וורן באפט
צילום: טוויטר

מתנת יום הולדת מוקדמת: ברקשייר האת'ווי נכנסה למועדון טריליון הדולר

אחזקתו של באפט, כ-15% מהחברה, מוערכת ב-145 מיליארד דולר. ברקשייר היא כעת אחת משבע החברות במועדון הטריליון דולר והיחידה שאינה חברת טכנולוגיה
אדיר בן עמי | (4)

וורן באפט קיבל מתנת יום הולדת מוקדמת אמש (רביעי) כאשר ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B שלו הגיעה לראשונה לשווי של טריליון דולר. מנכ"ל ברקשייר, שיחגוג 94 ביום שישי, זוכה להוקרה על כמעט שישה עשורים של הנהגת החברה. באפט נטל את השליטה ב-1965, כששווי השוק עמד על כ-25 מיליון דולר בלבד.

 

מניית Class A של ברקשייר סיימה את המסחר במחיר 696,502 דולר, עלייה של 0.8%, בעוד מניות Class B סגרו ב-464.59 דולר, עלייה של 0.9%. מניות Class  A נסחרו בכ-20 דולר כשבאפט נכנס לתפקידו.

אחזקתו של באפט, כ-15% מהחברה, מוערכת ב-145 מיליארד דולר. ברקשייר היא כעת אחת משבע החברות במועדון הטריליון דולר והיחידה שאינה חברת טכנולוגיה - לצד אפל, מיקרוסופט, אנבידיה, אלפבית, מטא ואמזון. באפט הפך את ברקשייר לחברה האמריקאית הגדולה ביותר מבחינת הון עצמי, העומד על 601 מיליארד דולר. זאת באמצעות גישה מסורתית של צירוף מדוקדק של עסקים והשקעות למה שהוא מכנה "המונה ליזה שלו".

 

רווחי התפעול של החברה לאחר מסים מגיעים כיום לקצב שנתי של כ-45 מיליארד דולר. באפט נמנע מנטילת חובות והנפיק מעט מאוד מניות לבניית החברה. במקום זאת, המשקיע הסתמך על רווחים צבורים ועל אפקט הריבית דריבית של החלטות עסקיות והשקעות מחושבות. הוא מעריך את הביטחון הפיננסי שמעניקים מזומנים, שיתרתם מתקרבת לשיא של 300 מיליארד דולר.

 

לברקשייר היו כ-1.1 מיליון מניות ב-1965, וכיום יש לה כ-1.4 מיליון על בסיס מניות A, כאשר מניות B מומרות לכמות מקבילה של A. כך, מספר המניות עלה בכ-30% בלבד לאורך כמעט 60 שנה, בעוד ששווי השוק זינק מפחות מ-25 מיליון דולר לטריליון דולר.

 

כל מניה חשובה

בניגוד למנהלים רבים, באפט מסתייג מהנפקת מניות ורואה בכל מניית ברקשייר נכס יקר ערך. הוא מעדיף לשלם על רכישות במזומן, כפי שעשה עם חברת הביטוח Alleghany, שעלתה כ-12 מיליארד דולר, ב-2022. למרות בקשת דירקטוריון Alleghany לכלול רכיב מניות לטובת בעלי מניות ותיקים, באפט עמד על שלו. ברקשייר רכשה חזרה מניות בהיקפים משתנים בשנים האחרונות, כולל 27 מיליארד דולר ב-2021, אך הסכום הצטמצם ל-9 מיליארד דולר אשתקד ול-2.9 מיליארד דולר בלבד במחצית הראשונה של 2024.

 

המשקיע מרוצה מעליית מחיר המניה, בין השאר כי זה מגדיל את ערך התרומות של מחזיקי מניות ותיקים, כפי שהוא עצמו מתכנן לעשות עם כל אחזקותיו. מעט דברים משמחים אותו יותר מאשר לשמוע על תרומות נדיבות של מניות ברקשייר, כדוגמת תרומת המיליארד דולר של אלמנת הדירקטור הוותיק, סנדי גוטסמן, למכללה רפואית בניו יורק השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

באפט לא מתנהל כאחד מעשירי תבל

מלבד טיסות פרטיות ב-NetJets, חברה בבעלות ברקשייר, באפט מנהל אורח חיים של אמריקאי אמיד ולא של אחד מעשירי תבל. הוא מתגורר בבית שרכש באומהה בסוף שנות ה-50 ואינו מחזיק בבית נוסף, יאכטות או מותרות יקרות אחרות.

 

לפני מספר שנים, בסרט תיעודי של HBO, תועד באפט קונה ארוחת בוקר במקדונלדס מדי יום ושותה קוקה-קולה ממזרקה במשרדי ברקשייר. הוא הצהיר כי הרגלי האכילה שלו דומים לשל ילד בן שש, עם העדפה לסטייקי T-bone, תפוחי אדמה מטוגנים, גלידת וניל והרבה קוקה-קולה - חברה שברקשייר משקיעה בה זמן רב.

 

רכישות עצמיות של מניות ברקשייר הואטו משמעותית ברבעון השני לסכום של 345 מיליון דולר בלבד, רמז לכך שבאפט לא ראה בהן ערך במחירים נמוכים יותר מהנוכחיים. אף שבאפט אינו מגלה סימני פרישה, בהיותו כמעט בן 94, ייתכן שלא יוביל את החברה בעוד מספר שנים.

 

זאת ועוד, באפט לא הפגין אופטימיות כלפי שוק המניות. הוא מכר מניות בשווי מעל 90 מיליארד דולר מתיק ההשקעות של החברה השנה, כולל כמחצית מאחזקות ברקשייר באפל ברבעון השני - כיום היא מחזיקה ב-400 מיליון מניות בשווי 90 מיליארד דולר. ברקשייר מכרה כ-10% מאחזקותיה בבנק אוף אמריקה ברבעון הנוכחי ומחזיקה כעת בכ-900 מיליון מניות בשווי כ-36 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ירון 30/08/2024 14:16
    הגב לתגובה זו
    לולו ואולטה אחלה חברות צריך להחזיק בסבלנות
  • 3.
    לרון 30/08/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
    במניות כל ירידה בשוק משמעותית לכן באפט מוכר,מעבר לזה כשהשוק ירד,והוא ירד,אז זו תהיה הזדמנות,את ישקר אינו מוכר!!
  • 2.
    יחיד סגולה (ל"ת)
    איתן 30/08/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלום פיינברג 29/08/2024 23:14
    הגב לתגובה זו
    לפעמים הרצון לייצר סנטימנט בקרב הקוראים לא שווה את השקר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.