וול סטריט
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

מה צפוי להיות בנתוני התעסוקה השבוע, איך הורדת ריבית תשפיע על רווחי החברות בוול סטריט, מה האנליסטים חושבים על דוחות אנבידיה ואיזו חברת שבבים תדווח השבוע?
רוי שיינמן |

וול סטריט תפתח מחר שבוע מסחר מקוצר, זאת כאשר היום (שני) לא יתקיים מסחר לרגל יום העבודה (Labor Day) במדינה. מבחינת נתוני מאקרו, במוקד השבוע יעמדו נתוני התעסוקה השונים. הכלכלנים סבורים כמעט בוודאות שהפד' יוריד את הריבית בהחלטתו הקרובה החודש, אך החששות ממיתון עדיין קיימים כאשר נתוני שוק העבודה יכולים להוסיף או להוריד את האש. שיעור האבטלה לחודש אוגוסט צפוי להתפרסם ביום שישי ולעמוד על 4.2% לעומת 4.3% בחודש יולי, מספר המשרות החדשות באוגוסט צפוי להתפרסם ביום חמישי ולעמוד על 163 אלף, זאת לעומת 114 אלף משרות חדשות ביולי.

"ציפיות הקונסנזוס חוזות תוספת של 163 אלף משרות באוגוסט, אך אנו סבורים כי זו ציפיה מופרזת ומעריכים כי נראה גידול של 120 אלף משרות לערך", כותבת ויולטה טודורובה, אנליסטית מחקר בחברת ההשקעות הבינלאמית Leverage Shares. "אינדיקציה לכך ניתן למצוא במדד מנהלי הרכש (PMI) של מגזרי הייצור והשירותים, שהצביעו על ירידה בשיעורי התעסוקה חודש שלישי ברציפות - החולשה המשמעותית שמציגים מדדים אלה מאז מגפת הקורונה. אם הדו"ח השבוע יהיה מאכזב, הדבר עשוי ללבות מחדש את החששות ממיתון ולחזק את הסברה כי הפד איחר בהקלת המדיניות המוניטרית, דבר שצפוי לגרור ירידות חדות".

 

האינפלציה ממשיכה להתקרר

בחודש יולי עלה מדד ה-PCE, שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד', בהתאם לצפי הכלכלנים. מדד PCE, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.2% ביולי לעומת החודש הקודם, בהתאם לציפיות האנליסטים ובהמשך לעלייה של 0.2% ביוני. במהלך השנה האחרונה, המדד עלה ב-2.6% ביולי, בהשוואה לעלייה השנתית של 2.6% ביוני, ונמוך מצפי האנליסטים לעלייה של 2.7%.

"ה-PCE ביולי הצליח לסחוט, דיי בקושי, נתוני אינפלציה שהיו קרובים יחסית ליעד", כותב יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "זה כולל עלייה חודשית של 0.155% במדד, שהתעגלה כלפי מעלה ל-0.2%. גם בליבה, ללא מזון ואנרגיה, העלייה החודשית עמדה על 0.161% (שוב, עיגול נדיב כלפי מעלה). אבל הפעם זה לא הספיק לאינפלציית הליבה השנתית שנותרה, במפתיע, על 2.6%, בניגוד לציפיות לעלייה קלה.

מעבר לזה, הדינמיקה האינפלציונית דיי דומה למה שהכרנו מה-CPI הכללי, כאשר רכיב הדיור ממשיך לתת את הטון, עם עלייה חודשית של 0.35% - גבוה משמעותית מיוני (0.23%), אבל דומה למה שראינו בתחילת השנה. ללא דיור מזון ואנרגיה, המדד עלה חודשית ב-0.112%, והשלים עלייה של 2.07% בשנה האחרונה – משהו שבהחלט אפשר ללכת איתו להורדת ריבית אחת לפחות", מוסיף פנינג.

