לא רק בישראל - מחירי הבתים בארה"ב ממשיכים לעלות
מחירי הבתים הגבוהים, יחד עם שיעורי ריבית המשכנתא שנותרו גבוהים, הפעילו לחץ הן על הקונים והן על המוכרים. יותר מארבעה מכל חמישה משתתפים בסקר שוק הדיור של Fannie Mae מחודש יולי טענו כי "זה זמן גרוע לרכוש בית", ומכירות הבתים הקיימים שנסגרו נותרו נמוכות יחסית במהלך השנה עד יולי, כאשר המחירים נותרו גבוהים.Highest real U.S. home prices ever! According to Case-Shiller data using CPI-U Less Shelter as the deflator. pic.twitter.com/B2tvqJctgd
— John Wake (@JohnWake) August 27, 2024
שוק הדיור הבלתי נגיש אי פעם
ליסה סטורטבנט, הכלכלנית הראשית של שירות רישום הבתים Bright MLS, אמרה בהצהרה "הלחץ כלפי מעלה על מחירי הבתים הופך את שוק הדיור הנוכחי לבלתי נגיש ביותר אי פעם. קונים המתכוונים לרכוש את ביתם הראשון ובעלי הכנסה ממוצעת, בפרט, מוצאים את עצמם יותר ויותר מחוץ לשוק הדיור". לפי הודעת ארגון המתווכים הלאומי של ארה"ב מוקדם יותר החודש, מחיר הבית החציוני שנמכר ביולי עמד על 422,600 דולר, עלייה של 4.2% לעומת השנה הקודמת. מאז, מדד Redfin השבועי מראה כי המחירים נותרו מעל לרמות של השנה הקודמת, עם עלייה של 4% בארבעת השבועות שהסתיימו ב-18 באוגוסט. על אף שהמחירים המשיכו להגיע לשיאים חדשים ביוני, קצב העלייה האט מאז חודש מרץ, כפי שמראים הנתונים. כלכלנים מעריכים כי ההאטה הזו עשויה להימשך. לפי התחזית העדכנית של Fannie Mae, עליות מחירי הבתים שנמדדות בנפרד על ידי החברה יואטו ל-6.1% ברבעון הרביעי, לעומת 6.9% ברבעון השני. העלייה במחירים תמשיך להצטמצם עד שנת 2025, ובסופה של השנה המחירים יהיו גבוהים ב-3% בהשוואה לשנה הקודמת.הורדת הריבית תפעיל לחץ מטה על המחירים
כריסטיאן דריטיס, סגן הכלכלן הראשי של Moody's Analytics, כתב בדוח המאקרו האמריקאי מאוגוסט כי ריביות משכנתא נמוכות יותר יביאו ליותר קונים ומוכרים. "ככל ששיעורי הריבית יורדים, יותר בעלי בתים יהיו מוכנים להציע את ביתם למכירה, מה שיפעיל לחץ מטה על המחירים", כתב דריטיס. "אף על פי שלא צפויה האצה במחירים, גם לא צפויה ירידה משמעותית בהם, מכיוון שהביקוש לדיור הנובע מגורמים דמוגרפיים נותר חזק". התנאים ישתנו בהתאם למיקום הגיאוגרפי ולתנאי השוק המקומיים. ביוני, המחירים בניו יורק, סן דייגו ולאס וגאס צמחו בקצב המהיר ביותר, עם עליות שנתיות שנעו בין 8.5% ל-9%, בעוד שבפורטלנד שבאורגון, דנבר שבקולורדו ומיניאפוליס נרשמו העליות המתונות ביותר. בכל הנוגע לשכירות, השוק מציג תמונה מעורבת. ברמה הארצית, מחירי השכירות החציוניים בארה"ב לדירות התייצבו, עם מחיר ממוצע של 1,987 דולר נכון למרץ 2024. עם זאת, ערים מסוימות כמו שיקגו ודה מוין חוות עליות משמעותיות במחירי השכירות, העולות על 15% בשנה, בשל ביקוש גבוה והיצע מוגבל. מצד שני, כמה ערים, במיוחד בטקסס, חוות ירידה במחירי השכירות בשל עודף היצע. פורט וורת', למשל, רשמה ירידה של 10% בשנה, כאשר שווקים כמו יוסטון ודאלאס חווים גם הם ירידות של מעל 5%. בהסתכלות קדימה, צפוי כי צמיחת מחירי השכירות תישאר מתונה, כאשר אזורים מסוימים אף יציעו הטבות כמו שכירות חינם או ויתור על דמי פיקדון ככל שרמות ההיצע עולות. דינמיקה זו, עם זאת, תשתנה מאוד בהתאם לתנאי השוק המקומיים.- 3.קשקש 28/08/2024 14:13הגב לתגובה זוהנכסים כולם נמצאים בקצה הצוק ומספיקה רוח קלה כדי שהם יתמוטטו
- 2.ביטול ה gold standatd - הרס הציוויליזציה המערבית. (ל"ת)99 28/08/2024 13:58הגב לתגובה זו
- 1.אייל 28/08/2024 11:07הגב לתגובה זוהפד צריך להצהיר שהוא מתכוון לשמור על ריבית של 4-5% וזה לעשר שנים לפחות , ברגע שמעלים ריבית ומכים לחודש אחד עם אינפלציה רגועה כדי להוריד את הריבית ,אז אנשים מתנפלים על שוק הדיור, כמו כאן כמו בישראל,
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
