OTC: הבורסה שמונה 12 אלף ני"ע ופועלת לפי סטנדרט אחר מה-SEC
OTC (קיצור של Over the Counter) הוא שוק מניות בארצות הברית בו מצוטטים שערי קניה ומכירה של מניות רבות. שוק זה, בניגוד לבורסת ניו יורק ולנאסד"ק, אינו "בורסה מוסדרת" לפי דיני ניירות ערך בארה"ב, אך ניתן לרכוש ולמכור בו מניות שעבורן מצוטטים שערי קניה ומכירה לאורך כל יום המסחר.
רקע היסטורי
שוק ה-OTC בארה"ב למסחר בניירות ערך הוא שוק ותיק מאוד. הוא החל לפעול בשנת 1913 כדי לספק מידע על מניות ואיגרות חוב הנסחרות מעבר לדלפק, כלומר ניירות ערך שאינם נסחרים בבורסות. אף על פי שישנן גם איגרות חוב שנסחרות מעבר לדלפק, בכתבה זו אתמקד במניות בלבד.
במשך עשרות שנים ה-OTC היה מנוהל ומתופעל על ידי גוף שנקרא ה-NASD (National Association of Securities Dealers) שהיה גם המייסד המוביל והאחראי על התפעול של בורסת הנאסד"ק שהוקמה בשנת 1971. בשנת 2007 ה-NASD התמזג עם זרוע הרגולציה, האכיפה והבוררות של בורסת ניו יורק, אשר יחד יצרו את הגוף החשוב הנקרא FINRA (Financial Industry Regulatory Authority).
FINRA מסדירה ומפקחת על מסחר במניות, באיגרות חוב קונצרניות, בחוזים עתידיים ובאופציות על ניירות ערך. FINRA גם מסמיכה ומפקחת על פעילותן של פירמות העוסקות בניירות ערך בארה"ב ובנוסף, משמשת כפורום הבוררות הגדול ביותר בארה"ב לפתרון מחלוקות בין פירמות החברות בה ללקוחותיהן ובין חברות ברוקראז' לעובדיהן.
שוק ה-OTC כיום
הרוב המכריע של המניות בארה"ב, שאינן רשומות למסחר בבורסות המוסדרות, נסחרות ב-OTC באמצעות פלטפורמת מסחר הנקראת OTC Markets, המתופעלת על ידי OTC Markets Group. לפי האתר שלה, נסחרים בה כיום למעלה מ-12 אלף ניירות ערך. לצורך השוואה, נכון לשנת 2023, בנאסד"ק ובורסת ניו יורק גם יחד רשומות כ-6,000 חברות. חשוב לציין כי סך הכל מספר ניירות הערך שנסחרים בבורסות המוסדרות גבוה יותר מכך, משום שחלק מהחברות רושמות גם ניירות ערך אחרים למסחר בהן ולא רק מניות רגילות. מכיוון שמניותיהן של הרוב המכריע של החברות הגדולות בשוק האמריקאי נסחרות בבורסות מוסדרות, ההיקף הכספי של מחזורי המסחר בהן גדול לאין שיעור מזה של שוק ה-OTC.
המסחר מעבר לדלפק מבוצע באמצעות מערכת הנקראת OTC Link, אשר רשומה ברשות ניירות ערך בארה"ב כברוקר-דילר, כלומר גוף העוסק בניירות ערך עבור עצמו ו/או עבור לקוחותיו, ובנוסף, כמערכת מסחר אלטרנטיבית החברה ב-FINRA. עושי שוק וברוקר דילרים אחרים יכולים לפרסם ציטוטי קניה ומכירה למניות OTC באמצעות מערכת זו.
המניות בשוק ה-OTC מחולקות באופן כללי לשלוש שכבות. השכבה היוקרתית ביותר, בה נכללות בדרך כלל החברות הגדולות והמוכרות יותר, היא ה-OTCQX. שכבת הביניים היא ה-OTCQB והשכבה הנמוכה היא ה-OTC Pink. באופן טבעי, ככל שהשכבה גבוהה יותר הסטנדרטים הנדרשים בה גבוהים יותר. אציין רק כי השכבה הנמוכה, ה-OTC Pink, מחולקת לחברות המדווחות באופן מלא ולחברות המדווחות באופן מוגבל.
מניות רבות בשוק ה-OTC, בשונה ממניות הנסחרות בבורסות מוסדרות, אינן מדווחות לפי הסטנדרטים הרגילים של רשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC). חברות שמניותיהן נסחרות באמצעות הפלטפורמה של OTC Markets Group יכולות לבחור בסטנדרט דיווח אלטרנטיבי שייחודי לפלטפורמת מסחר זו, במקום דרישות הדיווח הרגילות לרשות ניירות ערך האמריקאית, אשר בהן מחויבות חברות שמניותיהן נסחרות בבורסות המוסדרות.
בנוסף, מניות רבות בשוק ה-OTC הנן בעלות נזילות נמוכה. במצב כזה, המרווחים בין היצע לביקוש נוטים להיות גבוהים, מה שמקשה על מכירה ורכישה של מניות במחיר רצוי, במיוחד כאשר מדובר על פעולות רכישה ומכירה בהיקפים גדולים. כמו כן, שוק ה-OTC מאפשר מסחר במניות של חברות שאינן עומדות בסטנדרטים הנדרשים על ידי בורסות מוסדרות.
עם זאת, ב-OTC נסחרות גם מניות של חברות בינלאומיות גדולות ומוכרות, כמו חברת המשקאות העולמית היינקן, חברת הספורט העולמית אדידס, רשת החנויות הבריטית הותיקה מרקס אנד ספנסר, ענקית התרופות השוויצרית רוש, חברות התעופה אייר קנדה, לופטהאנזה ואיזי ג'ט, ענקית התקשורת דויטשה טלקום, תאגיד הביטוח והפיננסים הצרפתי אקסה, הבנק הצרפתי בי.אנ.פי פריבה, ועוד. נראה כי הסיבה העיקרית לכך שחברות אלו בחרו להיסחר דווקא ב-OTC, ולא בבורסה מוסדרת בארה"ב, היא הדרישות הרגולטוריות המקלות מהן הן נהנות בשוק זה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