"נתונים נוספים בארה"ב הצביעו על התרחבות הפעילות הכלכלית, עם האטה מסוימת בשוק העבודה", כתבו בבנק הפעולים. "נתוני שוק העבודה הצביעו על יציבות בשבוע האחרון ודרישות חדשות לדמי אבטלה נותרו ברמה גבוהה יחסית של 231 אלף. אומדן שני לנתוני התוצר לרבעון השני של 2024, עודכן כלפי מעלה. הזמנות מוצרים בני קיימא עלו ביולי בכ-10%, הרבה מעבר לציפיות, כשהגורם המרכזי לעלייה החודש היה גידול ברכישת מטוסים. ללא כלי תחבורה נרשמה ירידה של 0.2%. הצמיחה ברבעון השני עלתה ל-3.0% במונחים שנתיים לעומת 2.8% באומדן הקודם. עיקר העדכון נבע מעליה בצריכה הפרטית שעודכנה ל-2.9% לעומת 2.3% באומדן הראשון".

 

דוחות אנבידיה, שווקי המניות וההשפעה של הורדת הריבית הצפויה על החברות

כאמור, הפד' צפוי להוריד את הריבית בהחלטה הקרובה שלו, ואם כי עדיין אין קונצנזוס בקרב הכלכלנים לגבי הורדה נוספת בהחלטה הבאה, כן קיים קונצנזוס לגבי העובדה כי אנו נכנסים למחזור של הורדת ריבית, שלפי אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, צפוי לפגוע ברווחי החברות.

קיראו עוד ב"גלובל"

"ביחס לרווחיות הגבוהה של החברות בשנתיים האחרונות נציין שהיא הושגה בין היתר דווקא בזכות העלייה בריבית", כותב זבז'ינסקי. "ההוצאות נטו (הוצאות פחות הכנסות) לתשלומי ריבית של החברות האמריקאיות ביחס לתמ"ג העסקי ירדו בחדות לרמות הנמוכות מאז תחילת שנות ה-60 בזכות העלייה בהכנסות ריבית. התפתחות זו הייתה חריגה ביחס לעבר ונוצרה בזכות יתרות המזומנים הגבוהות של המגזר העסקי. הירידה בשיעור ההוצאות נטו לריבית מההכנסות תרמה לעלייה ברווחיות החברות. אילו שיעור הוצאות ריבית היה נותר ברמה של לפני שהריבית עלתה, הירידה בשולי הרווח של החברות הייתה ניכרת יותר. נוסיף שחלק מרווחיות החברות הושגה גם בזכות העלייה באינפלציה בגלל יכולתן הגבוהה לגלגל עליות המחירים על הצרכנים". 

זבז'ינסקי גם מתייחס לביצועים הטובים של שווקי המניות: "שוק המניות בארה"ב התאושש באופן מרשים מהירידות החדות בתחילת אוגוסט. לא רק מהירות ההתאוששות הייתה לא שגרתית, אלא שבחודשיים האחרונים ה-S&P 500 עלה למרות הירידות במניות 7 המופלאות", כותב זבז'ינסקי. "בפעם האחרונה זה קרה רק באוקטובר 2022. 70% מהמניות ב-S&P 500 עלו בחודש אוגוסט, השיעור הגבוה מתחילת השנה. את העליות בחודש האחרון הובילו דווקא הסקטורים הדפנסיביים כגון צריכה בסיסית, סקטור הבריאות והתשתיות.

העליות במניות משקפות הפחתת הציפיות למיתון שהובילו לירידות חדות בתחילת אוגוסט כמו גם התגברות הציפיות להורדת הריבית. מעניין שהמניות אומנם התאוששו באופן מרשים, אך הציפיות להורדת ריבית נותרו כפי שהיו בתחילת אוגוסט. השוק ממשיך לגלם הורדת ריבית של כ-2% במהלך השנה הקרובה, כפי שציפה בתחילת אוגוסט כשהעריך שמיתון בכלכלה האמריקאית מעבר לפינה. גם תשואות האג"ח הממשלתיות לא התרחקו הרבה מהרמות שהיו בהן בתחילת אוגוסט, אך תלילות עקום התשואות הפכה כמעט לחיובית ונמצאת ברמה הגבוהה מאז אמצע 2022", מוסיף זבז'ינסקי.

