סוללות ביתיות של טסלה
צילום: טוויטר

רכבים חשמליים ונהיגה אוטונומית - אבל אולי טסלה היא בכלל חברת אנרגיה?

תחום הליבה של טסלה, ייצור רכבים, סובל כבר תקופה ארוכה (למרות שהוא מראה סימני חיים לאחרונה) ותחום הנהיגה האוטונומית טרם הביא בשורה; יכול להיות שתחום האנרגיה הוא בכלל מנוע הצמיחה הבא של טסלה?
רוי שיינמן |

לאילון מאסק יש הרבה כובעים - משפיען, בעלים של רשת חברתית, של חברת חלל אבל אחד מהכובעים בו הוא מבלה את מירב זמנו הוא מנכ"ל טסלה TESLA INC . העניין שגם לטסלה יש כמה מיקודים עסקיים. אחד מהם הוא כמובן ייצור רכבים חשמליים, אחד נוסף הוא פיתוח יכולות נהיגה אוטונומיות, ותחום נוסף שהולך וגדל הוא תחום האנרגיה, והוא גדל עד כדי כך שהוא יכול להפוך למנוע צמיחה עיקרי של החברה.

עסקי האנרגיה של טסלה

טסלה מוכרת יחידות אגירת אנרגיה כגיבוי ללקוחות ביתיים ולחברות חשמל. היא פרסה 9.4 ג'יגה-ואט שעה של אחסון ברבעון השני - שיא רבעוני חדש כאשר השיא הקודם עמד על 4.1 ג'יגה-ואט שעה. הקפיצה הזו עשויה להשפיע גם על התוצאות הכספיות.

למרות שטסלה רשמה רק 1.6 מיליארד דולר הכנסות מעסקי אגירת האנרגיה ברבעון הראשון, החברה דיווחה על רווח גולמי נאה של 403 מיליון דולר מהעסק, המייצג רווחיות גולמית של 24.6%.

הרווח הגולמי הכולל של טסלה הסתכם ב-3.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון, רווחיות גולמית של 17.4%, ירידה מ-19.3% שנה קודם לכן. הירידה ברווחיות נובעת מכך שטסלה נאלצה להוריד מחירים על רכבים חשמליים על מנת לעודד ביקוש, מה שפגע ברווחים בשנה האחרונה. כיום, תחום הרכב של טסלה, המהווה את עיקר ההכנסות והרווחים של החברה, פוגע למעשה ברווחיות הגולמית הכוללת של טסלה, למרות ההשפעות החיוביות של הרווחים הגדלים והיעילות התפעולית של עסקי אגירת האנרגיה שלה.

מנוע הצמיחה הבא?

אולם, עם הכפלת הפריסות של אחסון אנרגיה ברבעון השני לעומת הראשון, ההשפעה על הרווח הנקי של החברה עשויה להיות משמעותית יותר. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי כינה את נתוני פריסת אחסון האנרגיה ברבעון השני של טסלה כ-"גונבים את ההצגה", וציין כי 9.4 ג'יגה-ואט שעה שנפרסו הם כפול מהתחזית של החברה. האנליסטים במורגן סטנלי צופים כי שווי פעילות האנרגיה של טסלה יעלה משמעותית.

ג'ונאס מעריך כי "משקיעים יתחילו לשים לב יותר לעסקי האנרגיה של טסלה, שאנו מעריכים ב-130 מיליארד דולר, שכן החברה נמצאת בעמדה ייחודית ליהנות מההשקעות ברשת החשמל האמריקאית שיקודמו על ידי פריצת הדרך בתחום הבינה המלאכותית".

גם הנתונים בתחום הרכב משתפרים

למרות הורדות המחירים האגרסיביות בשנתיים האחרונות שמגיעות כחלק מהמאבק במחירים הנמוכים של החברות הסיניות, טסלה הצליחה סוף סוף לספק חדשות טובות בנתוני המסירות האחרונים שלה. במהלך הרבעון השני של השנה ייצרה טסלה 410,831 כלי רכב ומסרה 443,956 כלי רכב. בכך הכתה החברה את ההערכות המוקדמות של האנליסטים שציפו שהמסירות של טסלה יגיעו ל-439,000, טרוי טסלייק, חוקר עצמאי שאחריו עוקבים הרבה מעריצי טסלה, צפה מסירות של 423,000 עבור הרבעון.

זה אולי מוקדם מדי להגיד שזה שינוי מגמה אבל נתוני המסירות של החברות הסיניות יתמכו בטענה שכן. NIO  NIO INC למשל דיווחה כי מסרה 21,209 מכוניות בחודש יוני, מעל לצפי שהיה 19,000 יחידות בלבד. מדובר בשיא חודשי חדש ל-NIO כאשר את השיא הקודם היא קבעה רק בחודש שעבר. ברבעון, מסרה החברה 57,373 מכוניות, מעל לתחזית שניתנה ביוני למסירות של בין 54,000 ל-56,000 יחידות. ברבעון השני של 2023, NIO מסרה 23,520 מכוניות. מניית NIO, עולה ב-5% במסחר המוקדם, אך עדיין במינוס 54% מתחילת השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל כאמור עדיין קשה להגיד שבעיית הביקושים בתחום הרכבים החשמליים נפתרה, ויכול להיות שהתחום נמצא תחת איום נוסף בצורת בחירתו הצפויה של דונאלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. טראמפ ידוע ביחסו השלילי והמזלזל להתחממות הגלובאלית והוא צפוי להוביל שורה של מהלכים שיפגעו בחברות האנרגיה הירוקה אבל גם בחברות הרכב החשמלי. השוק הזה זקוק להמשך דחיפה ועידוד של הציבור לרכוש רכבים חשמליים וטראמפ לא צפוי להציג מהלכים כאלה, מה שאומר שטסלה והחברות האחרות ייאלצו להמשיך ולחנך את השוק לבדן.

למורגן סטנלי יש מחיר יעד של 310 דולר למניית טסלה, אפסייד של 18% על המחיר הנוכחי בשוק. ג'ונאס מאמין שההוצאות על בינה מלאכותית והפרויקטים שייבנו בעקבותיהן יובילו ל"גידול רב-דורי בביקוש לאנרגיה", ייצור חשמל והשקעות במרכזי נתונים, וכי עסקי אחסון האנרגיה של טסלה עתידים ליהנות מכך. למעשה, ג'ונאס ציין כי לקוחות מתעניינים יותר ויותר בתחזית לטווח ארוך של פעילות האנרגיה של טסלה, כמו גם בתחזיות החברה ליחידת רובוט ה-Optimus, כדי לבחון האם שתי היוזמות הללו יהיו מנועי צמיחה עבור טסלה מעבר לרבעון השני.

בינתיים, המשקיעים יקוו לראות התאוששות בדוחות הקרובים של טסלה. האנליסטים צופים הכנסות של 22.4 מיליארד דולר ורווח של 55 סנט למניה, מה שיהווה ירידה של 10% ו-30% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. המניה נסחרת לפי שווי של 836.6 מיליארד דולר אחרי שמחקה את הירידות מתחילת השנה וב-12 החודשים האחרונים היא ירדה ב-4.5%.

מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.