אפל טים קוק
צילום: אתר החברה
לקראת הדוחות

בוול-סטריט אופטימיים: האייפון החדש של אפל עשוי לקחת אותה לשיאים חדשים

האנליסטים והמשקיעים עדיין אופטימיים שהבינה המלאכותית תגדיל את ההכנסות של אפל משמעותית. עם זאת, קשיים בשוק הסיני עשויים להרוס להם את התוכניות. לראשונה האייפון אינו אחד מחמשת הסמארטפונים המובילים בסין
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אייפון אפל

יצרנית האייפון אפל APPLE לא הצליחה מעולם לספק ביצועים שמתקרבים אפילו לאלו של אנבידיה מאז הושק ה-ChatGPT. עם זאת, זה לא מונע ממנה להרוויח גם אם באיחור, משיגעון הבינה המלאכותית. בריימונד ג'יימס מכנים את אפל "השקעת בינה מלאכותית לתקופות תנודתיות" וצופים אפסייד של 15% מהמחיר של 217.9 דולר בו המניה נסחרת כעת. עם זאת, השוק הסיני עשוי להפריע.

אפל תציע יכולות בינה מלאכותית החל מאייפון 15 פרו, שיגיע בסתיו הקרוב ובוול-סטריט מאמינים כי המשתמשים ימהרו בהמוניהם לשדרג, מה שיגרום לסייקל שדרוג רב שנתי שיגדיל את הרווחים. עם זאת, צפויים עדיין אתגרים בדרך.

הקשיים של אפל בשוק הסיני, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עשויים להיות מה שיכביד על המניה. נתח השוק של אפל בסין ירד ל-14% ברבעון השני ובפעם הראשונה אי פעם, האייפון אינו אחד מחמשת הסמארטפונים המובילים בסין.

אפל מפגרת אחרי מותגים סיניים כמו vivo, OPPO ו-Huawei, ששמו את שילוב טכנולוגיות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית בעדיפות הגבוהה ביותר, מה שמפעיל לחץ רב יותר על אפל להציג יכולות AI ומהר. המשמעות היא שעד שאפל תספק את הנתונים בנוגע לכמה אסטרטגיית Apple Intelligence השפיעה על ההכנסות, המשקיעים יבחנו מקרוב את הדוחות הקרובים, עליהם תדווח החברה בחמישי הבא, על מנת לקבל תובנות נוספות בנוגע למכירות האייפונים בשוק הסיני, בנוסף לרמזים נוספים לגבי בינה מלאכותית מהמנכ"ל טים קוק.

 

Apple Intelligence

בחודש שעבר, הכריזה אפל על פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה. מאז ההשקה, קפצה מניית החברה ביותר מ-20%. 

להערכת האנליסטים, ל-Apple Intelligence פוטנציאל להוביל לכמות גדולה של משתמשים שמשדרגים את מכשיריהם, מה שעשוי לשמש כמנוע צמיחה משמעותי עבור השנים הבאות. "אנו מאמינים שיש רמת שיא של ביקושים כבושים עבור האייפון 16 בהמשך השנה. אחרי כנס המפתחים יש לנו אמונה גדולה עוד יותר ששנת 2025 עשוי להיות ההתחלה של מחזור רענון מכשירים רב-שנתי", אמרו במורגן סטנלי.

באפל מקווים שהעניין הגובר בבינה מלאכותית והחידושים שהם יציעו באמצעותה יחליפו את עדכוני החומרה התכופים, ויעודדו את המשתמשים לבצע שדרוג של מוצריהם השונים. מבט על הנתונים מלמד, כי רק 15% מבסיס המשתמשים הכולל של אפל מחזיק במכשירים שיוכלו לתמוך ב-Apple Intelligence, היות והיא נשענת על שבבי A17 Pro ו-M-Series. למעשה, רק 8% מבעלי האייפונים והאייפדים הנוכחיים יוכלו להפעיל את פלטפורמת הבינה המלאכותית. כך שעל פי חלק מההערכות, יותר מ-1.2 מיליארד משתמשים ישדרגו את המכשירים שברשותם.

קיראו עוד ב"גלובל"

מכשיר האייפון 16, אשר צפוי להיות מושק בחודשים הקרובים, לא יכלול שינויים גדולים בחומרה, אך הלקוחות שיבחרו לעדכן את המכשיר יהנו מהנגישות לתכונות החדשות של Apple Intelligence.

אחת התכונות הבולטות ביותר היא גרסה משודרגת לסירי (Siri), כאשר אנליסטים וכתבים אשר מסקרים את החברה סבורים שסירי ותכונות נוספות עשויות לעמוד במרכז מאמצי השיווק של אפל עבור האייפון החדש, בדומה למה שקרה ב-2011 כשהפרסומות עבור סירי המקורית עזרו להגביר את המכירות של האייפון 4S.

בנוסף, למרות ש-Apple Intelligence תושק תחילה בחינם, התוכנית ארוכת הטווח של אפל היא להרוויח כסף מהיכולות. על פי חלק מההערכות, החברה עשויה להשיק בהמשך מנוי פרמיום, "Apple Intelligence+", עם תכונות נוספות שהמשתמשים ישלמו עליהן עמלות חודשיות, בדומה לתשלום עבור שירותי אחסון - iCloud. כך שאם הכל יתחבר, אפל תקווה לפוך בשנים האחרונות, לפחות תלויה בהתאמות חומרה, ותתחיל להרוויח כסף מבינה מלאכותי, דבר שכל מתחרותיה בעמק הסיליקון מקוות להשיג.

 

הדוחות לרבעון השני

ענקית הטכנולוגיה דיווחה בתוצאותיה לרבעון השני על רווח למניה של 1.53 דולר על הכנסות של 90.8 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 1.51 דולר על הכנסות של 90.61 מיליארד דולר. החברה הכריזה אז גם על בייבאק של 110 מיליארד דולר וכי תגדיל את הדיבידנד הרבעוני ב-25 סנט.

ההכנסות מסין עמדו על 16.37 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-15.87 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפון הסתכמו ב-45.96 מיליארד דולר, ירידה של יותר מ-10% מ-51.33 מיליארד דולר ברבעון התואם אשתקד. מחשבי המק הכניסו לחברה 7.45 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 6.79 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפד הסתכמו ב-5.55 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-5.91 מיליארד.

המוצרים הלבישים של אפל כמו אפל ווטצ', איירפודס, ויז'ן פרו הכניסו לחברה 7.91 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-8.28 מיליארד. מגזר השירותים של החברה היווה נקודת אור בדוחות כאשר ההכנסות ממנו עמדו על 23.87 מיליארד דולר, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-23.28 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.