שבע המופלאות
צילום: טוויטר

האופטימיות בנוגע לשבע המופלאות חוזרת: "צופים תשואות דו ספרתיות"

וול סטריט מצפה לרווחים הגדולים ביותר ממניית אמזון - עם אפסייד פוטנציאלי של כמעט 29% - ולאחר מכן מניות אלפאבית ומיקרוסופט, שתיהן עם צפי לעלייה של כ-20%, ואנבידיה עם 18%
אדיר בן עמי | (3)

משקיעים רבים חששו בנוגע לשבע המופלאות לאחר העליות החדות שלהן והחששות התגברו עוד בירידה של יותר מ-10% של הנאסד"ק. עם זאת, בוול-סטריט רואים את הדברים אחרת. האנליסטים צופים סבב נוסף של תשואות דו-ספרתיות והוא צפוי להגיע ממש בקרוב.

זו הייתה עלייה מרשימה לקבוצת מניות הטכנולוגיה הפופולרית. קרן ה-ETF Roundhill Magnificent Seven (MAGS), העוקבת אחר ביצועי המניות, הניבה תשואה של 37% השנה, בהשוואה ל-17% עבור מדד ה-S&P 500. יצרנית שבבי ה-AI אנבידיה ראתה את המניה שלה יותר ממכפילה את עצמה, בעוד שחברת האם של פייסבוק, מטא, עלתה ב-50%. רק טסלה, הניצבת בפני האטה בביקושים ותחרות גוברת, נמצאת באדום, עם ירידה של 14%.

ההצלחה העצומה של "שבע המופלאות" הובילה חלק מהמשקיעים לחשוש שהמניות עלו גבוה מדי מהר מדי. גם בהתחשב בצמיחת רווחים יוצאת דופן, המניות נסחרות במכפיל 31 על הרווחים של השנה הבאה לעומת רק 21 עבור מדד ה-S&P 500 בכללותו. שווי השוק העצום שלהן משמעו שהן מהוות נתח משמעותי - כ-30% - מהמדד. מצב זה הוביל חלק מהמשקיעים לחשוש משוק עם ריכוז גבוה, או אפילו בועה.

האנליסטים לא חוששים

קבוצה אחת שככל הנראה אינה מודאגת היא האנליסטים בוול סטריט. בממוצע, הם רואים אפסייד בטווח הקצר ל"שבע המופלאות" של 14.4%, בהשוואה ל-11.9% בלבד עבור מדד ה-S&P 500.

וול סטריט מצפה לרווחים הגדולים ביותר ממניית אמזון AMAZON - עם אפסייד פוטנציאלי של כמעט 29% - ולאחר מכן מניות אלפאבית GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT , שתיהן עם צפי לעלייה של כ-20%, ואנבידיה NVIDIA CORP עם 18%.

אחת הסיבות לכך שמניית אמזון נסחרת הרחק מתחת ליעד המחיר הממוצע שלה: מחיר המניה צנח ביותר מ-9% בתחילת החודש לאחר שענקית הקמעונאות המקוונת החמיצה את תחזית המכירות הרבעוניות. עם זאת, הרבעון של אמזון לא היה כישלון מוחלט. החברה הציגה רווח גבוה מהצפוי ודיווחה על צמיחה של כמעט 20% בעסקי הענן שלה.

כתוצאה מכך, מרבית האנליסטים לא התרגשו מהחדשות: יעד המחיר הממוצע ירד מ-225 דולר ל-219 דולר, ירידה של כ-3% בלבד. "אנו עדיין מאמינים שהכיוון ארוך הטווח כאן הוא חיובי", כתבו אנליסטים בוויליאם בלייר וחזרו על המלצת ה-Outperform שלהם למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לא כולן ינצחו את המדד

בוול-סטריט לא טוענים שכל מניה מ"שבע המופלאות" תציג ביצועים עודפים. האנליסטים מעריכים שמניות מטא ואפל יפגרו אחרי ביצועי  ה-S&P 500, כשכל אחת מהן צפויה להניב תשואה של כ-6% בלבד, בעוד שמניית טסלה צפויה לדשדש, כשהמחיר הנוכחי שלה תואם פחות או יותר את יעד המחיר הממוצע. אולם, ראוי לציין כי אם נוציא את טסלה מהמשוואה, וול סטריט אופטימית יותר לגבי הקבוצה. אנליסטים מצפים ששש המניות הנותרות יניבו תשואה של קרוב ל-17% בשנים עשר החודשים הקרובים.

האם המניות הללו יכולות באמת להמשיך לעקוף את יתר השוק? כפי שמציינת ג'סיקה רייב, מייסדת שותפה ב-DataTrek, "אנו לוקחים את יעדי המחיר של אנליסטים בערבון מוגבל (וכך גם אתם צריכים)."

האנליסטים הרבה פעמים נוטים להיות אופטימיים מדי ויש לכך סיבה. אופטימיות ועליית מחירים מעודדות לקוחות לבצע יותר עסקאות במניות. למעשה, אסטרטג שוק מוכר, מרקו קולנוביץ', מצא את עצמו ללא העבודה בג'יי פי מורגן לאחר שנשאר פסימי מדי לתקופה ארוכה מדי.

ובכל זאת, כפי שמציינת רייב מ-DataTrek, גם המשקיעים הפסיביים הספקניים ביותר כלפי וול סטריט צריכים לשמוח על התחזית האופטימית. אם אתם פשוט מחזיקים בקרן Vanguard 500 Index, כ-30% מכספכם מושקעים גם כן ב"שבע המופלאות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טראמפ 18/08/2024 16:36
    הגב לתגובה זו
    המחירים בבורסה הזויים, חייבים תיקון של 20%
  • 2.
    האמיתי 17/08/2024 05:25
    הגב לתגובה זו
    חולי נפש
  • 1.
    . 16/08/2024 22:55
    הגב לתגובה זו
    אבל נראה לי שאתה נסחף לצערי...שבת טובה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.