חוות שרתים
צילום: Pixbay

הזמן לשורט על SMCI? דו"ח טוען לכשלים חמורים בהתנהלות החברה

דו"ח של חברת השורט הינדנבורג על חברת ציוד השרתים SMCI שזינקה במעל 90% מתחילת השנה, טוען שהחברה נוקטת בפרקטיקות חשבונאיות פסולות ולא ממלאת אחר הסנקציות האמריקאיות על חברות ומדינות; מניית החברה ירדה עד 8.7% במהלך המסחר אמש וסיימה את היום בירידה של 2.6%
גיא טל |

חברת Hindenburg Research שידועה בדוחות השורט שהיא מפרסמת, פרסמה דו"ח כזה על חברת ציוד השרתים  SUPER MICRO COMPUTERשרוכבת השנה על גל הבינה המלאכותית, והודיעה על פתיחת פוזיציית שורט בחברה.

SMCI זינקה במעל 90% מתחילת השנה, אם כי היא ירדה כבר ב-50% מהשיא שנרשם במרץ. הדו"ח גרם לירידה של עד 8.7% במהלך המסחר ביום שלישי, ירידה שהתמתנה בהמשך. את יום המסחר סגרה המניה בירידה של 2.6%. 

על פי הדו"ח חקירה של החברה מגלה פרקטיקות חשבנאות עם "דגלים אדומים בוהקים, ראיות לפעולות כספיות לא מדווחות עם גופים שונים" בין השאר כמו גם על חשדות למסחר עם חברות או מדינות שנמצאות תחת סנקציות (מן הסתם הכוונה לסין). 

האנליסט וו ז'ין הו מבלומברג שקרא את הדו"ח של הינדנבורג אומר כי הוא "יכול לגרום לעריכת חקירה מעמיקה יותר של הפרקטיקות החשבונאיות והעברות כספים עם לקוחות". עוד טען הו כי בעוד הטענות של הידנבורג אינן חדשות הדו"ח יכול להפנות זרקור לפעילות החברה מול חברות ומדינות שתחת סנקציות.

בשנת 2020 החברה תיקנה את דוחותיה לשנים 2014 - 2017 בעקבות חקירה של ה-SEC ושילמה קנס על הפרקטיקות החשבונאיות שלה. 

חברת סופר מיקרו מייצרת שרתי בהספק גבוה למרכזי נתונים, ונהנתה מהתפוצצות תחום הבינה המלאכותית שדורש כוח חישוב רב, שרובו מתבצע במרכזי נתונים. החברה עלתה לפחות ב-30% בכל שנה מאז שנת 2019, ובשנת 2023 היא זינקה ב-250%. כעת היא נסחרת בשווי של 23 מיליארד דולר. מניית החברה התווספה למדד ה-SP500 במרץ השנה. הכנסות החברה הגיעו ל-14.9 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית המסתיימת ביוני, ולפי צפי החברה בשנה הבאה הם כמעט יכפילו את עצמם ל-28 מיליארד דולר. יחד עם זאת ישנה דאגה ביחס למרווחים הגולמיים של מוצרים מסוג זה, שכן השרתים האלו דורשים שבבים יקרים מתוצרת אנבידיה. 

חברת הינדנבורג פרסמה בעבר דוחות שטענו לאי סדרים והונאות בחברות כמו ניקולה, החברה ההודית אדאני גרופ, חברת הפינטק בלוק ועוד. כמה מהדוחות אכן תרמו או הקדימו קריסות במניות הנסקרות, גם אם לא תמיד, ולא באופן מיידי. לאחרונה פרסמה החברה דו"ח על חברת Icahn Enterprises LP שהביא לחקירה של ה-SEC שהסתיימה בהסכמה לקנס של 2 מיליון דולר - לא סכום משמעותי עבור החברה. 

דובר החברה מסר כי החברה "לא מתייחסת לשמועות וספקולציות". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.