פרופ אמיר ירון
צילום: דוברות בנק ישראל

הריבית נותרה ללא שינוי - 4.5%; אין רמז לשינוי בעמדה

בנק ישראל שוב הותיר את הריבית על כנה בשיעור של 4.5%, בהתאם לצפי המוקדם; על רקע אי הוודאות הגאו-פוליטית והרמה הגבוהה של פרמיית הסיכון הבנק לא מעדכן על תחזית לשינוי בעמדתו
איתן גרסטנפלד | (8)

בנק ישראל שוב השאיר את הריבית על כנה בשיעור של 4.5%, בהתאם לצפי הכלכלנים. זאת למרות ההפתעה כלפי מטה במדד המחירים לצרכן, ובשל העובדה שמאז ההחלטה הקודמת אי-הוודאות הגיאופוליטית נותרה גבוהה דבר הבא לידיי ביטוי גם ברמה הגבוהה של פרמיית הסיכון הנמדדת בפערי תשואות אג"ח הממשלתיות של ישראל.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון. קרדיט: לע"מ.

בהחלטתו מציין הבנק את חוסר הוודאות הגיאופוליטית והשפעותיה על המשק, אשר לצד אי הוודאות הפיסקלית, משתקפות גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ובמרווחי ה-CDS שקרובים לרמות שיא. בנוסף, סביבת האינפלציה נמצאת במגמת עליה בחודשים האחרונים. מדד המחירים לצרכן של חודש יוני עלה ב-0.1% וביולי עלה ב-0.6% והאינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים עומדת על 3.2%, מעט מעל הגבול העליון של היעד 

בזמן שהותרת הריבית הייתה צפויה, ההחלטה של הבנק שלא לפרסם את תחזית להורדת ריבית הפתיעה חלק מהתחזיות המוקדמות. לדברי רביב כרמי, מנכ״ל אפסילון בית השקעות מקבוצת הפניקס, "החלטת בנק ישראל הייתה צפויה לחלוטין. שוק ההון הפנים כבר לפני מספר שבועות כי אין שום צפי קרוב להורדות ריבית, כאשר תחזיות הריבית לשנה קדימה נעות בין אי שינוי לירידה מינורית של עד 0.5%. אפשר לחזור ולקרוא את הודעת בנק ישראל מתחילת יולי, שם חזר ופירט באופן תמציתי את הסיבות העיקריות להשארת הריבית ברמתה הנוכחית.

מאז, הטיעונים הללו רק הלכו והתחזקו. כל עוד נהיה בסביבה של חוסר וודאות גיאופוליטית, פרמיית סיכון שנושקת לרמות השיא ותחושה של הבנק המרכזי שהוא בעצם המבוגר האחראי היחיד פה וזה גם המסר שהוא משדר לחברות הדירוג ומשקיעים בעולם, נוכל רק להביט בקנאה במדינות רבות בהן כבר החל תהליך משמעותי של הורדת ריבית".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוני שלמוני 29/08/2024 00:36
    הגב לתגובה זו
    למה למרוח?
  • 6.
    תתקנו , אמר שלא יוריד ריבית לפני אמצע 2025! (ל"ת)
    אא 28/08/2024 21:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    העורב 28/08/2024 18:45
    הגב לתגובה זו
    כמו שכתבנו ב-1.1 הורדת הריבית הייתה טעות חמורה שהנגיד מצטער עליה וודאי. אי העלאת הריבית חזרה ל-4.75 נובעת משיקולי גאווה ולא כלכלה. ללא הורדת הריבית היינו כבר באמצע יעד יציבות המחירים ואפשר היה לדבר על הורדת ריבית החל מסוף השנה. הורדת הריבית גרמה לכך שלא נראה הורדות ריבית לפני אמצע 2025 כשכל העולם כבר נמצא בעיצומן של הורדות ריבית.
  • 4.
    אנונימי 28/08/2024 17:19
    הגב לתגובה זו
    הולכת להיות תקופה קשה. בדיעבד, אולי הייתה עדיפה ריבית גבוהה יותר ותגובה מהירה יותר של השוק
  • 3.
    דן 28/08/2024 17:16
    הגב לתגובה זו
    השאלה היא מתי?
  • 2.
    כמו שאמרנו נגיד פחדן שעובד עבור רווחי הבנקים שגוזלים או (ל"ת)
    משה ראשל"צ 28/08/2024 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבנר 28/08/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    כל עוד נמשכת הביזה הנוראית של הקופה הציבורית ע"י ההנהגה החרדית הארורה
  • למה נייס צונחת בקלות מה המפעל הופצץ (ל"ת)
    בוב 28/08/2024 18:09
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.