לצד זאת, דוחות אנבידיה  NVIDIA CORP , שהיו מעל לצפי אך עדיין אכזבו את המשקיעים והביאו לירידות במניה, עדיין מעסיקות את האנליסטים: "בשבוע שעבר, מי שמשכה את אור הזרקורים היתה אנבידיה, שפרסמה את דוחותיה ושוב הצליחה להתעלות מעל התחזיות המוקדמות בכל הנוגע להכנסות ולרווח", כותבת טודורובה מחברת Leverage Shares. "עם זאת, היא לא שברה את הציפיות בצורה דרמטית כמו בפעמים הקודמות ולא התעלתה מעל לרף הגבוה מאוד שהציבו חלק מהאנליסטים. השוק גם התאכזב מעט מהתחזית ועל כן ראינו נסיגה של המניה. עם זאת, אנחנו נותרים 'שורים' על המניה וסבורים כי כל נסיגה תהיה תיקון קצר-טווח שיהווה הזדמנות קנייה. עם זאת, אנחנו צופים כי קצב עליית המניה יתמתן ומציבים את היעד שלנו לסוף השנה ב-150 דולר למניה".

בבנק אוף אמריקה עדיין אופטימיים ומעלים את מחיר היעד למניה מ-150 דולר ל-160 דולר, אפסייד של 34%. "אנו מאשררים את דירוג הקנייה שלנו על אנבידיה כמניה מובילה בסקטור, ומעלים את תחזית ה-EPS (רווח למניה) המתואם לשנה ולשנה הבאה ב-9% כל אחת ל-2.81 דולר ו-3.9 דולר בהתאמה", כתבו בבנק.

"זה היה רבעון שני חזק עם מכירות של 30 מיליארד דולר לעומת קונצנזוס של 28.6 מיליארד דולר, אולם המניה צפויה להיות תנודתית מכיוון שתחזית המכירות לרבעון השלישי של 32.5 מיליארד דולר היא רק במעט מעל לקונצנזוס של 31.9 מיליארד דולר ומתחת לכמה ציפיות אופטימיות יותר של 33-35 מיליארד דולר, ככל הנראה בגלל דחיית ההשקה של Blackwell ברבעון", מוסיפים בבנק אוף אמריקה.

"אנו מציינים גם עלייה בעלויות ההשקה של Blackwell בטווח הקרוב, כאשר שולי הרווח הגולמי צפויים להיות קרובים יותר ל-73% ברבעון הרביעי לעומת 75% ברבעון השלישי לפי התחזית. למרות הרעש הרבעוני, אנו ממשיכים להאמין בהזדמנות הצמיחה הייחודית של אנבידיה, בביצועים ובנתח השוק הדומיננטי שלה של מעל 80% כאשר פריסות של בינה מלאכותית יוצרת נמצאות עדיין ב-1-1.5 השנים הראשונות של מה שהוא לפחות מחזור השקעה מקדמי של 3-4 שנים", כותבים בבנק.

לצד זאת, עונת הדוחות מורידה הילוך אם כי עדיין מספר חברות מעניינות ידווחו השבוע, כאשר אחת מהן היא חברת השבבים ברודקום  BROADCOM INC שתדווח ביום חמישי לאחר המסחר ותספק למשקיעים מידע נוסף על תעשיית השבבים. האנליסטים צופים לברודקום הכנסות של 12.96 מיליארד דולר ברבעון לצד רווח של 1.2 דולר למניה.

הדוחות הצפויים השבוע:

יום שלישי

אחרי המסחר: זיסקיילר ZSCALER , גיטלאב  GITLAB .

יום רביעי

לפני המסחר: דיקס DICK'S SPORTING GOODS , דולר טרי  DOLLAR TREE.

אחרי המסחר: C3AI  C3.AI, INC , היולט פקארד  HEWLETT PACKARD , ורינט  ורינט .

יום חמישי

לפני המסחר: ניו  NIO INC .

אחרי המסחר: ברודקום  BROADCOM INC .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.