גיל שויד צ'ק פוינט
צילום: יח"צ
לקראת הדוחות

למה לצפות בדוחות צ'ק פוינט?

האם החברה תעקוף את צפי האנליסטים זה הרבעון השישי ברציפות והאם אפשר לצפות לעדכון לגבי המנכ"ל הבא?
רוי שיינמן |

חברת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט צ'ק פוינט תדווח היום לפני המסחר בוול סטריט על תוצאותיה לרבעון השני של 2024. צפי האנליסטים הוא להכנסות של 623.14 מיליון דולר ורווח מתואם של 2.16 דולר למניה, עליות של 5.9% ושל 8% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. תחזית החברה היא להכנסות של 622 מיליון דולר ורווח של 2.15 דולר למניה.

 

צ'ק פוינט מחפשת מנכ"ל חדש

בפברואר האחרון הודיע המנכ"ל והמייסד גיל שוויד כי החליט לפנות את כיסא המנכ"ל ולעבור לשמש כיו"ר החברה. מאז החברה התחילה בחיפושים אחר מנכ"ל חדש אך מדובר בתהליך ארוך שיכול לקחת גם שנה ואפילו יותר. 

עד שהחיפושים יושלמו שוויד ממשיך לכהן כמנכ"ל כך שמבחינה עסקית הכל ממשיך כרגיל. "העסק יציב והולך להתנהל בצורה זהה לאיך שהוא התנהל בשלושים השנים האחרונות", אמר לנו בשיחה שאול אייל, אנליסט ב-TD Cowen. "צ'קפוינט רוצה למצב את עצמה כספקית פלטפורמה ולאור הרכישות שהיא עושה בשנתיים האחרונות נראה שהיא בכיוון הנכון. שווה להשאיר עין על ההתפתחויות שם".

שוויד נחשב למנכ"ל שמרן וזה מתבטא גם בפעילות של צ'ק פוינט. היא לוקחת על עצמה פחות סיכונים בכל הנוגע לרכישות ובמוצרים חדשים בהשוואה לחברות חדשות,מה ששם אותה בעמדת נחיתות במקרים מסוימים אבל גם ביתרון בתקופות משבר.

שוויד שנתפס בעיני רבים כאחד ממייסדי סקטור הסייבר המקומי, הוא גם אחד הכוחות המשמעותיים ביותר בתחום ההייטק. בתקופת כהונתו הפך שוויד את החברה מסטארט-אפ קטן ויומרני, לאחת מחברות הסייבר המובילות, עם שווי שוק של 18 מיליארד דולר. אך לא פחות חשוב מכך הוא הניח את התשתית ליצירת הסטקור המקומי, תוך שהוא משיא ערך אדיר למשק באמצעות העסקת אלפי עובדים באופן ישיר ועקיף, תשלומי מיסים ועוד.

 

לאיזה עדכונים נוספים אפשר לצפות?

כאמור צ'ק פוינט היא חברה שמרנית כאשר ליבת הפעילות שלה הייתה ונשארה חומת האש (Firewall). בשנים האחרונות תחומים האחרים בתחום הסייבר מתפתחים ותופסים יותר תשומת לב בקרב הלקוחות והמשקיעים כאשר אחד הדומיננטיים שבהם הוא תחום אבטחת הענן.

חברות רבות נשענות יותר ויותר על מידע שמאוחסן בשרתי ענן, בעיקר דרך שירותים כמו AWS של אמזון או Azure של מיקרוסופט. ככל שחברות נשענות יותר על הענן כך הצורך באבטחתו גוברת, וחברות הסייבר שזיהו את הפוטנציאל בתחום מוקדם היום קוצרות את הפירות.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה שאולי זיהתה זאת מוקדם מכולן היא פאלו אלטו של ניר צוק שבינתיים הפכה לחברת הסייבר מהגדולות בעולם עם שווי שוק של 108 מיליארד דולר. גם וויז שתפסה כותרות בשבוע האחרון בעקבות הדיווחים על רכישה אפשרית שלה על ידי גוגל חזקה בתחום וגם לצ'ק פוינט יש פעילות בו, אך המשקיעים ישמחו לשמוע על פיתוחים נוספים.

בנוסף, חלק גדול מהצמיחה של חברות הסייבר הגדולות מגיע בצורה לא אורגנית דרך רכישות, ובעוד מתחרותיה של צ'ק פוינט, כמו פאלו אלטו שהודיעה מוקדם יותר השנה על שתי רכישות משמעותיות יום אחרי יום, נראה שצ'ק פוינט בינתיים משתרכת מאחור מהבחינה הזו.

מניית צ'ק פוינט נסחרת לפי שווי של 19 מיליארד דולר אחרי עלייה של 11% מתחילת השנה ושל 32% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית צ'ק פוינט ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.