וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

מהלכי הטייקונים: מה עשו באפט, דרקנמילר וסורוס ברבעון קודם?

במסגרת טפסי F-13 מתגלות האחזקות של המשקיעים הגדולים בסוף הרבעון; מהלכים מנוגדים של הטייקונים הגדולים במניות אפל, אחזקות חדשות שמקפיצים מניות וסגירת הימורים כושלים - מה עשו המשקיעים הגדולים במהלך הרבעון? 
גיא טל |

במסגרת ההגשה של טפסי F-13 של המחזיקים הגדולים התפרסמו מהלכי הטייקונים הגדולים של שוק ההון במהלך הרבעון השני. מחזיקים מוסדיים עם יותר מ-100 מיליון דולר בניירות ערך מסוימים מחויבים לדווח על אחזקותיהם, עד 45 יום אחרי סיום הרבעון. הטפסים הללו לא מגלים על אחזקות בניירות ערך אחרים שאינם מניות או נגזרים, אחזקות קצרות טווח או מזומן, כמו גם את העיתוי המדוייק של ביצוע המהלכים, אלא רק נותנים "צילום מצב" של אחזקות החברה בסיום הרבעון. בכל זאת ניתן להפיק מהם מידע רב ערך על מהלכי המחזיקים הגדולים בשוק ההון. 

 

בעוד המשקיעים הגדולים לא תמיד צודקים, ולא פעם השקעותיהם מתגלות ככישלון, בכל זאת הרזומה שלהם מצביע על כך שהמהלכים שלהם בשווקי ההון נושאים פירות לא פעם, וכדאי לכל הפחות להיות מודעים להם. הנה כמה מהמהלכים של חלקם, כפי שהתגלו בדיווחים שפורסמו אמש.

 

וורן באפט - אחזקות חדשות לברקשייר, אבל האם הן של באפט בכלל? 

המהלך הגדול של באפט כבר התגלה עם פרסום הדוחות הרבעוניים – צמצום משמעותי באחזקתו הגדולה ביותר – מניות חברת אפל APPLE. בכל זאת בטפסי F13 התגלו כמה מהלכים נוספים קטנים יותר של חברת ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A .

בין האחזקות החדשות נמצאת חברת Ulta Beauty ULTA BEAUTY . קמעונאית מוצרי הקוסמטיקה והיופי שנסחרת בשווי של כ-15 מיליארד דולר זינקה ב-14% במסחר המאוחר בתגובה לידיעה. שווי האחזקה של באפט בחברה היה 266 מיליון דולר בסוף הרבעון השני. הזינוק במסחר המאוחר מעניק לחברה שווי נוסף הגבוה משווי האחזקה של באפט. עד כה נפלה מניית החברה בכ-32% מתחילת השנה, לפני ההודעה על האחזקה של באפט.

אחזקה חדשה נוספת היא חברת  HEICO CORP המייצרת מוצרי אלקטרוניקה לתעשיות התעופה, ההגנה, הרפואה התקשורת ועוד. החברה טיפסה ב-32% מתחילת השנה על רקע החוזקה של המניות הביטחוניות, ונסחרה בשווי שוק של כ-28 מיליארד דולר לפני פרסום האחזקה. שווי האחזקה של באפט בסוף הרבעון השני היה כ-185 מיליון דולר.

באפט המשיך להגדיל את האחזקה בחברת האנרגיה OCCIDENTAL PETROLEUM CP , כמו גם בחברת הרדיו הלוויני SIRIUS XM HOLDINGS ובחברת הביטוח CHUBB CORP THE . בעוד חברות האנרגיה והביטוח לא הגיבו לידיעה במסחר המאוחר, חברת סיריוס זינקה ב-5%.

