אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

עכשיו באים? - רק אחרי ירידה של 60% מהשיא, המיליארדר שולף את הארנק וקונה מניות מובילאיי

מניית מובילאיי נפלה ב-64% מתחילת השנה וזאת אחרי נפילה של 26% אחרי הדוחות בשבוע שעבר; אמנון שעשוע לא הכניס את היד לכיס כשהמנייה הייתה ב-25 דולר אבל עכשיו כשהיא ירדה ל-15-16 דולר הוא משקיע
רוי שיינמן | (7)

זו לא השנה של מובילאיי  מובילאיי - המניה שלה נפלה ב-26% מאז הדוחות האחרונים בשבוע שעבר והשלימה ירידה של 64% מתחילת השנה, זאת על רקע החולשה בשוק הרכב הסיני והפיתוח האיטי מהצפוי של תחום הנהיגה האוטונמית. מניית מובילאיי רשמה ירידות במסחר גם בשבועות שקדמו לדוחות ללא סיבה ברורה ולא היה ברור איפה הנהלת החברה שתביע אמון - כעת המייסד והמנכ"ל פרופ' אמנון שעשוע רוכש מניות.

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק

פרופ' שעשוע רכש מניות מובילאיי ב-10 מיליון דולר ביום שלאחר דוחות החברה. הוא רכש אותן במחיר ממוצע של קצת מעל 16 דולר למניה כאשר היום המניה נסחרת במחיר של 15.2 דולר.

פרופ' שעשוע רוכש מניות בסכום משמעותי אבל הוא נזכר לעשות כן רק כשהמניה ירדה למחיר של 15-16 דולר, 40% מתחת למחיר ההנפקה. לפני חצי שנה החברה חתכה את התחזית שלה בפעם הראשונה השנה כאשר אחריה המניה נפלה ב-50% למחיר של 25 דולר למניה אבל זה לא היה נמוך מספיק בכדי לגרום לו לרכוש מניות

החולשה בשוק הרכב בסין גרמה (שוב) להורדת התחזית

המשקיעים מאוכזבים ממובילאיי שחתכה את תחזיותיה כבר פעמיים השנה - מובילאיי צופה כעת הכנסות בטווח של בין 1.6-1.68 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 1.83-1.96 מיליון דולר - ירידה של 13% בין נקודות האמצע של התחזיות. ההפסד התפעולי צפוי להסתכם בטווח של בין 531-580 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של בין 378-468 מיליון דולר.

מניית מובילאיי מתחילת השנה

מניית מובילאיי מתחילת השנה

החברה ייחסה את הורדת התחזית לחולשה בשוק הרכב בסין שצפויה להימשך לפחות עד סוף השנה. לדברי החברה, היצרנים הסיניים ביצעו הזמנות נמוכות יותר מהאינדיקציות שסיפקו לחברה בתחילת השנה, כאשר לצד זאת הרגולציה בתחום הבטיחות בסין מפגרת ביחס למערב ומספקת גורם מעכב לצמיחה של החברה במדינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשיחת המשקיעים של החברה אחרי הדוחות, פרופ' שעשוע נשאל על הדינמיקות בשוק הרכב בסין. "אני חושב ששוק הרכב הסיני הוא מאוד תנודתי והדינמיקות שם שונות מבשאר העולם", השיב פרופ' שעשוע. "העובדה שהממשלה מסבסדת הרבה חברות יוצרת נתק בין התוצאות בשטח לתוצאות הפיננסיות של החברות.

עם זאת, אנחנו רואים את התנודתיות הזו כקצרת טווח. אנחנו מאמינים שהדרישות הרגולטוריות בסין יתיישרו בקרוב עם אלה בשאר העולם, וזה יביא לשיתופי פעולה עם יצרנים בתחום. התחזית שלנו לא משקפת את התרחיש האופטימי בעינינו אלא את התרחיש הפסימי".

למה מובילאיי לא מסרה את התחזית שלה מוקדם יותר?

חלק מהמשקיעים שאלו את עצמם למה מובילאיי לא שיתפה את התחזית המעודכנת מוקדם יותר. בסופו של דבר ההזמנות הנמוכות מהצפוי בסין ליוו את החברה לאורך כל הרבעון, כנראה גם ברבעון הראשון, ולחברה כנראה הייתה יכולת למסור תחזית מעודכנת מוקדם יותר. עם זאת, זה לא באמת מה שהמשקיעים צופים מהחברה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לא כסף שלך 06/08/2024 19:47
    הגב לתגובה זו
    הכסף שלך או שלו? אתה סוציאליסט פתאום ?
  • 6.
    עקיבא 06/08/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
    יש תקופה שבה לעובדי חברה אסור לסחור במניות החברה - במיוחד לפני פרסום דוחות כספיים
  • 5.
    ההגמוניה נגמרה- לא באמת יודעים לעשות רכב אוטונומי (ל"ת)
    מנהל לשעבר 06/08/2024 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גם מנכל אינטל קנה, נו אז מה? (ל"ת)
    יודע 06/08/2024 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יודע 06/08/2024 14:59
    הגב לתגובה זו
    אין באמת בשורה
  • 2.
    הפכה להיות מעניינת (ל"ת)
    צורי 06/08/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ימים יגידו מה יהיה עם מובילאיי ושעשוע (ל"ת)
    ביז סימן את שעשוע 06/08/2024 12:24
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.