בנגמין גראהם
צילום: טוויטר

עשרת הדיברות של בנג'מין גראהם - אבי השקעות הערך

מייסדה של תורת השקעות הערך השאיר אחריו כללים רבים, שהשפיעו באופן עמוק על חייו ודרכו של המשקיע הגדול בעולם כיום וורן באפט, ועיצבו את החשיבה הפיננסית של דורות של משקיעים ברחבי העולם

אדיר בן עמי | (12)

בנג'מין גראהם, הנודע כאבי תורת השקעות הערך והמנטור של וורן באפט, הותיר אחריו עקרונות השקעה שהוכיחו את עצמם שוב ושוב לאורך השנים. עקרונותיו מהווים אבני דרך חשובות לכל משקיע השואף להצליח בטווח הארוך בשווקים הפיננסיים. גראהם כתב ספרים רבי מכר כמו "המשקיע הנבון" שהפכו את באפט למשקיע שהוא היום. 

עשרת הדיברות של גראהם מהוות את תפיסתו וכך גם את זאת של באפט להשקעות נבונות ומבוססות על חשיבה ארוכת טווח, משמעת עצמית, ריסון רגשי והבנה של המציאות.

  הספר שהתחיל הכל: המשקיע הנבון, בנג'מין גראהם

הכלל הראשון:  ​תשקיעו בעסקים, לא במניות 

גראהם האמין שמשקיעים צריכים להתייחס לרכישת מניה כאל רכישה של חלק בעסק. במקום להתמקד אך ורק בתנודות המחיר של המניה, יש לבחון לעומק את הערך הפנימי של החברה, את המודל העסקי שלה ואת פוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח שלה. לפי גראהם, ההשקעה צריכה להתבסס על הבנה מעמיקה של הפעילות העסקית והערכת שוויה האמיתי של החברה.

 

שולי ביטחון

מושג מרכזי בגישתו של גראהם וכך גם של משקיעי ערך רבים אחרים הוא "שולי הביטחון" (Margin of Safety) - ההפרש שבין מחיר המניה בשוק לבין הערך הפנימי שלה. ככל ששולי הביטחון רחבים יותר, גדל הפוטנציאל להשגת תשואה עודפת על ההשקעה, בעוד הסיכון הגלום בה פוחת. לכן, על המשקיע לחפש מניות הנסחרות במחירים נמוכים משמעותית ביחס לשוויין האמיתי, דבר המספק "כרית ביטחון" מפני הפסדים אפשריים.

 

הסבלנות היא מתכון להצלחה

גראהם הבין היטב שבניגוד להשקעות ספקולטיביות, השקעות ערך דורשות מהמשקיע אורך רוח ויכולת "לשבת על הידיים" ולא לעשות כלום. הוא עודד משקיעים להתאזר בסבלנות ולהמתין בנחישות להזדמנויות לרכוש מניות איכותיות כאשר הן נסחרות במחיר אטרקטיבי, גם אם הדבר לוקח זמן. סבלנות לצד עקביות בגישה הן המפתח להצלחה בהשקעות ערך לטווח ארוך.

 

הימנעו ממגמות חולפות

גראהם המליץ בתוקף להימנע ממניות "אופנתיות" שמחיריהן זינקו לשיאים בשל תקוות וציפיות מנופחות. הוא האמין שבטווח הארוך, שוויה של חברה אינו נקבע על פי הלך הרוח התזזיתי בשווקים, אלא על סמך היסודות הפיננסיים האיתנים שלה. משקיע נבון צריך להתמקד בחברות שמחיר המניה שלהן אטרקטיבי ביחס לערכן הפנימי האמיתי, ולהתעלם מאופנות חולפות.

 

לא לשים את כל הביצים בסל אחד

גיוון תיק ההשקעות הוא עיקרון מקודש עבור גראהם ועבור כל משקיע זהיר. הוא המליץ להרכיב תיק מניות הכולל 10 עד 30 חברות מענפים שונים, על מנת למזער את החשיפה לסיכונים הטמונים בהשקעה בחברה בודדת. בפיזור מושכל של המניות ניתן להפחית את השפעתו של כישלון נקודתי על התיק כולו. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נכסים לא סחירים מחביאים הזדמנויות

גראהם סבור כי נכסים לא נזילים, כדוגמת נדל"ן, מחביאים הרבה פעמים בתוכם הזדמנויות. לעתים, נכסים מסוג זה ניתנים לרכישה במחירים נמוכים בהרבה מערכם הפנימי. עם זאת, כדאי גם לקחת בחשבון את החסרונות הנובעים מחוסר הנזילות, ולוודא שהתועלת עולה על המחיר.

