עמית גל
צילום: מארק ניימן, לעמ

עמית גל בודק למה חברות הביטוח מרוויחות הרבה בביטוח רכב - האם הוא בדק לפני שנה למה הם הפסידו?

תחום ביטוח הרכב נהפך בשנים האחרונות להפסדי, אבל בתוך שנתיים מחירי הביטוח זינקו ב-40% והחברות מרוויחות; רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון מתערבת ודורשת לדעת איך הרווחים של החברות זינקו? היא עושה זאת רגע לפני ירידת מחירים
איציק יצחקי | (1)

בשנתיים האחרונות הרגשנו את זה היטב בכיס: ענף ביטוח הרכב בישראל חווה עליות מחירים ניכרות, בעיקר בשל היותו תחום הפסדי עבור חברות הביטוח.

למה מחירי הביטוח עלו?

במשך כמה שנים, חברות הביטוח להתמודד עם עלויות גבוהות, בעיקר כתוצאה מעלייה בתביעות ופיצויים - מה שגרם למחירי הביטוחים לנסוק. אנשים מצאו את עצמם משלמים בממוצע ב-40% יותר על ביטוח מקיף לרכב, אבל יש מקרים של גם פי שניים ויותר (בעיקר אם יש לכם כלי רכב פופולריים בקרב הגנבים כמו מאזדה 3, קיה פיקנטו וטויוטה קורולה).

הסיבה המרכזית לעליית המחירים היא תביעות הקשורות לגניבות רכב (מספרם זינק בפי שניים לעומת המצב לפני ארבע שנים), בעיקר על ידי פלסטינים, אבל גם למספר תאונות הדרכים ולעליית מחירי התיקונים והחלפים. העלייה במספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש הגדילה את הסיכון לתאונות, והחברות נאלצו לגלגל את ההפסדים אל הלקוחות. התחום הזה היה הפסדי מאוד בחברות הביטוח בשנים 2022-2023.

בשנה האחרונה: מהפך

החל מתחילת השנה, נרשם שינוי מגמה. התחום חזר לרווחיות - מה שאמור להוביל לתחרות גוברת ולהורדת מחירים לצרכנים.זה כבר קורה. עליות המחירים עצרו, וכבר ניתן לקבל הצעות מעט נמוכות מבעבר.  רווחי חמש חברות הביטוח הגדולות, הפניקס, מנורה, מגדל, הראל וכלל בתחום הגיעו ל-1.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024. 

עמית גל (מארק ניימן, לעמ)

מה תוליד הבדיקה? עמית גל (מארק ניימן, לעמ)

ואולם בשוק הזה פועלים גם כוחות משמעותיים אחרים. במקביל לעלייה ברווחי חברות הביטוח, קיים גם לחץ מצד גופים חדשים שנכנסים לתחום. בשנה האחרונה הרשות לשוק ההון העניקה רשיונות לכמה שחקניות חדשות, כמו אנקור וסקיורטס. גופים אלה נכנסים במטרה להרחיב את התחרות בשוק - מה שעשוי להוביל בעתיד להורדת מחירים. עם זאת, התחרות הכי חזקה היא בין הגדולות בתחום. למרות ההפסדים של השנים הקודמות, הן לא יוכלו להחזיק את הרווחים גבוהים לאורך זמן. הרווחיות תישחק בגלל התחרות - ביטוח רכב הוא ביטוח שקל לעשות, קל להשוות בו מחירים ואי אפשר לגזור בו קופון שהוא מעבר לרווחיות סבירה. 

 

הממונה עושה שרירים

הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עמית גל, דרש לקבל הסברים מהחברות על הרווחיות הגבוהה שלהן, וביקש מהן להגיש תוכניות מפורטות לבחינת התמחור בעתיד הקרוב. האם הממונה ביקש מהם מידע כשהם היו הפסדיים? זה מבורך להיות רגולטור שתומך בהעברת רווחים לציבור, אבל זה צריך להיות עם הגיון ובידיעה שיש רווחים עודפים או קרטל.

ביולי האחרון כתבנו כאן על כך שביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים, וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע ביותר מ-40%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום. הרווחים האלה נמשכו, אבל התחרות תוביל להפחתת תעריפים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.

הערכה: הרשות לא תתערב

בתקופה האחרונה נכנסו כאמור שחקניות חדשות לשוק: בחודש שעבר הרשות העניקה רשיונות חדשים לחברות אנקור שבשליטת אורי אומיד וסקיורטס בשליטת גבי שפירא, ונראה כי כניסה של חברות נוספות היא רק עניין של זמן. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א.י 25/09/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
    נסו לבטח רכב היברידי, בן שנתיים או שלוש על הכביש ותגלו המחיר של פרמיית הביטוח עלה ב 100% מהשנה שעברה(!) למה? כי יש קרטל לכאורה של חברות הביטוח בתחום הרכב - 13 במספר, וכאשר אחת העלתה מחירים מייד האחרות התיישרו והעלו גם הן, ואז הן העלו עוד ועוד ועוד, וההציבור המשיך לשלם כי אין לו ברירה אחרת. טוב שהממונה התעורר, טוב שנערכת בדיקה הנוגעת לרווחיות העודפת. חבל שהכתב יצחקי, שוב בוחר להיות לצד חברות הביטוח, כמו שהוא בחר להיות לצד הקבלנים והיזמים... הרוח שבעבר פיעמה באתר בהיותו חופשי ובלתי תלוי, הייתה ואיננה עוד?!
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.