גיל שויד: "כדי שאנחנו והמדינה נצליח, צריכים להמשיך - To Deliver, למרות הקושי"
צ'ק פוינט צ'ק פוינט היא החברה הישראלית הגדולה בעולם עם שווי של 21.6 מיליארד דולר. טבע שנייה לה עם 20.8 מיליארד דולר. אם מרחיבים את היריעה לחברות סמי-ישראליות (חברות עם זיקה ישראלית - מייסדים ומרכז פיתוח מקומי), אז יש כמובן את פאלו אלטו של ניר צוק, יוצא צ'ק פוינט ששווה 113 מיליארד דולר.
החברה הישראלית הגדולה בעולם
צ'ק פוינט שהוקמה ב-1993 יצרה כאן תעשייה גדולה של סייבר והיא מהמובילות העולמיות בתחום. גיל שויד שמוביל אותה מהיום הראשון אמר במסגרת הוועידה הכלכלית של ישראל שהוא מעריך שהחברה תישאר עוד שנים רבות חברה ישראלית - "אני מאוד מקווה שנישאר חברה ישראלית. אני נשאל את השאלה הזאת המון שנים, כולל בשנים הראשונות שניסו להגיד לנו שהשוק פה קשה מדי. המליצו לנו להעביר מפה נפח פעילות. פנו אליי אז באופן אישי לעבור. אנחנו כאן, אנחנו חברה גלובלית, עם בסיס ישראלי , עם עובדים ישראלים, הנהלה ישראלית, פיתוח ישראלי. כנגד כל הסיכויים ומה שהרבה ניבאו לנו, מצליחים להישאר ישראלים וגם להוביל את השוק שלנו בעולם".
מתי אתה, כגיל שויד הרגשת שאתה עושה משהו שהוא לא רק עבורך, עבור המשקיעים, שהוא מעבר לתחום שהוא בעצם משהו גדול ברמה ישראלית?
"אני חושב ששנה-שנתיים אחרי שהנפקנו את צ'ק פוינט כשהיא גדלה בקצב מדהים והפכה למובילה בשוק העולמי. אז הבנו שזה משהו גדול לסייבר ובכלל".
כשהגיע השלב הזה, איך הרגשת מבחינת נטל האחריות. חברה מובילה, חברה חשובה גם בקנה מידה ישראלי.
"לא יודע אם יש הרגשת אחריות שונה. אתה קם כל בוקר ויודע שצריך לעשות הכי טוב שאתה יכול. לדאוג ללקוחות שלך ולעובדים שלך".
איפה הייתה לדעתך יצירת הערך הגדולה ביותר של צ'ק פוינט - לעובדים, למשקיעים, לישראל?
"הערך הכי משמעותי- תמיד ללקוחות. כל מי שהוא יזם ומתחיל חברה צריך לחשוב על הלקוחות. יזמים אומרים 'יש לי טכנולוגיה מדהימה', אבל זה לא מספיק - לא צריך רק טכנולוגיה טובה, צריך לייצר ערך ללקוחות. אם הלקוחות ישתמשו בה ויקבלו משהו משמעותי - הם גם ישלמו, ומזה נוצר ערך לעובדים, לבעלי המניות ולכולם. זה הדבר הכי חשוב שכל יזם צריך לזכור.
- צ'ק פוינט: הצמיחה מאטה, התחרות מתגברת - האם העתיד מאיים?
- הכלכלה הישראלית בהנמכת ציפיות - איך אפשר לצאת מזה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני התחלתי את דרכי בתור מפתח ובתור אחד שחווה אתגרים לראות שמישהו משתמש בתוכנה שלי ואומר - זה עוזר לי, הצלת לי משהו, חסכת לי זמן, עצרת התקפות. זה ההנאה הכי גדולה שלי עד היום".
מה הזיקה של צ'ק פוינט לישראל, באיזה מובנים צ'ק פוינט היא ישראלית מעבר לכך שהיא רשומה משפטית כאן?
"אנחנו חברה גלובלית מכיוון שאנחנו מוכרים בעיקר לשוק הגלובלי. אנחנו חברה מאוד ישראלית לא רק בזהות. המוח והנשמה פה בתל-אביב. רוב ההנהלה הבכירה נמצאת פה בתל-אביב. כמעט כל ארגון הפיתוח וכמעט כל האסטרטגיה והתפעול של החברה נמצאים בתל אביב. זה התחיל בתל אביב וזה נשאר בתל אביב".
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט; קרדיט: תמר מצפי
צ'ק פוינט תגיע ל-100 מיליארד דולר?
"החזון שלנו פשוט. אנחנו בונים לערך ללקוח. זאת אומרת אם ניתן את סביבת האבטחה הכי טובה ללקוחות שלנו, נראה להם את היכולות שלנו ומכך הם ישתכנעו, הם יקנו יותר, אנחנו נושפע מזה, נגדל ושווי השוק שלנו יגדל. אנחנו רואים את הערך במתן פתרונות טובים ללקוחות. וזה קורה. כל עוד נתמקד בלייצר ערך טוב הביזנס יהיה טוב".
נדב צפריר, המנכ"ל הנכנס של צ'ק פוינט; קרדיט: שלומי יוסף
"צ'ק פוינט היא כמובן ספינה גדולה. שנעה יפה מאוד וייקח זמן להאיץ עוד יותר. אולי קצת לשנות כיוון וזה בסדר. אנחנו מאתגרים את עצמנו כל הזמן בכיוונים וההתקדמות. נדב יביא הרבה רוח טובה וחדשה שתמשיך את החזון שלנו שהוא בן הרבה שנים".
גיל שויד - "האבא של הסייבר"
שוק הסייבר כולו צומח בסדרי גודל של 15% בשנה. צ'ק פוינט תצליח להגיע לצמיחה הזאת ולעקוף אותה ב-5 השנים הקרובות?
לדלוור-לדלוור-לדלוור
- 1.זהבה 18/09/2024 22:39הגב לתגובה זוכל הכבוד לאיש היקר גיל שוויד.....כן ירבו אנשים כמוהו...כולי תפילה שהחברה תמשיך לשגשג ולהצליח....גאווה ישראלית...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
