נתח השוק של טסלה לראשונה מתחת ל-50% - למה אלה חדשות טובות
לראשונה מאז החלה לייצר רכבים המונעים על סוללות, נתח השוק של טסלה TESLA INC ירד מתחת ל-50%. זהו סימן חיובי הן לתעשיית הרכבים החשמליים והן לטסלה. המשמעות היא שהרכבים החשמליים הופכים להיות חלק מהנורמה, וזה מצוין עבור כל יצרניות ה-EV.
האמריקאים רכשו 330,000 רכבים חשמליים ברבעון השני, שיא חדש ועלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. מדובר בהקלה עבור המשקיעים, שכן מכירות ה-EV צמחו רק ב-3% ברבעון הראשון לעומת שנה שעברה, הרבה יותר איטי מצמיחה של 46% ב-2023. האטה בצמיחה בתחילת 2024 גרמה למשקיעי ה-EV לחששות. מניית טסלה ירדה בשפל ב-44% בשנת 2024, כאשר חלק מהסיבה לכך היו נתוני מסירות חלשים מהצפוי ברבעון הראשון שירדו בכ-9% מהשנה הקודמת.
כעת, החברה של אילון מאסק החזירה את הירידות לאחר שזינקה ב-20% הודות לנתוני מסירות טובים מהצפוי ברבעון השני. טסלה מכרה כ-444,000 רכבים ברחבי העולם ברבעון השני, ירידה של פחות מ-5% לעומת השנה שעברה. בארה"ב לבדה טסלה מכרה 164,000 רכבים ונתח השוק שלה עמד על 49.7%. נמוך מ-50%. אבל נראה שאת המשקיעים זה לא מעניין.
אחת הסיבות לאדישות המשקיעים היא כי אף אחד לא באמת ציפה שטסלה תמשיך להחזיק בחצי מהשוק לנצח. סיבה נוספת היא שחדירת ה-EV צריכה להיות הרבה יותר משמעותית על מנת שטסלה ויצרניות רכב אחרות יצליחו למכור מספיק רכבים חשמליים על מנת להצדיק את הערכות השווי שלהן ואת השקעות ה-EV.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ה-EV מתחמם
שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. עם זאת, קיימים סימנים ראשונים להתחממות שוק ה-EV. יותר יצרניות רכב מציגות נתוני מכירות משמעותיים של רכבים חשמליים ומציעות גרסאות שונות של רכבים כך שחלק גדול יותר מהציבור יכול להרשות לעצמו לרכוש EV.
תשע יצרניות רכב מכרו יותר מ-10,000 רכבים חשמליים ברבעון השני: פולקסווגן, BMW, ג'נרל מוטורס, פורד, יונדאי, קיה, טויוטה, ריביאן וכמובן טסלה. מדובר בעלייה לעומת שמונה יצרנית שנה קודם לכן לאחר שטויוטה הצטרפה לקבוצה עם לקסוס.
מספר יצרניות רכבי יוקרה התקשרו למכור רכבי EV ברבעון השני, כמו פולסטאר, פורשה, וולוו ומרצדס. היצרניות ראו ירידה דו ספרתית בנפחי המכירות ברבעון השני לעומת השנה שעברה. מדובר באיתות לכך שלפחות כרגע, פלח היוקרה של שוק הרכבים החשמליים רווי.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
קיה נהנתה מאחת העליות הגדולות ביותר ברבעון השני, עם עלייה בנתח שוק של כמעט 3 נקודות אחוז לעומת השנה שעברה. פורד, יצרנית ה-EV השנייה בגודלה בארה"ב, לקחה לעצמה 2 נקודות אחוז מנתח השוק. ג'נרל מוטורס לקחה קצת יותר מנקודת אחוז אחת. הדגם הפופולרי ביותר של קיה ברבעון האחרון היה קיה EV6 שמחירו מתחיל ב-43,000 דולר. במקרה של מרצדס מדובר ב-EQE SUV, שמחירו ההתחלתי עומד על קרוב ל-75,000 דולר.
העובדה שרכבים זולים יותר נמכרים בהיקף גדול יותר בארה"ב היא סימן חיובי. זה מעיד על כך שרכבים איכותיים במחיר הנכון נמכרים היטב, ללא קשר לזהות היצרן.
עיכוב בהשקת הרובוטקסי והורדת הדירוג
בשבוע שעבר דווח כי ההשקה של הרובוטקסי תעבור לחודש אוקטובר, לעומת חודש אוגוסט קודם לכן, מה שהפיל את המניה. בעוד לא נרשם עדכון מצד המנכ"ל אילון מאסק, שהכריז על המועד המקורי של האירוע בציוץ בעבר, האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע להשפעה של ההכרזה על המניה.
מצד אחד האנליסט דן איבס, המסקר בהדיקות את טסלה, כתב כי עיכוב של חודשיים לא באמת ישנה כלום והשאיר את המלצת ה"קנייה" שלו עם מחיר יעד של 300 דולר למניה. מהצד השני בגוגנהיים נכתב כי העיכוב גורם ל"סיכון נרטיבי" במניית טסלה. לפי האנליסטים בחברת המחקר, במידה ולוח הזמנים לאירוע הנתפס כמשמעותי משתנה, איך המשקיעים אמורים להאמין לכל ההבטחות שפיזר מאסק בנוגע לעתיד הרובוטקסי. "אנחנו ממשיכים להאמין שהרובוטקסי יהיה משמעותי רק החל משנת 2030 ואילך".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
