לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
בשבוע שעבר פורסמו נתוני האינפלציה לחודש יולי בארה"ב שהעידו על עלייה של 0.2%, בהתאם לצפי, כאשר האינפלציה השנתית ירדה ל-2.9%. השווקים קיבלו את הנתונים בחיוב כאשר הם מבטאים פחות או יותר חותמת סופית לכך שהפד' יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה בחודש ספטמבר.
"השילוב של התקררות האינפלציה, לצד היחלשות שוק התעסוקה, מקרב את הבנק הפדרלי להתחיל בהורדות הריבית", כותב אוקטאי קברק, אסטרטג מוצר בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage Shares. "החוזים העתידיים מתמחרים סבירות של 71% להפחתת ריבית של רבע אחוז בישיבת הבנק בספטמבר, כאשר עד לא מכבר הציפייה הרווחת היתה להפחתה גדולה יותר של כחצי אחוז".
החששות ממיתון נרגעים
נתוני התעסוקה שפורסמו בתחילת החודש והעידו על מספר משרות חדשות נמוך בהרבה מהצפי הציתו מחדש את החששות ממיתון קרב בארה"ב, אך כפי שמצביעים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מספר נתונים אחרים מעידים על כך שפני המשק האמריקאי כנראה לא למיתון.
"המסחר הקמעונאי ליבה (קבוצות הבקרה) עלה ב-0.3% ביולי, לאחר גידול של 0.9% ביוני", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "מדד האמון הצרכני של מישיגן עלה מעט. מספר דורשי העבודה ירד מעט. מנגד, הייצור התעשייתי ירד ב-0.3% ביולי והאומדן של יוני ירד ל-0 שינוי מ-0.4%. מסתמנת ירידה בהתחלות הבנייה. הפד באטלנטה צופה צמיחה של 2% ברבעון השלישי, מה שנראה כמו נחיתה רכה בפעילות הכלכלית".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מספק נקודת מבט אחרת: "הנתונים הכלכליים האחרונים בארה"ב הרגיעו את שוק המניות שהסיכון למיתון לא כל כך גבוה. לא בטוח שבחינה מעמיקה שלהם תומכת במסקנה זו. מצד אחד, המכירות הקמעונאיות עלו ביולי בשיעור של 1%, הגבוה ביותר מאז ינואר 2023. אולם, השינוי השנתי שלהן (ללא הדלק) נותר נמוך, מתחת ל-3% לעומת שיעור הגידול הממוצע בשנים לפני הקורונה שעמד על כ-4%.
מכירות המוצרים/שירותים לצריכה מחזורית (מכוניות, מוצרי חשמל, רהיטים, שירותי האוכל) צמחו בכ-1% בלבד בשנה האחרונה. לעומת זאת, הקטגוריות שכוללת מוצרי צריכה שוטפת ממשיכה לצמוח בקצב יציב ויחסית גבוה", כותב זבז'ינסקי.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"בשבוע שעבר עשה כותרות העדכון כלפי מעלה בתחזית למכירות שפרסמה וולמארט", מוסיף זבז'ינסקי. "לא בטוח שזה בהכרח סימן לעוצמה של הצרכנים. אכן, קצב הגידול במכירות המזון ברשתות המזון עלה בחודשים האחרונים, אך זאת במקביל להאטה בצריכת האמריקאים במסעדות ובתי קפה שהיא אגב גבוהה יותר מההוצאה על אוכל בסופרים.
