למה מניית מובילאיי נפלה ב-7%?
מניית מובילאיי מתחילת השנהטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של טסלה
הטכנולוגיה של מובילאיי בין היתר אמורה לשחק תפקיד מרכזי בפיתוח מערכות נהיגה אוטונומית ברכבים. אחת המטרות העיקריות של טסלה ששם לעצמו אילון מאסק היא פיתוח של מערכות כאלה ולמעשה כבר יש להן מערכת פעילה כזו בשם FSD (Full Self Driving). המערכת של טסלה היא בעיקרון מערכת מסוג Level 2 - בשלב הזה הנהג יכול לעזוב את הדוושות וההיגוי ולתת לרכב לתפעל את עצמו אך חייב עדיין לשבת בכיסא הנהג ולהיות מרוכז בנהיגה למקרה של תקלה או טעות של המערכת. חברות אחרות שואפות לפתח מערכות Level 3, בהן הנהג יכול לעסוק בפעילויות אחרות בזמן שהרכב מתפעל את עצמו, אך טסלה כבר מעדיפה לפעול עם Level 2 בשטח במקביל לפיתוח המערכות האחרות. לאחרונה אילון מאסק צייץ בחשבון X שלו שהגרסה הבאה של FSD צפויה להיות טובה בהרבה מהגרסה האחרונה, מה שצפוי לפגוע בחברות אחרות המפתחות מערכות נהיגה אוטונומית וביניהן גם מובילאיי.12.5 will feel amazing compared to 12.3.6
— Elon Musk (@elonmusk) July 21, 2024
טראמפ כנראה יעדיף את טסלה
סיבה נוספת שכנראה פוגעת במובילאיי היא הניצחון המסתמן בבחירות של דונאלד טראמפ. אילון מאסק ידוע כתומך של דונאלד טראמפ והוא מתבטא בעדו כבר תקופה ארוכה, כאשר התמיכה שלו התחזקה אף יותר לאחר ניסיון ההתנקשות במועמד לנשיאות בשבוע שעבר.
במידה וטראמפ באמת ייבחר התמיכה של אילון מאסק עשויה להשפיע עליו בכך שהוא יתמוך בחברה ובמיזמים שלה על פני חברות אחרות, כאשר בין היתר הוא יתמוך גם בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה. התמיכה של טראמפ צפויה להיות חזקה בעיקר לאור העובדה שהשחקניות הגדולות בשוק הרכב החשמלי הן סיניות, וטראמפ יעשה כל שביכולתו בשביל להחזיר את הדומיננטיות האמריקנית גם בתחום הזה.
דונאלד טראמפ - כנראה יתמוך בטסלה; קרדיט: Pixbay- 5.המתחרות של טסלה צריכות להצטייד במובילאיי (ל"ת)ים 22/07/2024 08:31הגב לתגובה זו
- 4.רציתם טראמפ, המכות לישראל רק התחילו (ל"ת)אלי מזן 22/07/2024 08:04הגב לתגובה זו
- 3.יש עליות וירידות מובילאי עדיין מובילה בתחום (ל"ת)Rafi 22/07/2024 08:02הגב לתגובה זו
- 2.כלכלן 21/07/2024 12:13הגב לתגובה זולנקוט במדיניות שתגרום למתחרה אמריקאית נוספת לטסלה לקום. לא הגיוני כל המונופולים הזה בו מיליארדרים כמו מאסק קונים לעצמם חוסר תחרות באמצעות מימון כספי קמפיין. טסלה הוכיחה חוסר יעלות בכל הקשור ליציאה עם דגמים רכבים חדשים.
- 1.צרי 21/07/2024 10:28הגב לתגובה זודחיפה רצינית מהממשלים, בשם אינטל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