מצד שני הקטינה חברת ברקשייר האת'וואי את האחזקה בענקית האנרגיה שברון ובחברת CAPITAL ONE FINANCIAL  ברקשייר גם חיסלה את אחזקתה בחברת המדיה PARAMOUNT GLOBAL , אחזקה שהתבררה ככשלון. באפט כבר הודיעה על סגירת הפוזיציה במהלך מפגש המשקיעים לאחר הדוחות. ברקשייר גם חיסלה את אחזקתה בחברת התוכנה SNOWFLAKE INC , פוזיציה שנפתחה עם ההנפקה הראשונית לציבור בשנת 2020, והייתה שווה כ-1.2 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון. האחזקה הזו לא הניבה רווחים משמעותיים לחברה, אך גם לא גרמה להפסדים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

סך הכל רכשה ברקשייר מניות בשווי 2 מיליארד דולר בלבד, בעוד היא מכרה מניות בשווי 77 מיליארד דולר, רובן של אפל.

 

בעוד באפט ממשיך לפקח על מרבית ההשקעות של ברקשייר, שני מנהלי ההשקעות טוד קומבס וטד ווסצלר מנהלים כ-10% מתיק המניות (ששווה כעת כ-300 מיליארד דולר) באופן עצמאי. בדרך כלל השקעות הקטנות מ-3 מיליארד דולר לא מבוצעות על ידי באפט, כך שייתכן מאד שכל או רוב המהלכים הנ"ל לא בוצעו על ידי באפט עצמו. כך לדוגמה האחזקה בסנופלייק מיוחסת לקומבס.

 

ג'ורג' סורוס - מהלכים בתחום הטכנלוגיה והשבבים

קרן ההשקעות של המיליארדר ג'ורג' סורוס פעלה הפוך מבאפט ופתחה פוזיציה חדשה במניית אפל כמו גם בחברות טכנולוגיה נוספות. שווי האחזקה באפל עומד של 160 מיליון דולר.

הקרן יצאה ממספר השקעות בחברות שבבים, במקביל לכניסה לחברות שבבים אחרות. חברות השבבים בהם פתחה הקרן פוזיציה הן BROADCOM INC , MICRON TECHNOLOGY , TEXAS INSTRUMENTS ו- SUPER MICRO COMPUTER . במקביל מכרה הקרן את אחזקתה בחברות השבבים QUALCOMM INC -1.33% ו- AMBARELLA INC . היא גם סגרה את האחזקה בחברת הפינטק בלוק (SQ), בחברת התעשייה 3M COMPANY ובחרת הכימיקלים CHEMOURS COMPANY .

 

סטנלי דרקנמילר - מה קרה לאופציות על הראסל 2000?

שותפו לשעבר של סורוס בקרן הגידור יצר כותרות בטופס ה-F13 על הרבעון הראשון עם פרסום פוזיציה ענקית על המניות הקטנות ראסל 2000 באמצעות אופציות קול על תעודת הסל IWM. הפוזיציה הזו אמורה הייתה לרשום על הנייר רווחי עתק במהלך השבועות האחרונים, אך לאחר מכן לאבד כמעט את כולם במהלך השבועיים האחרונים. יחד עם זאת פרסום הטפסים על הרבעון השני לא נותנים מידע לגבי הצלחת או כישלון האחזקה המסקרנת, וככל הנראה דרקנמילר לא נהנה מהזינוק הזמני במניות הקטנות. האופציות הללו לא מופיעות כלל בדווח האחרון מה שמרמז על כך שהוא סגר את הפוזיציה, או שהאופציות פקעו עוד לפני סוף הרבעון השני.

 

הדווח כן מגלה על סגירת פוזיציות בכמה ממניות "7 המופלאות". בעבר הוא כבר סגר את הפוזיציה ב NVIDIA CORP לפני הזינוק במניה בעקבות בום הבינה המלאכותית (כאמור הטייקונים לא תמיד מצליחים...), כעת מתברר שהוא הפחית את האחזקות באפל ו- MICROSOFT ויצא לחלוטין מהשקעתו ב- META PLATFORMS .  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.