עמית גל בודק למה חברות הביטוח מרוויחות הרבה בביטוח רכב - האם הוא בדק לפני שנה למה הם הפסידו?
בשנתיים האחרונות הרגשנו את זה היטב בכיס: ענף ביטוח הרכב בישראל חווה עליות מחירים ניכרות, בעיקר בשל היותו תחום הפסדי עבור חברות הביטוח.
למה מחירי הביטוח עלו?
במשך כמה שנים, חברות הביטוח להתמודד עם עלויות גבוהות, בעיקר כתוצאה מעלייה בתביעות ופיצויים - מה שגרם למחירי הביטוחים לנסוק. אנשים מצאו את עצמם משלמים בממוצע ב-40% יותר על ביטוח מקיף לרכב, אבל יש מקרים של גם פי שניים ויותר (בעיקר אם יש לכם כלי רכב פופולריים בקרב הגנבים כמו מאזדה 3, קיה פיקנטו וטויוטה קורולה).
הסיבה המרכזית לעליית המחירים היא תביעות הקשורות לגניבות רכב (מספרם זינק בפי שניים לעומת המצב לפני ארבע שנים), בעיקר על ידי פלסטינים, אבל גם למספר תאונות הדרכים ולעליית מחירי התיקונים והחלפים. העלייה במספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש הגדילה את הסיכון לתאונות, והחברות נאלצו לגלגל את ההפסדים אל הלקוחות. התחום הזה היה הפסדי מאוד בחברות הביטוח בשנים 2022-2023.
בשנה האחרונה: מהפך
החל מתחילת השנה, נרשם שינוי מגמה. התחום חזר לרווחיות - מה שאמור להוביל לתחרות גוברת ולהורדת מחירים לצרכנים.זה כבר קורה. עליות המחירים עצרו, וכבר ניתן לקבל הצעות מעט נמוכות מבעבר. רווחי חמש חברות הביטוח הגדולות, הפניקס, מנורה, מגדל, הראל וכלל בתחום הגיעו ל-1.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024.
מה תוליד הבדיקה? עמית גל (מארק ניימן, לעמ)
ואולם בשוק הזה פועלים גם כוחות משמעותיים אחרים. במקביל לעלייה ברווחי חברות הביטוח, קיים גם לחץ מצד גופים חדשים שנכנסים לתחום. בשנה האחרונה הרשות לשוק ההון העניקה רשיונות לכמה שחקניות חדשות, כמו אנקור וסקיורטס. גופים אלה נכנסים במטרה להרחיב את התחרות בשוק - מה שעשוי להוביל בעתיד להורדת מחירים. עם זאת, התחרות הכי חזקה היא בין הגדולות בתחום. למרות ההפסדים של השנים הקודמות, הן לא יוכלו להחזיק את הרווחים גבוהים לאורך זמן. הרווחיות תישחק בגלל התחרות - ביטוח רכב הוא ביטוח שקל לעשות, קל להשוות בו מחירים ואי אפשר לגזור בו קופון שהוא מעבר לרווחיות סבירה.
- מהפכה בפרסומת, נזיפה מהשופט: ליברה תשלם 100 אלף ש'
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הממונה עושה שרירים
הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עמית גל, דרש לקבל הסברים מהחברות על הרווחיות הגבוהה שלהן, וביקש מהן להגיש תוכניות מפורטות לבחינת התמחור בעתיד הקרוב. האם הממונה ביקש מהם מידע כשהם היו הפסדיים? זה מבורך להיות רגולטור שתומך בהעברת רווחים לציבור, אבל זה צריך להיות עם הגיון ובידיעה שיש רווחים עודפים או קרטל.
ביולי האחרון כתבנו כאן על כך שביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים, וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע ביותר מ-40%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום. הרווחים האלה נמשכו, אבל התחרות תוביל להפחתת תעריפים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.
הערכה: הרשות לא תתערב
בתקופה האחרונה נכנסו כאמור שחקניות חדשות לשוק: בחודש שעבר הרשות העניקה רשיונות חדשים לחברות אנקור שבשליטת אורי אומיד וסקיורטס בשליטת גבי שפירא, ונראה כי כניסה של חברות נוספות היא רק עניין של זמן.
- 1.א.י 25/09/2024 09:07הגב לתגובה זונסו לבטח רכב היברידי, בן שנתיים או שלוש על הכביש ותגלו המחיר של פרמיית הביטוח עלה ב 100% מהשנה שעברה(!) למה? כי יש קרטל לכאורה של חברות הביטוח בתחום הרכב - 13 במספר, וכאשר אחת העלתה מחירים מייד האחרות התיישרו והעלו גם הן, ואז הן העלו עוד ועוד ועוד, וההציבור המשיך לשלם כי אין לו ברירה אחרת. טוב שהממונה התעורר, טוב שנערכת בדיקה הנוגעת לרווחיות העודפת. חבל שהכתב יצחקי, שוב בוחר להיות לצד חברות הביטוח, כמו שהוא בחר להיות לצד הקבלנים והיזמים... הרוח שבעבר פיעמה באתר בהיותו חופשי ובלתי תלוי, הייתה ואיננה עוד?!

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
