טראמפ מאסק
צילום: טוויטר

איך מערכת היחסים בין טראמפ ומאסק תשפיע על מניות ה-EV?

החזרה של טראמפ לתפקיד הנשיא צפויה לבטל המון הטבות שמקבלים כיום רוכשי הרכבים החשמליים. עם זאת, לפי הערכות, זה עשוי דווקא להשפיע לטובה על טסלה
אדיר בן עמי | (1)

בעצרת הבחירות שקיים הנשיא המיועד דונאלד טראמפ ביום שבת, הוא דאג להזכיר את אילון מאסק וטסלה TESLA INC , במה שנראה כמו שינוי כיוון מההתבטאויות שלו בעבר. בעוד טראמפ מרכך את עמדתו בנוגע לרכבים חשמליים, סביר להניח שזה לא יעזור לכל היצרניות באותה מידה.

"אני אוהב את אילון מאסק", אמר טראמפ.. "אני כל הזמן מדבר על מכוניות חשמליות, אני לגמרי בעדן, אבל מה שהשוק יגיד.. אם זה זה 10% מהשוק, 12%, 7%, 20% מה שזה לא יהיה זה בסדר". טראמפ התייחס גם לתמיכה שקיבל ממאסק ול-45 מיליון דולר בחודש שאמר מנכ"ל טסלה שיתרום לקמפיין שלו.

ההתבטאות של הנשיא לשעבר מסמנת גישה חדשה יחסית עבור טראמפ, שדאג למתוח ביקורת על רכבים חשמליים בעבר ונראה שהשינוי קשור למדיניות. הגישה החדשה של טראמפ מסמנת כי הוא סבור שהרכבים החשמליים עצמם הם בסדר, אבל רוכשי הרכבים צריכים להיות מסוגלים לבחור את סוג המכונית המתאימה להם ביותר ללא התערבות ממשלתית בצורה של תקנות או סובסידיות.

 

טסלה היחידה שצפויה להרוויח

ביטול של זיכויי מס ברכישת רכב חשמלי, מימון פדרלי לתחנות טעינה ותקני פליטות צפויים להאט למעשה את הצמיחה של שוק הרכבים החשמליים בארה"ב. עם זאת, זה לא נורא כל כך עבור טסלה. יצרנית ה-EV היא היצרנית היחידה בארה"ב עם רווח וקנה מידה. טסלה מכרה 164,000 רכבים בארה"ב ברבעון השני, בעוד פורד FORD MOTOR במקום השני עם 23,000 רכבים. טסלה היא יצרנית ה-EV שמוכרת יותר רכבים בחו"ל מכל יצרנית אמריקאית אחרת.

ברבעון הראשון, פורד הפסידה 1.3 מיליארד דולר בעסקי הרכבים החשמליים, בעוד טסלה הרוויחה 1.2 מיליארד דולר.

"אנו מאמינים שחזרת טראמפ לתפקיד הנשיא תהיה דבר שלילי עבור תעשיית הרכב, שכן סביר להניח שההנחות ותמריצי המס על רכבים חשמליים יבוטלו. עם זאת, עבור טסלה אנו רואים פוטנציאל חיובי". כתב אנליסט וודבוש, דן איבס. "טסלה מחזיקה בקנה מידה והיקף שאין שני להם בתעשיית ה-EV". נראה שהשוק מסכים עם איבס.

בעוד מניית טסלה ירדה ב-3.6% בשבוע האחרון, בזמן שהסיכויים לכהונה שנייה של טראמפ עלו. מניות סטארטפי ה-EV הלא רווחיים כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE ולוסיד LUCID GROUP נפלו ב-7.5% ו-18% בהתאמה.

ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ירדה ב-1.4% בשבוע האחרון. מניות פורד וסטלנטיס ירדו בפחות מ-1%. העובדה שהחברות הללו השיקו באיטיות יותר את הרכבים החשמליים, שמרה על עסקי הרכב המסורתיים שלהם רווחיים יותר למשך זמן רב יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    READ MY LIPS 23/07/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה נשיא,ביום הבחירות ייזכרו המצביאים בהוד טרוריותו ויפחדו!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.