וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

נעילה חיובית בוול-סטריט; מובילאיי וצים קפצו ב-6%, אנבידיה עלתה ב-4%

המדדים ננעלו בעליות שערים של עד 0.6% בהובלת הנאסד"ק, כאשר מאז הורדת הריבית בשבוע שעבר ה-S&P 500 עלה ב-1.8% והנאסד"ק ב-2.6%. אחרי הורדת הריבית של הפד', הדבר הבא שצפוי להשפיע על השווקים הוא ההתפתחויות במערכת הבחירות בארה"ב, כאשר לכל שינוי בסקרים ובהערכות השוק לגבי מי יהיה הנשיא הבא של המעצמה הגדולה בעולם משפיע על המניות.

סקטור אחד שמושפע מכך הוא סקטור האנרגיה. שני המועמדים לנשיאות, דונלד טראמפ הרפובליקני וקמלה האריס הדמוקרטתית, שונים מאוד בתפיסת עולמם לגבי משבר האקלים וכיוצא מכך גם במדיניות שלהם בנושא. בעוד טראמפ כבר התבטא בעבר בעד מהלכים שיפגעו בחברות האנרגיה הירוקה ובמימוש יעדי הפליטה של ארה"ב, האריס נוקטת בגישה הפוכה. כך למשל, אחרי שהסקרים הוטו לטובתו של טראמפ בעקבות העימות עם ג'ו ביידן, לפני שזה פרש מהמירוץ, מניות האנרגיה הירוקה נפלו במסחר. מנגד, אחרי העימות בין האריס לטראמפ, שנתפס כניצחון להאריס והיטה את הסיכויים לטובתה של הדמוקרטית, מניות האנרגיה הירוקה קפצו במסחר.

אחרי פרסום התמריצים בסין: לא רק המניות הסיניות צפויות להרוויח - חבילת התמריצים שפרסם הבנק המרכזי בסין, בתגובה לנתוני הצמיחה המאכזבים, מעוררת תגובה חיובית בשווקים. המניות הסיניות בוול סטריט רושמות עליות חדות, וההשפעה צפויה להתרחב גם לחברות אמריקאיות מובילות.

 

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

דאו ג'ונס 0.16%

BITCOIN 1.01%

קיראו עוד ב"גלובל"

  • טרם החל המסחר הרציף

 

מאקרו

הבנק המרכזי הסיני בסדרת צעדים דרמטיים - יצליח להחיות את הצמיחה? מאקרו ארצות הברית: לא ברור האם הורדת ריבית של חצי אחוז באמת הייתה הכרחית, אך נראה שמכאן והלאה הדרך ברורה יותר; מאקרו סין: סדרת תמריצים מוניטאריים תנסה להחזיר את הכלכלה המגמגמת לצמיחה, המומחים, שוב, סקפטיים.

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים וול סטריט תפתח שבוע נוסף אחרי הורדת הריבית של 0.5% בשבוע שעבר; השבוע יתפרסם העדכון הראשון לנתוני התוצר לרבעון השני ומדד המחירים לצריכה אישית, וגם - מי תדווח השבוע?

ארה"ב שוקלת איסור על שימוש ברכיבים סיניים ברכבים חדשים ממשל ביידן חושש במיוחד מאיסוף מידע על נהגים אמריקאים ותשתיות על ידי חברות סיניות. החשש המרכזי הוא מפני מניפולציה זרה אפשרית של כלי רכב המחוברים לאינטרנט ומערכות ניווט.

מניות במרכז

משרד המשפטים האמריקאי תובע את ויזה VISA : מהווה מונופול בשוק כרטיסי הדביט - התביעה הצפויה, שעשויה להיות מוגשת כבר היום, תטען כי ויזה מענישה את לקוחותיה כאשר הם מנסים להשתמש בשירותי מתחרים לעיבוד תשלומים.

מוקדם מהצפוי - מנכ"ל אנבידיה NVIDIA CORP סיים למכור מניות בשווי של 700 מיליון דולר - תוכנית המסחר של הואנג הייתה צפויה להימשך עד מרץ 2025, אך המנכ"ל השלים את המכירה שישה חודשים מוקדם מהצפוי; בסך הכל, ההכנסות מהמכירות הגיעו ל-713 מיליון דולר, כאשר המחיר הממוצע למניה היה 118.83 דולר.

אינטל INTEL CORPORATION מגבירה מאמצים בשוק ה-AI - הפעם עם מעבד ישראלי - החברה משיקה שני מוצרים חדשניים: מעבד הליבה (CPU) Xeon 6 לשרתים ומחשוב-על, והמאיץ הגרפי Gaudi 3, פרי פיתוח ישראלי.

טסלה  TESLA INC שוב מחקה את הירידות מתחילת השנה; האנליסטים אופטימיים להמשך מתחילת השנה ועד לחודש יולי מניית טסלה נסחרה בירידות כאשר בתחילת יולי היא חזרה לרמות בה פתחה את השנה; מאז היא נפלה ב-27% ועכשיו היא שוב חוזרת למעלה; נתוני המסירות למחצית הראשונה היו מאכזבים, אבל האנליסטים אופטימיים להמשך.

נייקי  NIKE בתקופת מעבר: האתגרים והתקוות סביב החלפת המנכ"ל החברה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשוק התחרותי של מוצרי הספורט. הצמיחה האיטית במכירות, בעיקר בשל התחרות הגוברת והביקוש החלש בסין, ממשיכה להעיב על ביצועי החברה.

TSMC  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO וסמסונג בוחנות מפעלי שבבים ב-100 מיליארד דולר באמירויות בכירים משתי החברות ביקרו לאחרונה באיחוד האמירויות כדי לבדוק את הכדאיות של הקמת מתחמי ייצור בקנה מידה גדול. ההצעה כוללת מספר מפעלים והשקעה כוללת שעשויה לעלות על 100 מיליארד דולר.

מטא META PLATFORMS  בשיא היסטורי - בסיטי צופים אפסייד של 15% - לפי האנליסטים, מטא צפויה להציג רווח למניה של 5.48 דולר על מכירות של 40.7 מיליארד דולר. תחזיות אלו מייצגות צמיחה שנתית גבוהה באחוז אחד מההערכות הקודמות בבנק ההשקעות.

מיקרוסופט MICROSOFT מקבלת הורדת המלצה - התחרות ב-AI גוברת - לפי האנליסטים, היתרון של מיקרוסופט הצטמצם הן בעסקי הענן והן בתחום יצירת הקוד, מה שיקשה על החברה להמשיך להציג ביצועים עודפים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שבר כלי 24/09/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    S&P בדרך לפרוק לגורמים...NASDAQ..אללא ירחמו!!!
  • [email protected] 24/09/2024 22:15
    הגב לתגובה זו
    כך יזכרו אותך לכשתצדק. אם טעית והשוק יעלה לא יזכרו את נבואותך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.