אלי לילי ונובו נופלות עד 6% - מה גרם לירידות במניות של תרופות ההרזייה?
המניות של אלי לילי ELI LILLY & COMPANY ונובו נורדיסק NOVO NORDISK A/S נופלות ב-5.8% ו-4% בהתאמה, לאחר שב-Roche Holdings פרסמו תוצאות מניסוי שלב 1 ב-CT-996 עבור סכרת מסוג 2 והשמנת יתר. הנתונים הציגו כי משתתפים שסובלים מהשמנת יתר וללא סכרת ירדו במשקל ב-6.1% תוך ארבעה שבועות. הרבה יותר טוב מהמתחרים.
המטופלים בתרופת Mounjaro של אלי לילי חוו ירידה ממוצעת במשקל של 5.9% תוך שלושה חודשים, לעומת 3.6% עבור משתמשי Ozempic של נובו נורדיסק. לאחר שישה חודשים, הירידה הממוצעת במשקל עמדה על 10.1% במקרה של Mounjaro ו-5.8 ב-Ozempic. לאחר כשנה, הירידה הממוצעת עמדה על 15.3% ו-8.3% בהתאמה.
לאחרונה פורסם מחקר שמצא כי חולים שהשתמשו בתרופה בשם Tirzepatide, ראו ירידה גדולה יותר במשקל מאשר חולים שהשתמשו ב-Semaglutide. התרופה Tirzepatide נמכרת תחת המותג Mounjaro כתרופה נגד סכרת וכ-Zepbound עבור ירידה במשקל. Semaglutide משמש גם הוא לטיפול בסכרת ונמכר תחת המותג Ozempic של נובו.
התחרות בשוק ההרזייה ממשיכה להתגבר, כאשר עוד ועוד חברות מנסות לנגוס בשוק המוערך בעשרות מיליארדים ולא בטוח שאת המשתמשים יעניין מי התרופה הכי טובה, אלא יותר מי תצליח לספק את המוצר שלה בזמן.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- טראמפ מכריח את ענקיות התרופות להוזיל את התרופות לירידה במשקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא רק תחרות, גם בעיות אספקה
זה לא משנה ממש איזו תרופה היא הכי טובה, כאשר כל החברות סובלות מבעיות אספקה. הביקוש הגבוה מקשה על חברות התרופות לעמוד בקצב ולספק את התרופות למשתמשים בזמן, מה שעשוי להכביד על המניה בהמשך, לפחות עד שיימצא לכך פיתרון.
בדוחותיה לרבעון הראשון, אמרה סמנכ"לית הכספים של אלי לילי, ענת אשכנזי, שצפויה לעבור בקרוב לטובת אלפבית, כי "בעוד אנו פועלים ללא אות להגביר את האספקה ומצפים לעלייה משמעותית בהיקפי המשלוחים במחצית השנייה של השנה, הביקוש ממשיך לעלות על אפילו על ההיצע המוגבר".
ההכנסות הצפויות
התרופה Zepbound צפויה להכניס ללילי כ-60 מיליארד דולר, עם 37 מיליארד דולר שמגיעים מטיפולי השמנת יתר, לפי אנליסט סיטי - אנדרו באום. "בטווח הקרוב אנחנו מסתמכים על הגדלת הקיבולת של Mounjaro, על מנת שימשך המומנטום במנית החברה", כתב באום/- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התרופה Monjaro של אלי לילי, מתחרה ישירות ב-Ozempic של נובו נורדיסק שגם היא נועדה בעיקר לטיפול בסוכרת. התרופות נמצאות בקבוצת תרופות להורדה במשקל שנקראות אינקרטינים והוכחו כמדכאות תיאבון ועל ידי כך מפחיתות את צריכת המזון. לילי עובדת על עוד שתי תרופות שיצטרפו לקבוצה - רטטרוטיד ואורפורגליפרון.
באום ציין כי הוא מעריך שהכנסותיה של לילי מקבוצת האינקרטינים יגידו ל-71 מיליארד דולר ב-2035 וציין כי קשה לצפות את היתרונות לטווח הארוך של התרופות הללו, בהתחשב בכך שהשמנת יתר משפיעה על כ-42% מאוכלוסיית ארה"ב. בג'יי פי מורגן דווקא לא היו אופטימיים כמו באום ומעריכים שב-2030 הכנסותיה של לילי מהקבוצה יעמדו על 50 מיליארד דולר.
הציפיות של אלי לילי והתוצאות לרבעון הראשון
ענקית התרופות העלתה בתוצאותיה לרבעון הראשון את תחזית ההכנסות השנתיות שלה ב-2 מיליארד דולר עקב ביקוש חזק ועלייה בייצור של טיפול ההרזיה שלה Zepbound ותרופת הסוכרת שלה Mounjaro. לילי ציינה שהיא צופה שהתרופות יישארו עם היצע מוגבל, אך מתכננת הגדלות ייצור משמעותיות במחצית השנייה של השנה.
"העדיפות העליונה שלנו היא לייצר יותר תרופות ואנחנו עושים הכל כדי לעשות זאת", אמר המנכ"ל דייויד ריקס אחרי הדוחות. עם זאת, ההיצע לתרופות של אלי לילי נותר מוגבל. על פי אתר האינטרנט של מינהל המזון והתרופות האמריקאי, רוב המנות של Mounjaro ו-Zepbound צפויות להיות זמינות בכמויות מוגבלות במהלך הרבעון השני.
מכירות Zepbound ברבעון הראשון הסתכמו ב-517.4 מיליון דולר, מעל ציפיות האנליסטים שעמדו על 418.20 מיליון דולר. מכירות Mounjaro זינקו ל-1.81 מיליארד דולר מ-568.5 מיליון דולר בשנה שעברה, זאת הודות לביקוש חזק ולמחירים גבוהים יותר של התרופה. עם זאת, מכירות מונג'ארו היו נמוכות מהערכות הגבוהות של וול סטריט שעמדו על 2.08 מיליארד דולר, מה שהאנליסטים ייחסו להיצע המוגבל.
אילי לילי צופה כעת הכנסות של בין 42.4-43.6 מיליארד דולר בשנת 2024, לעומת התחזית הקודמת שלה שעמדה על 40.4-41.6 מיליארד דולר. אילי לילי גם העלתה את תחזית הרווח השנתית שלה ב-1.30 דולר למניה לטווח של 13.5-14 דולר למניה. החברה דיווחה על רווח מתואם של 2.58 דולר למניה, ועקפה את ציפיות האנליסטים ב-12 סנט.
אלי לילי ונובו נורדיסק נסחרות לפי שווי של 768 מיליארד ו-575 מיליארד בהתאמה, לאחר שאלי לילי זינקה ב-47% מתחילתה שנה ונובו קפצה ב-25%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
