בנק אוף אמריקה
צילום: טוויטר
דוחות

בנק אוף אמריקה עקף את הצפי בדוחות - מה המשמעות לכלכלה האמריקאית?

בנק אוף אמריקה דיווחה על רווח של 83 סנט למניה לעומת הצפי שהיה ל-80 סנט; מה עוד ניתן ללמוד על הכלכלה האמריקאית מהדוחות של אחת המלוות הגדולות בארה"ב והאם אנחנו לקראת מיתון? המנייה עולה ב-3.5%
רוי שיינמן | (1)

נתוני המאקרו בארה"ב (למעט שוק העבודה) מעידים על התקררות באינפלציה. הקש האחרון שכנראה יביא להורדת ריבית של הפד' בספטמבר הוא מדד המחירים של יוני שהעיד על אינפלציה חודשית שלילית לראשונה מאז מאי 2020, שיא הקורונה. מקום נוסף ממנו ניתן לשאוב תובנות על הכלכלה האמריקאית הוא דוחות הבנקים שמראים בין היתר על היקף ההלוואות של האמריקאים ונותנים אינדיקציה מסוימת לגבי הצריכה.

בנק אוף אמריקה עוקפת את הצפי

הבנקים הם הגופים המלווים הגדולים ביותר ולכן ניתן לקבל מהדוחות שלהם אינדיקציה לגבי מצב המשק הכללי. בנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA עקף את צפי האנליסטים בדוחות הרבעון השני שלה כאשר דיווחה על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר ורווח של 83 סנט למניה לעומת הצפי שהיה להכנסות של 25.2 מיליארד דולר ורווח של 80 סנט למניה, מה שמקפיץ את המניה ב-3.5%. המניה נסחרת לפי שווי של 327.6 מיליארד דולר אחרי שעלתה ב-24% מתחילת השנה וב-44% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית בנק אוף אמריקה ב-12 החודשים האחרונים

מניית בנק אוף אמריקה ב-12 החודשים האחרונים

נתון מרכזי נוסף בדוחות הבנק הוא ההכנסות מריבית נטו. הנתון מציג את מקור ההכנסה העיקרי של הבנקים והוא מייצג את המרווח של הבנק בין הריבית שהוא מרוויח בהלוואות שלו לבין הריבית שהוא נותן ללקוחות שלו דרך מכשירים כמו פקדונות. ככל שהנתון הזה גבוה יותר כך ניתן להסיק שהלקוחות מושכים יותר הלוואות מה שאמור להגביר את הצריכה במשק.

ההכנסות מריבית נטו של בנק אוף אמריקה ברבעון הסתכמו ב-13.7 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-13.8 מיליארד דולר. זה אומנם מתחת לצפי אבל בבנק ציינו כי הם צופים שהנתון ברבעון יהיה הנמוך ביותר השנה ושברבעונים הבאים צפויה בו קפיצה.

 

הריבית במשק גבוהה - איך היא משפיעה על הבנקים ועל הציבור?

הריבית בארה"ב עדיין גבוהה, 5.5% שזה השיעור הגבוה ביותר מאז 2006. באופן כללי ריבית גבוהה טובה לבנקים מאחר והיא מגדילה את המרווח שלהם, מה שמגדיל את ההכנסות שלהם מריבית נטו. עם זאת, מחזור ההעלאה המהיר של הפד' והעובדה שבמשך זמן רב הסנטימנט שהוא שידר לשוק היה ששיעור הריבית יישאר גבוה לאורך זמן הביאה לביקורת הולכת וגוברת כלפי הבנקים שאילצה אותם להעלות את הריביות בפקדונות בשביל למנוע עזיבה מאסיבית של לקוחות, והדבר פגע במרווח האשראי שלהם.

עם זאת, הורדות הריבית הצפויות יאפשרו לבנקים להוריד את הריבית בפקדונות (הם בד"כ עושים זאת עוד לפני שהריבית יורדת בפועל) מה שמגדיל את מרווח האשראי שלהם וכתוצאה מכך את ההכנסות מריבית נטו.

 

האם כלכלת ארה"ב לקראת מיתון?

למרות נתוני המאקרו המעודדים חלק מהקולות בשוק מביעים חששות בנוגע למיתון. המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש מאי למשל היו מתחת לצפי כאשר הן עלו ב-0.1% לעומת הצפי שהיה לעלייה של 0.3%. בחודש אפריל המכירות הקמעונאיות ירדו ב-0.2%, כך שיכול להיות שאנחנו רואים כן תחילתה של האטה בצריכה בקרב הציבור בארה"ב. גם הפספוס בצפי ההכנסות מריבית נטו של בנק אוף אמריקה כנראה מעיד על היקף הלוואות יוצאות חלש יותר, מה שתומך בהערכות על האטה בפעילות הכלכלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

התוצר האמריקני ברבעון הראשון צמח ב-1.4% בשיעור שנתי, איטי יותר מהצמיחה ב-2023 שעמדה על 2.5% והצמיחה ברבעון הרביעי של 2023 שעמדה על 3.3%, אם כי מעל לצפי שהיה לצמיחה של 1.3%. "כשהכלכלה צומחת בקצב נמוך מ-2%, אפשר לקרוא לזה עצירה במקום", אומר רוב הוורת', אסטאגט בבנק ההשקעות US Bank. 

גם רמת החיסכון של האמריקאים שנכנסה לטריטוריה שלילית, ההתמתנות בהכנסה הריאלית הפנויה והחולשה בשוק הדיור מעידים אולי על מיתון קרב, כפי שכתב אצלינו ד"ר אדם רויטר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דן 16/07/2024 16:40
    הגב לתגובה זו
    כלכלת פייק המבוססת על חובות עתק שלא ניתן להחזיר - העולם עבר את נק' האל חזור !!!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.