שבבים ארצות הברית סין
צילום: טוויטר

ארה"ב שוקלת איסור על שימוש ברכיבים סיניים ברכבים חדשים

ממשל ביידן חושש במיוחד מאיסוף מידע על נהגים אמריקאים ותשתיות על ידי חברות סיניות. החשש המרכזי הוא מפני מניפולציה זרה אפשרית של כלי רכב המחוברים לאינטרנט ומערכות ניווט
אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה ארצות הברית סין

משרד המסחר האמריקאי עומד להציע צעד דרמטי בתחום התחבורה החכמה. על פי דיווחים, המשרד מתכנן לאסור על שימוש בתוכנה וחומרה סינית ברכבים מקושרים ואוטונומיים בכבישי ארצות הברית. הצעה זו, הצפויה להתפרסם בקרוב, נובעת מחשש לביטחון הלאומי.

ממשל ביידן חושש במיוחד מאיסוף מידע על נהגים אמריקאים ותשתיות על ידי חברות סיניות. החשש המרכזי הוא מפני מניפולציה זרה אפשרית של כלי רכב המחוברים לאינטרנט ומערכות ניווט. התקנה המוצעת תאסור על יבוא ומכירה של כלי רכב מסין המכילים רכיבי תוכנה או חומרה קריטיים למערכות תקשורת או נהיגה אוטונומית.

צעד זה מהווה החמרה משמעותית במגבלות הקיימות על מוצרים סיניים בארה"ב. רק בשבוע שעבר, ממשל ביידן העלה את המכסים על יבוא מסין, כולל מכס של 100% על רכבים חשמליים ועלייה במכסים על סוללות לרכב חשמלי ומינרלים חיוניים. שרת המסחר, ג'ינה ריימונדו, הדגישה את הסיכונים המשמעותיים הטמונים בשימוש בתוכנה או חומרה סינית ברכבים אמריקאים מקושרים.

התוכנית כוללת תקופת הערות ציבוריות של 30 יום לפני גיבוש הכללים הסופיים. המשרד מתכנן להחיל את האיסורים על תוכנה החל משנת הדגם 2027, ואת האיסור על חומרה מינואר 2029 או שנת הדגם 2030. האיסורים יחולו על רכבים עם תכונות בלוטות', לוויין ואלחוט מסוימות, וכן על רכבים אוטונומיים מתקדמים שיכולים לפעול ללא נהג מאחורי ההגה.

 

לא יוגבל רק לסין

חשוב לציין כי האיסורים לא יוגבלו רק לסין, אלא יורחבו גם ליריבים זרים אחרים של ארה"ב, כולל רוסיה. קבוצה דו-מפלגתית של מחוקקים אמריקאים כבר הביעה דאגה בנובמבר האחרון לגבי איסוף וטיפול במידע רגיש על ידי חברות רכב וטכנולוגיה סיניות במהלך בדיקות של רכבים אוטונומיים בארה"ב.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פצצת אטום . 10 מיליון רכבים מתפוצצים בשניה (ל"ת)
    עושה חשבון 23/09/2024 07:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יש להחרים את הטורקים והסינים. (ל"ת)
    נכהצ 23/09/2024 07:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דש 23/09/2024 06:18
    הגב לתגובה זו
    הבדלי השכר בין אסיה למערב הם עצומים וזה פועל יוצא של העלות הסופית של מחירי הרכבים כמו כן היעילות והמשמעת של הסינים היא מדהימה לכן המערב יכול להאשים רק את עצמו ומה שנשאר לו לעשות כדי לבלום את השליטה זה רק לחוקק חוקים לא מציאותיים
  • 2.
    דני 22/09/2024 20:37
    הגב לתגובה זו
    קפיטליזם במייטבו.
  • 1.
    תתעוררו. אם מפוצצים ביפר מרחוק, יפוצצו גם רכב חשמלי מחר (ל"ת)
    אדיסון 22/09/2024 19:37
    הגב לתגובה זו
  • שמואל ברגר 22/09/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
    זה בבירור תמיד היה אפשרי
פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה ביציבות; מניות הקוונטים צנחו, פלנטיר ירדה ב-3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט לאחר חג המולד הסתיים ביציבות יחסית, כאשר המדדים המרכזיים נסחרו סמוך לרמות השיא ההיסטוריות שלהם. התנודתיות הייתה מוגבלת ומחזורי המסחר נמוכים בכ־50% מהממוצע החודשי, על רקע חזרת המשקיעים ליום מסחר קצר ודליל. למרות זאת, נתונים המעידים על חוסן כלכלי המשיכו לתמוך בציפיות חיוביות לרווחי החברות. הנאסד״ק ירד ב-0.1%, הדאו וה-S&P סיימו סביב ה-0.

אנבידיה בלטה בעליות לאחר שחתמה על הסכם רישוי עם סטארט־אפ בתחום הבינה המלאכותית, ופריפורט־מקמורן הובילה את מניות חומרי הגלם על רקע זינוק נוסף במחירי הזהב לשיא חדש.

בשוק האג"ח נרשמה פעילות מצומצמת. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות כמעט שלא השתנו, כאשר אג"ח ל־10 שנים נסחרה סביב 4.14%. עם זאת, שוק האג"ח נמצא בדרכו לשנה הטובה ביותר מאז 2020, לאחר שלוש הורדות ריבית שביצע הפדרל ריזרב. במקביל, הדולר סיכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז יוני.

המשקיעים ממשיכים לבחון האם השוק יצליח להשלים את “ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, הנמשך מחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ועד תחילת השנה החדשה. היסטורית, תקופה חיובית זו נוטה לבשר גם על המשך עליות בינואר ובמהלך השנה שלאחר מכן, והקרבה של המדדים לרמות עגולות הגבירה את ההערכות לניסיון פריצה נוסף כלפי מעלה.

בעוד שוקי המניות, האג"ח והמט"ח נותרו שקטים יחסית, שוק המתכות היקרות המשיך לרשום עליות חדות. זהב, כסף ופלטינה האריכו ראלי היסטורי, שנתמך ברכישות של בנקים מרכזיים, זרימות לקרנות סל וציפיות להמשך הקלה מוניטרית. אנליסטים מציינים כי העליות במתכות אף עקפו את ביצועי שוק המניות מאז תחילת שוק השוורים ב־2022, ומעלים שאלות לגבי רמות התמחור והסיכון גם מחוץ לעולם מניות ה־AI.