TSMC
צילום: אתר החברה
דוחות

אחרי ההצהרות של טראמפ: TSMC עם דוחות חזקים

יצרנית המוליכים למחצה הטייוואנית, המחזיקה ביותר ממחצית מנתח השוק העולמי של ייצור מולכים למחצה הכתה צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ברבעון השני, הודות לעליה בביקושים לשבבים מתקדמים
איתן גרסטנפלד | (2)

יצרנית המוליכים למחצה הטייוואנית TSMC הכתה צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ברבעון השני, הודות לעליה בביקושים לשבבים מתקדמים, ובפרט לאלה המשמשים ביישומי בינה מלאכותית (AI). החברה צופה לסיים את הרבעון הקרוב עם הכנסות של 22.4-23.2 מיליארד דולר, גם כן מעל לצפי האנליסטים. 

הכנסות החברה ברבעון השני של 2024 עמדו על 673.51 מיליארד דולר טאיוואני (20.82 מיליארד דולר), עליה של 36.3% ברבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים להכנסות של 657.58 מיליארד דולר טאיוואני.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 247.85 מיליארד דולר טיוואני צמיחה של 40% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומעל 238.8 מיליארד דולר טייוואני אותו צפו האנליסטים.

החברה צופה להציג בסוף הרבעון הבא (Q3) הכנסות של בין 22.4-23.2 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים להכנסות של כ-22.65 מיליארד דולר.

בדומה למרבית יצרניות השבבים, גם TSMC התאימה את פעילותה למציאות בשווקים ובמיוחד למהפכת הבינה המלאכותית. אלו, נאלצו לזנוח את תחום הפעילות המסורתי של ייצור שבבים עבור סמארטפונים ומחשבים לטובת, הפעלות החדשה בשכונה - מעבדי בינה מלאכותית.

הבינה המלאכותית מעניקה רוח גבית

TSMC היא היצרנית הגדולה בעולם של מעבדים מתקדמים, ובין לקוחותיה ניתן למנות את ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia) וענקית הטכנולוגיה (אפל). על פי ההערכות ברבעון האחרון של 2023, נתח השוק של TSMC בתחום היציקה (ייצור מוליכים למחצה) עמד על 61%, הרבה מעל לענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג הממוקמת במקום השני, ומחזיקה בנתח שוק של 14%בלבד.

כיום מייצרת TSMC שבבים מתקדמים של 3 ננומטר, אך בכוונתה להתחיל בייצור המוני של שבבים של 2 ננומטר כבר בשנה קרובה (2025). ככל שהשבבים קטנים יותר כך הם חזקים ויעילים יותר, על כן הביקוש הגובר לשבבי בינה מלאכותית, תרם לא רק לשורת הרווחים של החברה אלא גם למחרי המנייה שזינקה ב-70% בשנה האחרונה.

אתמול, הובילה מניית TSMC את הירידה בסקטור השבבים, לאחר שדונלד טראמפ, המועמד לנשיאות ארצות הברית הציב עמדה ניצית באשר למחויבות של מדינתו כלפי טאיוואן בתרחיש של פלישה סינית. בראיון שהעניק לרשת בלומברג התייחס טראמפ לסוגיה הנפיצה ואמר, כי הוא חושב שטייוואן צריכה לשלם לארה"ב עבור ההגנה שלה, וטען שהאי הממוקם במזרח אסיה, "לא נותן לנו כלום".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    היא מונופול 18/07/2024 14:51
    הגב לתגובה זו
    חוץ מאינטל.
  • 1.
    לא לגעת בתא 35 הוא יור ויפול בהמשך. (ל"ת)
    מיכאל 18/07/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.