינג יש צבר הזמנות של כמעט 6,200 מטוסים, המייצגים הכנסות פוטנציאליות של מאות מיליארדי דולרים. זאת ועוד, בשוק שבו התחרות מוגבלת - איירבוס, המתחרה העיקרית, כבר מחויבת להזמנות לעשור הקרוב - ללקוחות אין אלטרנטיבה ממשית.
הזמן נגד בואינג
הזמן פועל לרעתה של בואינג. החברה, שכבר התמודדה עם משברים הקשורים למטוס ה-737 Max, צברה חובות כבדים עוד לפני השביתה. היא אמנם מחזיקה ברזרבות מזומנים של כ-13 מיליארד דולר וקווי אשראי נוספים של 10 מיליארד, אך גם סכומים אלה עלולים להתאדות במהירות אם השביתה תימשך.- הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנהל הכספים של בואינג, בריאן ווסט, עומד בפני אתגר לא פשוט בפגישותיו עם המלווים. עליו לשכנע אותם שהחברה מסוגלת לנהל את המשבר ולשמור על דירוג האשראי שלה. השוק כבר מגלגל תרחישים של גיוס הון נוסף, אולי אפילו בסכום של 10 מיליארד דולר או יותר.
מעניין לציין שלמרות חומרת המצב, המשקיעים נראים מודאגים יותר מסוגיות אחרות. מניית בואינג אמנם ירדה ב-4% מאז תחילת השביתה, אך זה שולי לעומת הירידה של 37% שנרשמה בעקבות תקרית בטיחותית חמורה במטוס 737 Max בתחילת השנה.
האתגר של בואינג הוא כפול
האתגר העומד בפני בואינג כפול: מצד אחד, עליה לסיים את סכסוך העבודה במהירות ובתנאים סבירים. מצד שני, עליה לשקם את אמון הציבור והרגולטורים בבטיחות מטוסיה. רק אם תצליח בשני המישורים הללו, תוכל בואינג לקוות לחזור למסלול של צמיחה ורווחיות.- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
בינתיים, השעון מתקתק. כל יום שעובר מוסיף לחץ על קופת החברה ועל יחסי העבודה בה. השאלה היא מי יישבר ראשון - ההנהלה או העובדים ומה יהיה המחיר שתשלם בואינג על המשבר הזה בטווח הארוך.
העיניים של כל תעשיית התעופה נשואות כעת לסיאטל, מטה בואינג. ההכרעה במאבק זה עשויה להשפיע לא רק על עתידה של החברה, אלא גם על יחסי העבודה בתעשייה כולה. בעולם שבו הביקוש לטיסות ומטוסים חדשים ממשיך לעלות, היכולת של יצרניות המטוסים לעמוד בקצב הייצור הנדרש תלויה במידה רבה ביחסיהן עם העובדים.
בוול-סטריט מעריכים כי בואינג תגייס 10 מיליארד דולר
בבלומברג דיווחו לאחרונה כי בואינג שוקלת גיוס הון בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. צעד שכנראה יהיה הכרחי נוכח המצב הפיננסי המורכב של החברה.
מאזנה של בואינג מעורר דאגה בקרב משקיעים ואנליסטים כאחד. החברה צברה חוב של כ-45 מיליארד דולר, לאחר ניכוי יתרות מזומנים, עלייה דרמטית מכ-5 מיליארד דולר בסוף 2018. מצב זה נובע משורה של בעיות שהחברה התמודדה איתן בשנים האחרונות, כולל תקלות בתכנון מטוס ה-737 MAX, השפעות מגפת הקורונה, ובעיות באיכות הייצור.
היחס בין החוב ל-EBITDA של בואינג מדאיג במיוחד. על פי הערכות, יחס זה צפוי לעמוד על כמעט פי שישה מה-EBITDA הצפוי ל-2025, ופי ארבעה מזה הצפוי ל-2026. זהו יחס גבוה מדי, כאשר משקיעים נוטים להתחיל לדאוג כשהיחס עובר את הרף של פי שלושה בחברות תעשייתיות.
אנליסטים מעריכים כי בואינג תצטרך לגייס כ-15 מיליארד דולר בהון חדש כדי להחזיר את יחס החוב ל-EBITDA לרמה סבירה של פחות מפי שלושה עד 2026. יש אף הערכות כי החברה עשויה לגייס עד 30 מיליארד דולר בהון לאורך זמן. עם זאת, העיתוי המדויק של גיוס ההון עדיין לא ברור, כאשר החברה מן הסתם תעדיף לבצע זאת כשמחיר המניה יהיה גבוה יותר.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.
ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.
ריי
דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים
דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.