אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

עכשיו באים? - רק אחרי ירידה של 60% מהשיא, המיליארדר שולף את הארנק וקונה מניות מובילאיי

מניית מובילאיי נפלה ב-64% מתחילת השנה וזאת אחרי נפילה של 26% אחרי הדוחות בשבוע שעבר; אמנון שעשוע לא הכניס את היד לכיס כשהמנייה הייתה ב-25 דולר אבל עכשיו כשהיא ירדה ל-15-16 דולר הוא משקיע
רוי שיינמן | (7)

זו לא השנה של מובילאיי  מובילאיי - המניה שלה נפלה ב-26% מאז הדוחות האחרונים בשבוע שעבר והשלימה ירידה של 64% מתחילת השנה, זאת על רקע החולשה בשוק הרכב הסיני והפיתוח האיטי מהצפוי של תחום הנהיגה האוטונמית. מניית מובילאיי רשמה ירידות במסחר גם בשבועות שקדמו לדוחות ללא סיבה ברורה ולא היה ברור איפה הנהלת החברה שתביע אמון - כעת המייסד והמנכ"ל פרופ' אמנון שעשוע רוכש מניות.

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק

פרופ' שעשוע רכש מניות מובילאיי ב-10 מיליון דולר ביום שלאחר דוחות החברה. הוא רכש אותן במחיר ממוצע של קצת מעל 16 דולר למניה כאשר היום המניה נסחרת במחיר של 15.2 דולר.

פרופ' שעשוע רוכש מניות בסכום משמעותי אבל הוא נזכר לעשות כן רק כשהמניה ירדה למחיר של 15-16 דולר, 40% מתחת למחיר ההנפקה. לפני חצי שנה החברה חתכה את התחזית שלה בפעם הראשונה השנה כאשר אחריה המניה נפלה ב-50% למחיר של 25 דולר למניה אבל זה לא היה נמוך מספיק בכדי לגרום לו לרכוש מניות

החולשה בשוק הרכב בסין גרמה (שוב) להורדת התחזית

המשקיעים מאוכזבים ממובילאיי שחתכה את תחזיותיה כבר פעמיים השנה - מובילאיי צופה כעת הכנסות בטווח של בין 1.6-1.68 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 1.83-1.96 מיליון דולר - ירידה של 13% בין נקודות האמצע של התחזיות. ההפסד התפעולי צפוי להסתכם בטווח של בין 531-580 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של בין 378-468 מיליון דולר.

מניית מובילאיי מתחילת השנה

מניית מובילאיי מתחילת השנה

החברה ייחסה את הורדת התחזית לחולשה בשוק הרכב בסין שצפויה להימשך לפחות עד סוף השנה. לדברי החברה, היצרנים הסיניים ביצעו הזמנות נמוכות יותר מהאינדיקציות שסיפקו לחברה בתחילת השנה, כאשר לצד זאת הרגולציה בתחום הבטיחות בסין מפגרת ביחס למערב ומספקת גורם מעכב לצמיחה של החברה במדינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשיחת המשקיעים של החברה אחרי הדוחות, פרופ' שעשוע נשאל על הדינמיקות בשוק הרכב בסין. "אני חושב ששוק הרכב הסיני הוא מאוד תנודתי והדינמיקות שם שונות מבשאר העולם", השיב פרופ' שעשוע. "העובדה שהממשלה מסבסדת הרבה חברות יוצרת נתק בין התוצאות בשטח לתוצאות הפיננסיות של החברות.

עם זאת, אנחנו רואים את התנודתיות הזו כקצרת טווח. אנחנו מאמינים שהדרישות הרגולטוריות בסין יתיישרו בקרוב עם אלה בשאר העולם, וזה יביא לשיתופי פעולה עם יצרנים בתחום. התחזית שלנו לא משקפת את התרחיש האופטימי בעינינו אלא את התרחיש הפסימי".

למה מובילאיי לא מסרה את התחזית שלה מוקדם יותר?

חלק מהמשקיעים שאלו את עצמם למה מובילאיי לא שיתפה את התחזית המעודכנת מוקדם יותר. בסופו של דבר ההזמנות הנמוכות מהצפוי בסין ליוו את החברה לאורך כל הרבעון, כנראה גם ברבעון הראשון, ולחברה כנראה הייתה יכולת למסור תחזית מעודכנת מוקדם יותר. עם זאת, זה לא באמת מה שהמשקיעים צופים מהחברה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לא כסף שלך 06/08/2024 19:47
    הגב לתגובה זו
    הכסף שלך או שלו? אתה סוציאליסט פתאום ?
  • 6.
    עקיבא 06/08/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
    יש תקופה שבה לעובדי חברה אסור לסחור במניות החברה - במיוחד לפני פרסום דוחות כספיים
  • 5.
    ההגמוניה נגמרה- לא באמת יודעים לעשות רכב אוטונומי (ל"ת)
    מנהל לשעבר 06/08/2024 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גם מנכל אינטל קנה, נו אז מה? (ל"ת)
    יודע 06/08/2024 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יודע 06/08/2024 14:59
    הגב לתגובה זו
    אין באמת בשורה
  • 2.
    הפכה להיות מעניינת (ל"ת)
    צורי 06/08/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ימים יגידו מה יהיה עם מובילאיי ושעשוע (ל"ת)
    ביז סימן את שעשוע 06/08/2024 12:24
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.