טראמפ מאסק
צילום: טוויטר

איך מערכת היחסים בין טראמפ ומאסק תשפיע על מניות ה-EV?

החזרה של טראמפ לתפקיד הנשיא צפויה לבטל המון הטבות שמקבלים כיום רוכשי הרכבים החשמליים. עם זאת, לפי הערכות, זה עשוי דווקא להשפיע לטובה על טסלה
אדיר בן עמי | (1)

בעצרת הבחירות שקיים הנשיא המיועד דונאלד טראמפ ביום שבת, הוא דאג להזכיר את אילון מאסק וטסלה TESLA INC , במה שנראה כמו שינוי כיוון מההתבטאויות שלו בעבר. בעוד טראמפ מרכך את עמדתו בנוגע לרכבים חשמליים, סביר להניח שזה לא יעזור לכל היצרניות באותה מידה.

"אני אוהב את אילון מאסק", אמר טראמפ.. "אני כל הזמן מדבר על מכוניות חשמליות, אני לגמרי בעדן, אבל מה שהשוק יגיד.. אם זה זה 10% מהשוק, 12%, 7%, 20% מה שזה לא יהיה זה בסדר". טראמפ התייחס גם לתמיכה שקיבל ממאסק ול-45 מיליון דולר בחודש שאמר מנכ"ל טסלה שיתרום לקמפיין שלו.

ההתבטאות של הנשיא לשעבר מסמנת גישה חדשה יחסית עבור טראמפ, שדאג למתוח ביקורת על רכבים חשמליים בעבר ונראה שהשינוי קשור למדיניות. הגישה החדשה של טראמפ מסמנת כי הוא סבור שהרכבים החשמליים עצמם הם בסדר, אבל רוכשי הרכבים צריכים להיות מסוגלים לבחור את סוג המכונית המתאימה להם ביותר ללא התערבות ממשלתית בצורה של תקנות או סובסידיות.

 

טסלה היחידה שצפויה להרוויח

ביטול של זיכויי מס ברכישת רכב חשמלי, מימון פדרלי לתחנות טעינה ותקני פליטות צפויים להאט למעשה את הצמיחה של שוק הרכבים החשמליים בארה"ב. עם זאת, זה לא נורא כל כך עבור טסלה. יצרנית ה-EV היא היצרנית היחידה בארה"ב עם רווח וקנה מידה. טסלה מכרה 164,000 רכבים בארה"ב ברבעון השני, בעוד פורד FORD MOTOR במקום השני עם 23,000 רכבים. טסלה היא יצרנית ה-EV שמוכרת יותר רכבים בחו"ל מכל יצרנית אמריקאית אחרת.

ברבעון הראשון, פורד הפסידה 1.3 מיליארד דולר בעסקי הרכבים החשמליים, בעוד טסלה הרוויחה 1.2 מיליארד דולר.

"אנו מאמינים שחזרת טראמפ לתפקיד הנשיא תהיה דבר שלילי עבור תעשיית הרכב, שכן סביר להניח שההנחות ותמריצי המס על רכבים חשמליים יבוטלו. עם זאת, עבור טסלה אנו רואים פוטנציאל חיובי". כתב אנליסט וודבוש, דן איבס. "טסלה מחזיקה בקנה מידה והיקף שאין שני להם בתעשיית ה-EV". נראה שהשוק מסכים עם איבס.

בעוד מניית טסלה ירדה ב-3.6% בשבוע האחרון, בזמן שהסיכויים לכהונה שנייה של טראמפ עלו. מניות סטארטפי ה-EV הלא רווחיים כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE ולוסיד LUCID GROUP נפלו ב-7.5% ו-18% בהתאמה.

ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ירדה ב-1.4% בשבוע האחרון. מניות פורד וסטלנטיס ירדו בפחות מ-1%. העובדה שהחברות הללו השיקו באיטיות יותר את הרכבים החשמליים, שמרה על עסקי הרכב המסורתיים שלהם רווחיים יותר למשך זמן רב יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    READ MY LIPS 23/07/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה נשיא,ביום הבחירות ייזכרו המצביאים בהוד טרוריותו ויפחדו!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.