מי המניה עם הביצועים הטובים ביותר ב-S&P 500?
בעוד שכל העיניים נשואות לאנבידיה, יצרנית השבבים המובילה בתחום הבינה המלאכותית, מניה אחרת הצליחה לעקוף אותה ולהפוך למניה בעלת הביצועים הטובים ביותר במדד S&P 500. מדובר בחברת ויסטרה VISTRA CORP , חברת אנרגיה מטקסס, שמניותיה זינקו ב-209% מתחילת השנה.
ויסטרה, שמרכזה בעיר אירווינג שבטקסס, הפכה לאחרונה לבעלת תחנות הכוח הגרעיניות העצמאיות השנייה בגודלה בארה"ב, לאחר שרכשה שלושה מתקנים גרעיניים בפנסילבניה בשנה שעברה. מהלך זה התגלה כאסטרטגי במיוחד, שכן אנרגיה גרעינית הפכה לנושא חם בתעשייה.
הסיבה לעניין המחודש באנרגיה גרעינית קשורה ישירות למהפכת הבינה המלאכותית. בעוד שטכנולוגיית AI מבטיחה לשנות את פני העסקים והצרכנות כפי שהאינטרנט עשה בשנות ה-2000, היא גם דורשת כמויות עצומות של כוח מחשוב. כוח זה מצריך אנרגיה רבה, יותר ממה שניתן לייצר ממקורות מסורתיים או אפילו ממקורות מתחדשים כמו שמש ורוח.
"כל הנכסים הנכונים במקומות הנכונים"
דוגמה בולטת לחשיבות האנרגיה הגרעינית בעידן ה-AI היא ההסכם בין מיקרוסופט לבין Constellation Energy. במסגרת ההסכם, יחודש הפעלתו של אחד הכורים בתחנת הכוח הגרעינית המפורסמת Three Mile Island, כאשר כל האנרגיה המיוצרת תסופק למיקרוסופט למשך 20 השנים הבאות.- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפוטנציאל לעסקאות דומות נוספות הוביל לזינוק במניית ויסטרה, שעלתה ב-39% בחודש ספטמבר בלבד. אנליסטים מציינים כי לחברה "כל הנכסים הנכונים במקומות הנכונים", כאשר האנרגיה הגרעינית מהווה כשני שליש מהערכת השווי של החברה.
ג'וליאן דומולין-סמית', אנליסט מחברת ג'פריס, המליץ על מניית ויסטרה ב"קנייה" וציין כי היא נותרת "הבחירה המועדפת בתחום האנרגיה". הוא אף העלה את מחיר היעד למניה ל-137 דולר, בחלקו בגלל רכישת 15% נוספים בחברת הבת ויסטרה ויז'ן ובחלקו בגלל הערכות מחודשות לגבי הרווחים מאנרגיה גרעינית למרכזי נתונים.
עם זאת, למרות העלייה המטאורית, יש לזכור כי גם המניות הטובות ביותר חוות תקופות של התייצבות או ירידה, במיוחד לאחר עליות חדות. כפי שאנבידיה מזכירה לנו, אפילו המניות המצליחות ביותר זקוקות ל"הפסקה" מדי פעם.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רכישת ויסטרה ויז'ן
ויסטרה הודיעה בשבוע שעבר על רכישת 15% הנותרים מחברת הבת שלה, ויסטרה ויז'ן, בעסקה בשווי של כ-3.25 מיליארד דולר במזומן. מהלך זה יהפוך את ויסטרה לבעלים הבלעדי של ויסטרה ויז'ן, הכוללת את נכסי הייצור הגרעיני, אחסון האנרגיה והאנרגיה הסולארית של החברה, כמו גם את עסקי הקמעונאות שלה.
בקרב האנליסטים בוול סטריט, 10 מתוך 11 אנליסטים ממליצים על "קנייה" ומעלה, אחד ממליץ על "מכירה חזקה", ואף אחד אינו ממליץ על "החזק".
האנליסט ליאו נליסן מאמין כי החברה ממוקמת היטב כדי להרוויח ממעבר אנרגטי, כאשר האנרגיה הגרעינית חוזרת לקדמת הבמה. לדבריו, "כאשר בינה מלאכותית ומרכזי נתונים מגבירים את הביקוש לאנרגיה נקייה ואמינה, אנרגיה גרעינית מציעה פתרון שפחם ואנרגיות מתחדשות אינם יכולים להתחרות בו".
- 3.מקסימוס 28/09/2024 17:57הגב לתגובה זוכל פעם שמעלים כתבה על מניה מסויימת באתר הזה אני יודע שיקומיים אחרי זה המניה יורדת ואני נשאר עם התחתונים למטה...זה מרגיש לי שעושים על הקוראים סיבוב תבדקו...דוגמא אחרוני אפיטומי..לא מתבייש להודות שבעבר הייתי נכנס אחרי כל כתבה כי היא כתובה באופן מזמין..היום אני פיקח יותר. ולא נכנסתי באפיטומי.
- 2.חברת חשמל עם מכפיל 90,כנראה המציאו חשמל I hd 3d (ל"ת)אניי 26/09/2024 10:59הגב לתגובה זו
- 1.איך לא ידענו על המניה הזאת (ל"ת)אנונימי 26/09/2024 02:50הגב לתגובה זו
- לא עלתה מספיק 26/09/2024 11:04הגב לתגובה זושגרינברג יכתוב עליה,זמנה יבוא לסיקור כשתעלה בעוד 100%קטנות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