 

קחו תחזיות בעירבון מוגבל

גראהם נהג לגלות ספקנות רבה כלפי תחזיות של אנליסטים לגבי ביצועים עתידיים, בייחוד לטווח הארוך. הוא האמין כי יש להתמקד במה שידוע על החברה ועל שוויה בהווה - המידע הפומבי הקיים, דוחותיה הכספיים ונתוני היסוד העדכניים שלה. תחזיות, הן בגדר ניחושים ועדיף לא לתלות בהן תקוות.

 

תתמידו בשיטה שלכם

יש לאמץ שיטת השקעה מבוססת-ערך ולדבוק בה לא משנה מה, תוך התעלמות מתהפוכות השוק בטווח הקצר. כך האמין גרהאם, שראה בעקביות ובמשמעת עצמית מרכיבי מפתח בהצלחת המשקיע לאורך זמן. הניסיון לעקוף את השוק ולנחש את התנודות הבאות נדון לכישלון. הפתרון טמון בנאמנות לעקרונות השקעה מוצקים.

 

דעו את הגבולות 

גראהם דגל בענווה וביושרה אינטלקטואלית. הוא הדגיש שגם המשקיעים המנוסים ביותר אינם מסוגלים לחזות את העתיד בוודאות ואינם יכולים להכיר את כל הגורמים המשפיעים על השווקים. על כן, מוטב להכיר במגבלות הידע והניסיון שלך כמשקיע, ולהשקיע רק בחברות ששוויין וסיכוייהן ברורים לך מספיק. זהירות ואחריות הן ערובה להצלחה.

 

אל תהמרו

לבסוף, גראהם התווה קו ברור בין השקעה לבין הימור פיננסי. המשקיע האמיתי מתמקד בערכן הפנימי של החברות ובפוטנציאל הרווח שלהן בראייה ארוכת טווח. לעומת זאת, הספקולנט המהמר מתמסר לחלוטין לתנודות השערים ולרוחות החולפות בשוק. גראהם קרא להיצמד לעקרונות ההשקעה הבדוקים ולהתרחק מן ההימורים הפזיזים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלון88 19/08/2024 13:18
    הגב לתגובה זו
    חלק מהדברים לא רלוונטיים. תקנות החשבונאות שונות היום וקשה יותר למצא חברה שבמאזן מסתתר נדלן סמוי/זול
  • 8.
    מעניין, אבל חלק גדול מהעקרונות חוזרים על עצמם פעם 19/08/2024 08:56
    הגב לתגובה זו
    מעניין, אבל חלק גדול מהעקרונות חוזרים על עצמם פעם אחר פעם…
  • מה הרגשת שחוזר על עצמו? (ל"ת)
    יותם 19/08/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    משה 19/08/2024 08:43
    הגב לתגובה זו
    אחלה מיחזור כתבה בפעם ה 1000
  • 6.
    בטווח הארוךמתים (ל"ת)
    אילן 19/08/2024 06:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימי 19/08/2024 02:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יניב 19/08/2024 00:38
    הגב לתגובה זו
    ורואה את המדדים מה היה אומר?צדקתי בגדול!!!
  • 3.
    כתבה יפה 18/08/2024 22:44
    הגב לתגובה זו
    חלק אפשר ליישם הרוב כבר לא שייך לעולם של העברת מידע במילישנייה ושל מחשבי על
  • 2.
    כתבה איכותית מי שרוצה להצליח בענף הזה חייב להכיר אותו (ל"ת)
    18/08/2024 22:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יופי של כתבה. קל להבין קשה ליישם (ל"ת)
    עמית 18/08/2024 21:03
    הגב לתגובה זו
  • עברי 18/08/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    וברצינות, קשה מאוד להעריך את ערך כלכלי של חברות ולפי זה לקנות מניות.
  • לרון 19/08/2024 08:49
    כשאתה משקיע בארצך שלך,HOME BIAS,אך אין דרך להעריך נכונה חברות ברוסיה ,בעבר,הודו,יפן,סין בכל אלה זהו סיכון בביתא גבוהה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.