עדיף היה להשקיע במדד: כמה הפסידו המשקיעים בקרן של קת'י ווד?
קרן הסל של קתי ווד, ARK Innovation ARK INNOVATION ETF , הייתה תנודתית במיוחד בשנים האחרונות. נתונים חדשים חושפים כי אם הייתם משקיעים בקרן של ווד, הייתם מפספסים את הרווחים הגדולים וסופגים חלק ניכר מההפסדים. לפי החישוב של Morningstar, התשואה השנתית הממוצעת שעשו המשקיעים עומדת על 17%-.
הקרן, בשווי 5.8 מיליארד דולר, התבלטה בזכות ווד, מנהלת התיקים מוערכת ומנכ"לית ARK Invest, ובזכות ההימורים שלה על מניות טכנולוגיה פופולריות בתקופת הקורונה, כמו טסלה וזום. ב-2020, שווי הקרן יותר מהוכפל, והיא אף הפכה לקרן הסל הפעילה הגדולה ביותר עם כמעט 30 מיליארד דולר בניהול.
עם זאת, בשנתיים שלאחר מכן, מניות הקרן צנחו. למרות תשואה מרשימה של 68% ב-2023, מתחילת השנה הקרן כבר רשמה ירידה של כ-14%. לפי נתוני חברת המחקר Morningstar, התוצאות עבור המשקיע הממוצע ב-ARK היו גרועות בהרבה מביצועי הקרן עצמה.
תשואת המשקיעים לעומת תשואת הקרן
בפועל, מאז הקמתה ב-2014, הקרן השיגה תשואה שנתית ממוצעת של 9.7% בלבד, רחוק מהתשואות התלת-ספרתיות עליהן חלמו המשקיעים בעבר, אך עדיין בהתאם פחות או יותר לביצועי השוק לטווח ארוך. לעומת זאת, התמונה עבור המשקיעים עצמם עגומה אף יותר: התשואה השנתית הממוצעת שלהם, לפי חישובי Morningstar, עומדת על 17%-.- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- למרות הפוליטיזציה, קת'י ווד מגבה את מאסק ואת טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Morningstar מחשבת את תשואת המשקיעים על ידי מעקב אחר תזרימי הכספים הנכנסים והיוצאים מהקרן, ובכך בודקת איזה חלק מהתשואה השנתית של הקרן מומש בפועל על ידי המחזיקים בה. בעוד שפער מסוים בין תשואת הקרן לתשואת המשקיעים הוא תופעה נפוצה, הממוצע עבור קרנות עם יותר ממיליארד דולר בנכסים הוא כנקודת אחוז בודדה.
הסיבה העיקרית לפער הגדול במקרה של ARKK נעוצה בתזמון ההשקעות: המשקיעים הזרימו מיליארדים במהלך הקפיצה הראשונה של הקרן במהלך מגפת הקורונה, כולל 12 מיליארד דולר בששת החודשים שקדמו לצניחת התשואות בתחילת 2021. כתוצאה מכך, משקיעים רבים שהצטרפו באיחור עדיין ספגו את התשואות השליליות של 2021 ו-2022 (23%- ו-67%- בהתאמה), שנבעו מהפסדים כבדים במניות כמו זום, רוקו ורובלוקס.
מנהל הקרן אינו אחראי בהכרח על ניטור תנועות הכספים של המשקיעים. בניגוד לקרנות נאמנות מסורתיות, הסוגרות לעתים קרובות את הדלת בפני השקעות חדשות, בקרנות סל כמו ARK Innovation הדלת נשארת פתוחה. במכתב למשקיעים מיולי, ווד הודתה: "כמשקיעה בקרנות שלנו בעצמי, אני מבינה שתנודתיות עשויה להיות מתסכלת ומדאיגה". היא ציינה כי האמון והמחויבות של הקרן להשקעה בחדשנות משבשת לא התערערו.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המשקיעים משכו 2.2 מיליארד דולר בשנה האחרונה
ARKK התאוששה ב-2022 עם תשואה של 67%, לאחר שצמצמה את החשיפה למניות מרכזיות כמו טסלה, רוקו וקוינבייס. אבל עקב האפקט המצטבר של ההפסדים, שווי הנכסים הנקי של הקרן מעולם לא חזר לרמות השיא מתקופת הקורונה. בשנה האחרונה, משקיעים משכו מהקרן כ-2.2 מיליארד דולר, מהלך שינעל את ההפסדים ללא תלות בתשואות העתידיות.
- 1.יהלום 20/08/2024 23:30הגב לתגובה זולדוגמא כשאנבידיה עלתה היא מכרה אותה כבר בתחילת העלייה כי היא עברה את מספר האחוזים בקרן שהיא קבעה, להיפך לדוגמא מבאפט שלא מגביל את האחוזים שאפל תתפוס בפורטפוליו שהוא מנהל ולכן אפל הביאה את ברקשייר לשווי עצום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
