מצטרפת לטרנד: סיסקו מפטרת 7% מכוח העבודה - המניה קופצת ב-8%
במהשך לדיווחים על כך שענקית הציוד מתכוננת לסבב פיטורים שני השנה, החברה דיווחה על פיטורים של 7% מכוח העבודה; החברה הציגה רבעון שלישי ברציפות של ירידה בהכנסות
ענקית ציוד הרשת סיסקו דיווחה על תוצאותיה לרבעון השני לצד תכנית לקיצוץ כוח העבודה של החברה. סיסקו דיווחה על הכנסות של 13.64 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 15.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 10% ומעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 13.54 מיליארד דולר. החברה דיווחה על רווח Non-GAAP של 87 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 85 סנט למניה.
סיסקו; קרדיט: טוויטר
לצד הדוחות ובהמשך לדיווחים משבוע שעבר, סיסקו אמרה כי היא מיישמת תוכנית התייעלות שתוביל להוצאות חד פעמיות של מיליארד דולר לפני מס, ותאפשר לה "להשקיע בהזדמנויות צמיחה מרכזיות ולהגביר את היעילות העסקית", כאשר במסגרת התכנית היא מתכוונת גם לפטר 7% מכוח העבודה שלה.
מדובר בסבב הפיטורים השני הגדול של סיסקו השנה. בפברואר הודיעה החברה על פיטורים של 5% מכוח העבודה שלה, כלומר מעל ל-4,000 עובדים. לסיסקו היו 84,900 עובדים בסוף השנה הפיסקלית 2023, לפני הקיצוצים הראשונים, כך שהיקף סבב הפיטורים הקרוב צפוי לעמוד על 5,500 עובדים.
- סיסקו שומרת על זהירות: תחזית מתונה לצד קפיצה בהזמנות בינה מלאכותית
- סיסקו עולה אחרי הדוחות, אבל איזה נתון בכל זאת מדאיג?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיסקו נמצאת במגמת ירידה ממושכת, כאשר היא מציגה רבעון שלישי ברציפות של ירידה בהכנסות לעומת הרבעונים המקבילים. עסקי הרשת של החברה, שנחשבים לעסקי הליבה שלה, נמצאים במגמת ירידה מאז שחברות גדולות החלו במגמת המעבר לענן לפני מספר שנים. לאור כך החברה חיזקה את עסקי התוכנה והאבטחה שלה בכדי להבטיח יותר הכנסות חוזרות.
ברבעון האחרון, ההכנסות מרשתות צנחו ב-28% ל-6.8 מיליארד דולר, בעוד שהכנסות האבטחה עלו ב-81% ל-1.8 מיליארד דולר, וההכנסות משיתופי פעולה נותרו ללא שינוי והסתכמו בכ-1 מיליארד דולר. Splunk תרמה 960 מיליון דולר להכנסות. הרווח הנקי על בסיס GAAP ברבעון ירד ב-45% ל-2.2 מיליארד דולר, או 54 סנט למניה, מ-4 מיליארד דולר, או 97 סנט למניה, שנה קודם לכן.
התחזית חלשה
הירידה בהכנסות סיסקו צפויה להימשך. ברבעון השלישי של השנה, סיסקו צופה הכנסות של בין 13.65-13.85 מיליארד דולר, לעומת 14.7 מיליארד דולר בשנה הקודמת. האנליסטים ציפו ל-13.7 מיליארד דולר. סיסקו ציינה ברבעונים האחרונים כי הירידה בהכנסות נובעת מכך שלקוחות מסוימים התקינו ציוד שרכשו בעבר, מה שמביא לירידה בביקושים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות שהירידה בהכנסות המשיכה, סיסקו עקפה את צפי האנליסטים, בעיקר בעזרת עלייה בהכנסות החוזרות מהרכישה של חברת הסייבר Splunk בסך 28 מיליארד דולר, שהושלמה במרץ והייתה העסקה הגדולה ביותר של החברה אי פעם.
מגמת הפיטורים נמשכת
סיסקו מצטרפת לשורה של חברות שמפטרות עובדים בתקופה האחרונה מתוך רצון להתייעל או לפנות יותר משאבים להשקעה בבינה מלאכותית. לאחרונה הודיעה דל DELL TECHNOLOGIES INC על כוונתה לפטר 12.5 אלף עובדים במטרה להתייעל ולהשקיע משאבים רבים יותר בפיתוחים של שרתי בינה מלאכותית, זאת על מנת למצב את עצמה כאלטרנטיבה חזקה יותר לשחקנית האמריקאית הגדולה האחרת בתחום, אינטל INTEL CORPORATION , שנפלה לאחר הדוחות שלה.
גם אמדוקס אמדוקס נערכת לפיטורים של בין 1,000 ל-2,000 עובדים כאשר מתוכם בין 400-500 צפויים להיות עובדים בישראל. הירידה בהיקף העובדים נובעת בעיקר מחולשה בתוצאות. אמדוקס הזהירה לפני מספר חודשים כי לא תעמוד בתחזית המוקדמת. צפי הצמיחה השנתית ירד ל-2.6% בהכנסות ול 7%-11% ברווח למניה. מניית אמדוקס ירדה ב-4.5% מתחילת השנה וב-13% ב-12 החודשים האחרונים.
מניית סיסקו נסחרת לפי שווי של 198.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 2.4% מתחילת השנה ושל 8.5% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת לפי מכפיל 14 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 12.5 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

