שבע המופלאות מאבדות גובה - למה המשקיעים חוששים?
ענקיות הטכנולוגיה שדחפו את השוק מעלה בתקופה האחרונה, החלו רשמית לקרטע. מאז השבוע השני של יולי, שבע המופלאות, מאמזון לטסלה, איבדו גובה במהירות. והשבוע האחרון היה עוד יותר גרוע. לאחר שאלפבית GOOGLE דיווחה על צמיחה איטית יותר בהכנסות מיוטיוב ומחירים נמוכים יותר של רכבים חשמליים ונתוני מסירות חלשים פגעו ברווחי טסלה TESLA INC , הנאסד"ק סגר את אחד הימים הגרועים ביותר שלו, עם ירידה של יותר מ-3%. היו לכך מספר הסברים אפשריים.
הסבר אחד לשינוי במגמה היה המעבר של המשקיעים מענקיות הטכנולוגיה לחברות הקטנות יותר. הנאסד"ק קומפוזיט בהובלת מניות הטכנולוגיה החל ליפול ביחס לראסל 2000 בסביבות ה-10 ביולי ובוול-סטריט ניצלו את ההזדמנות להחזיר לכותרות שמות של חברות קטנות שנשכחו כבר ממוחם של המשקיעים.
עם זאת, המניות הקטנות בראסל לא יכולות לספוג את כל הכסף מחברות המגה קאפ והשינוי האחרון במגמה מחק בינתיים רק מספר חודשים בהם הנאסד"ק הציג ביצועים טובים יותר משל הראסל וה-S&P 500 מוקדם יותר השנה.
החששות מהאטה בבינה מלאכותית
הסבר נוסף לשינוי בסנטימנט הוא חששות המשקיעים מהאטה בבינה מלאכותית. חברות הביג טק שיגעו את העולם עם יכולות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית. לרוב החברות, המשמעות הייתה הוצאות עצומות על שבבי AI. אנבידיה כמובן הייתה המרוויחה העיקרית, בתור הספקית המובילה של השבבים הללו. הבינה המלאכותית הזניקה את אמזון, אפל, אלפבית מטא ומיקרוסופט ועוד, כאשר המשקיעים התלהבו מכל הכרזה על הגדלה של הוצאות AI, או פשוט מזה שהחברות אמרו AI בשיחות הרווחים שלהן.- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודלים השונים הציגו יכולות מדהימות כמו כתיבת קוד, יצירת תמונות וסרטונים מטקסט ועוד. עם זאת, יש דבר אחד שהם עוד לא ייצרו. הכנסות גדולות. פרט לאנבידיה ומספר חברות חומרה אחרות, אין באמת בינתיים ענקית טכנולוגיה שראתה זינוק משמעותי בהכנסות הודות לטכנולוגיה. כמובן, זה יקח זמן, אבל בינתיים המשקיעים רואים מיליארדים שנשרפים, ללא השפעה מהותית על ההכנסות וזה מלחיץ אותם.
נשאלה פעמים רבות בעבר השאלה, לאילו תשואות המשקיעים בכלל יכולים לצפות מהוצאות הון של מיליארדי דולרים. עם זאת, נראה שכרגע אין לה תשובה. גם אם תשאלו את ChatGPT או אחד מהצ'טבוטים האחרים, התשובה הראשונה היא חסכון משמעותי בכוח אדם.
מה נחשב החזר ראוי להשקעות ה-AI?
ביוני האחרון ,אמר דיוויד קאן מסאקויה, כי הוא מניח שלקוחות אנבידיה יצטרכו לקוות לתוספת הכנסה של 600 מיליארד דולר מבינה מלאכותית על מנת לקבל החזר מספק על ההשקעה שלהם. נכון להיום, קאן סבור שיהיה לחברות מזל אם הן יצליחו להגיע יחד להכנסות AI של 100 מיליארד דולר.- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אין ספק שהבינה המלאכותית צפויה לשנות את הכלכלה, כמו שקרה עם האינטרנט ומסילות הברזל. עם זאת, משקיעים רבים איבדו המון כסף כאשר הערכות הראשונות קרסו, מה שהועיל מאוד לאלו שבאמת משתמשים בשירותים הללו, עם עלויות נמוכות יותר ואימוץ גבוה יותר.
לסיכום, הטענה כאן היא לא שהירידות בשבע המופלאות גורמות לתמחור טוב יותר של השקעות הבינה המלאכותית שלהן. כמו שהמשקיעים הראשונים באינטרנט לא באמת יכלו לחזות שיצוצו רשתות חברתיות וחנויות איקמורס, אף אחד לא יכול לחזות לאן הבינה המלאכותית תתפתח,מה תהיה באמת ההשפעה שלה ומה תהיה התשואה על ההשקעה העצומה הזו שיקבלו החברות.
להפך, אם מישהו מוכר מניות של ענקיות הטכנולוגיה מתוך אמונה שההשקעות בבינה מלאכותית יאטו, הוא כנראה לא הקשיב למה שאומרות החברות. חברות הביג טק צפויות להמשיך ולקנות חומרת בינה מלאכותית מאנבידיה ומספקיות אחרות, ככל שהטכנולוגיה תתקדם. ואם רק תסתכלו איך הצ'טבוטים התחילו, עם השקת ה-ChatGPT ואיפה הם נמצאים היום מבחינת יכולות והשפעה, תבינו שהטכנולוגיה מתקדמת במהירות.
- 2.להייטק 29/07/2024 12:21הגב לתגובה זוהמניות,המניות מקדימות כרגיל את הענף גם בירידות
- 1.7 מופלאים מושכים הבורסה למעלה. (ל"ת)תמים 28/07/2024 20:42הגב לתגובה זו
- ......או למטה (ל"ת)לוקו 29/07/2024 09:10הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
