עדיף היה להשקיע במדד: כמה הפסידו המשקיעים בקרן של קת'י ווד?
קרן הסל של קתי ווד, ARK Innovation ARK INNOVATION ETF , הייתה תנודתית במיוחד בשנים האחרונות. נתונים חדשים חושפים כי אם הייתם משקיעים בקרן של ווד, הייתם מפספסים את הרווחים הגדולים וסופגים חלק ניכר מההפסדים. לפי החישוב של Morningstar, התשואה השנתית הממוצעת שעשו המשקיעים עומדת על 17%-.
הקרן, בשווי 5.8 מיליארד דולר, התבלטה בזכות ווד, מנהלת התיקים מוערכת ומנכ"לית ARK Invest, ובזכות ההימורים שלה על מניות טכנולוגיה פופולריות בתקופת הקורונה, כמו טסלה וזום. ב-2020, שווי הקרן יותר מהוכפל, והיא אף הפכה לקרן הסל הפעילה הגדולה ביותר עם כמעט 30 מיליארד דולר בניהול.
עם זאת, בשנתיים שלאחר מכן, מניות הקרן צנחו. למרות תשואה מרשימה של 68% ב-2023, מתחילת השנה הקרן כבר רשמה ירידה של כ-14%. לפי נתוני חברת המחקר Morningstar, התוצאות עבור המשקיע הממוצע ב-ARK היו גרועות בהרבה מביצועי הקרן עצמה.
תשואת המשקיעים לעומת תשואת הקרן
בפועל, מאז הקמתה ב-2014, הקרן השיגה תשואה שנתית ממוצעת של 9.7% בלבד, רחוק מהתשואות התלת-ספרתיות עליהן חלמו המשקיעים בעבר, אך עדיין בהתאם פחות או יותר לביצועי השוק לטווח ארוך. לעומת זאת, התמונה עבור המשקיעים עצמם עגומה אף יותר: התשואה השנתית הממוצעת שלהם, לפי חישובי Morningstar, עומדת על 17%-.- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- למרות הפוליטיזציה, קת'י ווד מגבה את מאסק ואת טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Morningstar מחשבת את תשואת המשקיעים על ידי מעקב אחר תזרימי הכספים הנכנסים והיוצאים מהקרן, ובכך בודקת איזה חלק מהתשואה השנתית של הקרן מומש בפועל על ידי המחזיקים בה. בעוד שפער מסוים בין תשואת הקרן לתשואת המשקיעים הוא תופעה נפוצה, הממוצע עבור קרנות עם יותר ממיליארד דולר בנכסים הוא כנקודת אחוז בודדה.
הסיבה העיקרית לפער הגדול במקרה של ARKK נעוצה בתזמון ההשקעות: המשקיעים הזרימו מיליארדים במהלך הקפיצה הראשונה של הקרן במהלך מגפת הקורונה, כולל 12 מיליארד דולר בששת החודשים שקדמו לצניחת התשואות בתחילת 2021. כתוצאה מכך, משקיעים רבים שהצטרפו באיחור עדיין ספגו את התשואות השליליות של 2021 ו-2022 (23%- ו-67%- בהתאמה), שנבעו מהפסדים כבדים במניות כמו זום, רוקו ורובלוקס.
מנהל הקרן אינו אחראי בהכרח על ניטור תנועות הכספים של המשקיעים. בניגוד לקרנות נאמנות מסורתיות, הסוגרות לעתים קרובות את הדלת בפני השקעות חדשות, בקרנות סל כמו ARK Innovation הדלת נשארת פתוחה. במכתב למשקיעים מיולי, ווד הודתה: "כמשקיעה בקרנות שלנו בעצמי, אני מבינה שתנודתיות עשויה להיות מתסכלת ומדאיגה". היא ציינה כי האמון והמחויבות של הקרן להשקעה בחדשנות משבשת לא התערערו.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המשקיעים משכו 2.2 מיליארד דולר בשנה האחרונה
ARKK התאוששה ב-2022 עם תשואה של 67%, לאחר שצמצמה את החשיפה למניות מרכזיות כמו טסלה, רוקו וקוינבייס. אבל עקב האפקט המצטבר של ההפסדים, שווי הנכסים הנקי של הקרן מעולם לא חזר לרמות השיא מתקופת הקורונה. בשנה האחרונה, משקיעים משכו מהקרן כ-2.2 מיליארד דולר, מהלך שינעל את ההפסדים ללא תלות בתשואות העתידיות.
- 1.יהלום 20/08/2024 23:30הגב לתגובה זולדוגמא כשאנבידיה עלתה היא מכרה אותה כבר בתחילת העלייה כי היא עברה את מספר האחוזים בקרן שהיא קבעה, להיפך לדוגמא מבאפט שלא מגביל את האחוזים שאפל תתפוס בפורטפוליו שהוא מנהל ולכן אפל הביאה את ברקשייר לשווי עצום
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
