פאוול
צילום: טוויטר

הכנס שעיני המשקיעים נשואות אליו: מאחורי סימפוזיון ג'קסון הול

כמדי שנה עיני המשקיעים יופנו בסוף השבוע לכנס הפד' שנערך באמצע פארק לאומי בוויומינג, שהתחיל בכלל ככנס שעסק בחקלאות; האם ג'רום פאוול יספק למשקיעים כיוון לגבי הורדת הריבית הקרובה?
איתן גרסטנפלד |

כמדי שנה עיני המשקיעים יופנו בסוף השבוע לכנס הפד' שנערך בג'קסון הול, וויומינג, אזור שמוכר הודות לטבע שלו ורחוק מאד מהנוף שנשקף מהמשרדים בעמק הסיליקון ובנייני המשרדים בניו יורק. המשקיעים, יקוו לקבל מהנאום המרכזי בכנס, של יו"ר הבנק הפדראלי, ג'רום פאוול, שעשוי לספק קריאת כיוון בנוגע לשאלות המוניטריות הבולטות ובכלל הורדת הריבית הצפויה וקצב האינפלציה.

מבט קצר על ההיסטוריה מלמד שהדברים של פאוול עשויים להשפיע על שוק המניות. בשנת 2022, ירד מדד ה-S&P 500 ב-3.4% לאחר נאום בג'קסון הול שבו הזהיר פאוול כי הרגעת האינפלציה הגבוהה, עלולה לפגוע במשקי הבית ועסקים, כאב שלא התממש בסופו של דבר גם כשהאינפלציה ירדה באופן משמעותי. עשור קודם לכן, בשנת 2010, הבטיח יו"ר הפד דאז, בן ברננקי, כי הבנק יבצע רכישת אג"ח במידת הצורך, כפי שיעשה בסופו של דבר, מה שהוביל לקפיצה של 1.8% במדד ה-S&P 500.

מה יגיד פאוול

האירוע המרכזי בכנס, יהיה כאמור נאומו של יו"ר הפד' ג'רום פאוול שיערך ביום שישי בבוקר (17:00 שעון ישראל). נאומו מגיע בזמן מכריע לא רק עבור הכלכלה האמריקאית אלא גם עבור פקידי הפד'. בחודש שעבר, שיעור האבטלה בארה"ב זינק במפתיע ל-4.3%, רמתו הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021. הנתונים המאכזבים עוררו חששות מסוימים כי הכלכלה עלולה להיכנס בקרוב למיתון, ושלחו את מדדי המניות לירידות שערים חדוץ. מה שהוביל לביקורת משמעותית על החלטתו של הבנק שלא להוריד את הריבית בפגישתו האחרונה, שהתקיימה יומיים בלבד לפני פרסום דוח התעסוקה.

נתונים חדשים שפרסם אתמול משרד העבודה האמריקאי, לא סייעו בהפחתת החששות הללו. נתוני התעסוקה של הסוכנות העלו, כי הגידול בכמות המשרות היה נמוך באופן משמעותי מזה שצפו הכלכלנים. על כן, יש מי שסבורים שהפד' יכריז על קיצוץ של 0.5% בריבית במקום ההורדה המסורתית של 0.25%. בנוסף, הנתונים העלו את הסיכויים שהפד יוריד את הריבית יותר מפעם אחת השנה.

המשקיעים בחלט יקוו לקבל קריאת כיוון לשאלה איפה פאוול עומד בנושא הזה. אך כלל לא בטוח שהוא יספק את הסחורה. פאוול התחייב בעבר שהעלאת הריבית תהיה תלוי אך ורק בנתונים הכלכליים, כך שלא מעט מים עשויים לזרום בנהר עד פגישת המדיניות של הפד' ב-17-18 בספטמבר. עם זאת, על פי ההערכות הוא יבקש דווקא למתן מעט את הציפיות המוגזמות שהתפתחו (שוב) בשוק ביחס להורדות ריבית אגרסיביות.

שפע של דמויות מפתח אחרות מהבנק המרכזי, כולל נשיא הפד של קנזס סיטי, ג'פרי שמיד ורפאל בוסטיק מאטלנטה, ישתתפו, וישתתפו בראיונות מאולתרים לתקשורת, שעשויים לספק יותר צבע על התחזית הכלכלית מאשר פאוול.

רשימת האורחים המכובדת כוללת כ-120 אנשים בלבד, ביניהם מרבית 19 קובעי המדיניות של הפד, וכמה עשרות בנקאים מרכזיים מאירופה, אסיה, אפריקה, אמריקה וממקומות אחרים (בשנה שעברה פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל נכח בכנס). אליהם מצטרפים כמה עשרות כלכלנים ופקידים מהאקדמיה, ממשל וארגונים בינלאומיים וכן מהפד וכמה מוסדות פיננסיים, ושורה של עיתונאים. רשימת המשתתפים נחשפת רק בסמוך לפתיחת הכנס.

כנס החקלאות שהפך למוקד עלייה לרגל

הפד של קנזס סיטי מקיים כנס שנתי מאז 1978. בתחילה התמקד הכנס בחקלאות, אבל לאחר כמה שנים המארגנים החליטו להרחיב את היקף הפגישה ולנסות למשוך שמות גדולים יותר. ב-1982 הם העבירו את הפגישה למיקומה הנוכחי כדי לפתות את יו"ר הפד דאז, פול וולקר, שהיה חובב דיג, להצטרף. זה עבד, ועל פי עדויות וולקר הופיע לארוחת הפתיחה כשהו לבוש בציוד הדיג שלו. אלן גרינשפן, שהוביל את הפד מ-1987 עד תחילת 2006, התחיל ב-1991 את מה שהוא כיום סימן ההיכר של הכנס השנתי - נאום מנהל הבנק המרכזי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.