ג'רום פאוול רואה התקדמות במאבק באינפלציה - המיקוד עובר לשוק העבודה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר בראיון היום (שני) כי הודות לנתוני האינפלציה האחרונים נציגי הפד קיבלו ביטחון רב יותר כי הצמיחה במחירים מואטת והאינפלציה מתקדמת בדרך ליעד ה-2%. בעוד פאוול נמנע מלענות על שאלות בנוגע להורדת ריבית אפשרית, הוא כן ציין כי בכירי הפד מתמקדים כעת יותר בלחפש סימני התקררות של שוק העבודה האמריקאי.
"במשך זמן רב, מאז הגיעה האינפלציה, היה נכון להתמקד בעיקר בה", אמר פאוול. "כעת, כאשר האינפלציה בירידה ושוק העבודה אכן התקרר, אנחנו נבחן מקרוב את שניהם. הם נמצאים באיזון הרבה יותר טוב ובמידה ונראה היחלשות בלתי צפויה בשוק העבודה, יתכן וזה יצדיק תגובה מצידנו".
ב-11 ביולי פורסם כי האינפלציה בארה"ב לחודש יוני ירדה ב-0.1% לעומת חודש מאי, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2%, מה שאומר שהייתה אינפלציה שלילית בחודש יוני. האינפלציה השנתית ירדה ל-3%, מתחת לצפי שהיה ל-3.1%. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, לעומת הצפי שהיה לעלייה של 0.2%, ובשיעור שנתי עמדה על 3.3% לעומת הצפי שהיה ל-3.4%. מדובר על נתונים טובים שהעלו את הסבירות להורדת ריבית קרובה.
"לא התקדמנו כמעט ברבעון הראשון", אמר פאוול. ,ברבעון השני כבר התקדמנו קצת יותר. עכשיו יש לנו כבר שלוש קריאות אינפלציה טובות ובמידה ועושים ממוצע מדובר בקצב די טוב". במסגרת עדות שסיפק פאוול בקונגרס ב-9 ו-10 ביולי, אמר הנגיד כי הסיכונים הפכו למאוזנים יותר, מה שמאפשר לפקידי הפדד להרחיב את המיקוד שלהם מעבר להורדת האינפלציה.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם היום (שני), אמר פאוול כי הוא עוקב מקרוב אחר סימני חולשה הן בשוק העבודה והן בכלכלה הרחבה יותר. הפד' השאיר את הריבית בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023, כאשר הפגישה הבאה תתרחש בסוף החודש ב-30-31 ביולי.
החוזים על ריבית הפד מתמחרים כעת סבירות של 10% בלבד להורדת ריבית של רבע נקודה בפגישה הקרובה. עם זאת, בנוגע לפגישה בספטמבר הסבירות לירידה עומדת כבר על 95%.
נתוני שוק העבודה
שוק העבודה הוא גורם קריטי בהחלטה האם להוריד ריבית או לא. נתוני שוק העבודה משקפים את מצב המשק האמריקאי ומספקים תובנות האם המדיניות המוניטרית הנוכחית עובדת או לא, כך למשל שוק עבודה שמוסיף משרות מדי חודש מעל לצפי בסביבת ריבית גבוהה מעיד על כך שהמעסיקים לא מרגישים את נטל הריבית מספיק בשביל שהם יצמצמו את הגיוסים שלהם ותומך באי הורדת ריבית.- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בחודש יוני נוספו 206 אלף משרות, זה שוב מעל לצפי שהיה לתוספת של 191 אלף משרות וכמו שאמרנו על פניו לא תומך בהורדת ריבית. גם הנתונים של חודש מאי היו מעל לצפי אבל בדוח של יוני נתוני מאי תוקנו כלפי מטה - מ-272 אלף משרות ל-218 אלף משרות, וזה כשלעצמו יכול להעיד שאכן יש התקררות, או לפחות התחלה של התקררות, בשוק העבודה.
אם נסתכל על 12 דוחות התעסוקה האחרונים נראה שמתוכם ב-8 דוחות הנתונים הגיעו מעל לצפי. במבט ראשון זאת אולי נראית כמו מגמת התחזקות, אבל העניין עם מדיניות מוניטרית זה שרואים את ההשפעות שלה רק זמן לא קטן אחרי שהיא מוחלת, לכן אם הפד' רואה בנתונים האחרונים תחילתה של מגמת התקררות, קיים סיכוי שהוא יעדיף לפעול עכשיו מאשר להסתכן שיהיה מאוחר מדי.
ג'יימי דימון פחות אופטימי
מנכ"ל JPMorgan אמר לאחרונה במקביל לפרסום תוצאות הבנק שהיו יחסית טובות כי למרות שהושגה התקדמות מסוימת בריסון עליית המחירים כפי שהתבטא בפרסום המדד האחרון, ייתכן שהאינפלציה ושיעורי הריבית יישארו גבוהים יותר לפרק זמן ממושך יותר.
"בעוד שהערכות השוק ומרווחי האשראי נראים כמשקפים תחזית כלכלית די חיובית, אנו ממשיכים להיות ערניים לסיכונים פוטנציאליים," אמר דימון "הסיכונים הללו כוללים: אי-יציבות גיאופוליטית, לחצי אינפלציה כגון הצורך בהוצאות הקשורות לתשתיות וגירעונות פיסקליים. ולכן, ייתכן שהאינפלציה ושיעורי הריבית יישארו גבוהים יותר ממה שהשוק מצפה". דימון העריך זאת גם לפני כשנה והסתבר שהוא להבדיל מאחרים חזה נכון את הקושי בהורדת הריבית וריסון האינפלציה.
דימון ציין לאחרונה שההוצאות הממשלתיות המופרזות בארה"ב ממשיכות להעלות הן את האינפלציה והן את שיעורי הריבית. לדבריו, "הכלכלה נתמכת בכמויות גדולות של הוצאות ממשלתיות וגירעונות פיסקליים. יש גם צורך גובר בהוצאות נוספות כשאנו ממשיכים לעבור לכלכלה ירוקה, לשפר את שרשראות האספקה הגלובליות, להגדיל את הוצאות הצבא ולהתמודד עם עלויות הבריאות העולות. זה עשוי להוביל לאינפלציה עיקשת ולריביות גבוהות יותר ממה שהשוק מצפה".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