כותרת חיובית נוספת יצר סקר העסקים הקטנים שהאופטימיות שלהם עלתה במפתיע לרמה הגבוהה מאז פברואר 2022. יתכן והסיבה לכך קשורה לנסיקה שנרשמה בחודש יולי, בזמן שנערך הסקר, בסיכויים של טראמפ לזכות בבחירות. העסקים הקטנים בארה"ב הם אוהדי טראמפ. בחודשים נובמבר-דצמבר 2016, אחרי בחירתו המפתיעה לנשיאות, מדד הסנטימנט של העסקים הקטנים בארה"ב רשם זינוק הגדול ביותר בהיסטוריה. אם אכן זאת הסיבה בעלייה בסנטימנט, באוגוסט הוא צפוי לרדת בעקבות הירידה די חדה בסיכויו לזכות על פי הסקרים שנרשמה בשבועות האחרונים". מוסיף זבז'ינסקי.
אינפלציית השירותים ממשיכה להיות גבוהה
למרות הסטטיות בסעיף הדלק, סעיף תנודתי בד"כ, יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות, מצביע על כך שאינפלציית השירותים נותרת גבוהה: "סעיפי השירותים די אינפלציוניים. הבולט בהם, רכיב הדיור, מוטה השכירויות דווקא עלה ב-0.4% החודש, אחרי תוספת של 0.2% ביוני", כותב פנינג. "לחזרה לקצב העלייה המהיר פה יש כמובן השלכות מהותיות מאוד לגבי ליבת האינפלציה כולה, בייחוד בטווח של שנה קדימה. העניין חוזר על עצמו עם מחירי המזון מחוץ לבית, עתירי עלויות כח אדם, שהוסיפו 0.2%, והשלימו התרחבות של 4.1%, בשנה האחרונה. מחירי שירותי תחבורה עלו ב-0.4%. אבל מתוך זה, מחירי הטיסות דווקא שליליים במקצת, עם ירידה של 1.6%. מחירי שירותי הבריאות דווקא איבדו 0.3% משמעותיים, והשלימו לעלייה של 3.3%, בשנה האחרונה. כנ"ל, מחירי הביטוח עלו ב-1.2%".
בנוסף, פנינג מציין גם את הירידה במדד המחירים ליצרן: "בניגוד למדד לצרכן, מדד המחירים ליצרן בארה"ב הפתיע מעט כלפי מטה, עם עליה חודשית מתונה של 0.1% בלבד, אשר מיתנה את קצב העלייה השנתי של המדד ל-2.2% - שפל של ארבעה חודשים. בניגוד בולט ל-CPI, ולמדדי מנהלי הרכש הרלוונטיים מהחודשים האחרונים, הרבה מהחולשה במדד פה הייתה בסעיפי השירותים, כאשר המדד הרלוונטי ירד ב-0.2%. עם זאת, בשלב הזה, הרבה מהחולשה באותם סעיפי שירותים נבעה עדיין ככל הנראה ממחירי מוצרים (במסווה), כאשר עיקר השיפור נבע מהמרווח הסיטונאי והקמעונאי. נוסיף כי היסטורית, ה-PPI מהווה מדד מנבא חשוב ל-CPI. ונצפה שהתיקון החודש דווקא ימשיך לדחוף את ה-CPI כלפי מטה, לעבר היעד".
לצד זאת, עונת הדוחות תמשיך השבוע. הנה הלו"ז המלא לשבוע:
יום שני:
לפני המסחר: צים צים , פרייטוס פרייטוס .
אחרי המסחר: פאלו אלטו פאלו אלטו
יום שלישי
לפני המסחר: אקספנג XPENG
יום רביעי
לפני המסחר: טארגט TARGET CORP , מייסי'ז MACY'S INC , אנלוג ANALOG DEVICES , זיקר ZK INTERNATIONAL GROUP CO .
אחרי המסחר: סנופלייק SNOWFLAKE INC , זום ZOOM VIDEO , אורבן אאוטפיטרס URBAN OUTFITTERS , סינופסיס SYNOPSYS .
יום חמישי
לפני המסחר: באידו BAIDU.COM , פלוטון PELOTON INTERACTIVE INC
- 1.לפי המצב הגאופוליטי וחוסר הסכוי לעיסקה צפי למיני מפולת (ל"ת)שלמה 18/08/2024 21:03הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
