סוללות ביתיות של טסלה
צילום: טוויטר

רכבים חשמליים ונהיגה אוטונומית - אבל אולי טסלה היא בכלל חברת אנרגיה?

תחום הליבה של טסלה, ייצור רכבים, סובל כבר תקופה ארוכה (למרות שהוא מראה סימני חיים לאחרונה) ותחום הנהיגה האוטונומית טרם הביא בשורה; יכול להיות שתחום האנרגיה הוא בכלל מנוע הצמיחה הבא של טסלה?
רוי שיינמן |

לאילון מאסק יש הרבה כובעים - משפיען, בעלים של רשת חברתית, של חברת חלל אבל אחד מהכובעים בו הוא מבלה את מירב זמנו הוא מנכ"ל טסלה TESLA INC . העניין שגם לטסלה יש כמה מיקודים עסקיים. אחד מהם הוא כמובן ייצור רכבים חשמליים, אחד נוסף הוא פיתוח יכולות נהיגה אוטונומיות, ותחום נוסף שהולך וגדל הוא תחום האנרגיה, והוא גדל עד כדי כך שהוא יכול להפוך למנוע צמיחה עיקרי של החברה.

עסקי האנרגיה של טסלה

טסלה מוכרת יחידות אגירת אנרגיה כגיבוי ללקוחות ביתיים ולחברות חשמל. היא פרסה 9.4 ג'יגה-ואט שעה של אחסון ברבעון השני - שיא רבעוני חדש כאשר השיא הקודם עמד על 4.1 ג'יגה-ואט שעה. הקפיצה הזו עשויה להשפיע גם על התוצאות הכספיות.

למרות שטסלה רשמה רק 1.6 מיליארד דולר הכנסות מעסקי אגירת האנרגיה ברבעון הראשון, החברה דיווחה על רווח גולמי נאה של 403 מיליון דולר מהעסק, המייצג רווחיות גולמית של 24.6%.

הרווח הגולמי הכולל של טסלה הסתכם ב-3.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון, רווחיות גולמית של 17.4%, ירידה מ-19.3% שנה קודם לכן. הירידה ברווחיות נובעת מכך שטסלה נאלצה להוריד מחירים על רכבים חשמליים על מנת לעודד ביקוש, מה שפגע ברווחים בשנה האחרונה. כיום, תחום הרכב של טסלה, המהווה את עיקר ההכנסות והרווחים של החברה, פוגע למעשה ברווחיות הגולמית הכוללת של טסלה, למרות ההשפעות החיוביות של הרווחים הגדלים והיעילות התפעולית של עסקי אגירת האנרגיה שלה.

מנוע הצמיחה הבא?

אולם, עם הכפלת הפריסות של אחסון אנרגיה ברבעון השני לעומת הראשון, ההשפעה על הרווח הנקי של החברה עשויה להיות משמעותית יותר. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי כינה את נתוני פריסת אחסון האנרגיה ברבעון השני של טסלה כ-"גונבים את ההצגה", וציין כי 9.4 ג'יגה-ואט שעה שנפרסו הם כפול מהתחזית של החברה. האנליסטים במורגן סטנלי צופים כי שווי פעילות האנרגיה של טסלה יעלה משמעותית.

ג'ונאס מעריך כי "משקיעים יתחילו לשים לב יותר לעסקי האנרגיה של טסלה, שאנו מעריכים ב-130 מיליארד דולר, שכן החברה נמצאת בעמדה ייחודית ליהנות מההשקעות ברשת החשמל האמריקאית שיקודמו על ידי פריצת הדרך בתחום הבינה המלאכותית".

גם הנתונים בתחום הרכב משתפרים

למרות הורדות המחירים האגרסיביות בשנתיים האחרונות שמגיעות כחלק מהמאבק במחירים הנמוכים של החברות הסיניות, טסלה הצליחה סוף סוף לספק חדשות טובות בנתוני המסירות האחרונים שלה. במהלך הרבעון השני של השנה ייצרה טסלה 410,831 כלי רכב ומסרה 443,956 כלי רכב. בכך הכתה החברה את ההערכות המוקדמות של האנליסטים שציפו שהמסירות של טסלה יגיעו ל-439,000, טרוי טסלייק, חוקר עצמאי שאחריו עוקבים הרבה מעריצי טסלה, צפה מסירות של 423,000 עבור הרבעון.

זה אולי מוקדם מדי להגיד שזה שינוי מגמה אבל נתוני המסירות של החברות הסיניות יתמכו בטענה שכן. NIO  NIO INC למשל דיווחה כי מסרה 21,209 מכוניות בחודש יוני, מעל לצפי שהיה 19,000 יחידות בלבד. מדובר בשיא חודשי חדש ל-NIO כאשר את השיא הקודם היא קבעה רק בחודש שעבר. ברבעון, מסרה החברה 57,373 מכוניות, מעל לתחזית שניתנה ביוני למסירות של בין 54,000 ל-56,000 יחידות. ברבעון השני של 2023, NIO מסרה 23,520 מכוניות. מניית NIO, עולה ב-5% במסחר המוקדם, אך עדיין במינוס 54% מתחילת השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל כאמור עדיין קשה להגיד שבעיית הביקושים בתחום הרכבים החשמליים נפתרה, ויכול להיות שהתחום נמצא תחת איום נוסף בצורת בחירתו הצפויה של דונאלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. טראמפ ידוע ביחסו השלילי והמזלזל להתחממות הגלובאלית והוא צפוי להוביל שורה של מהלכים שיפגעו בחברות האנרגיה הירוקה אבל גם בחברות הרכב החשמלי. השוק הזה זקוק להמשך דחיפה ועידוד של הציבור לרכוש רכבים חשמליים וטראמפ לא צפוי להציג מהלכים כאלה, מה שאומר שטסלה והחברות האחרות ייאלצו להמשיך ולחנך את השוק לבדן.

למורגן סטנלי יש מחיר יעד של 310 דולר למניית טסלה, אפסייד של 18% על המחיר הנוכחי בשוק. ג'ונאס מאמין שההוצאות על בינה מלאכותית והפרויקטים שייבנו בעקבותיהן יובילו ל"גידול רב-דורי בביקוש לאנרגיה", ייצור חשמל והשקעות במרכזי נתונים, וכי עסקי אחסון האנרגיה של טסלה עתידים ליהנות מכך. למעשה, ג'ונאס ציין כי לקוחות מתעניינים יותר ויותר בתחזית לטווח ארוך של פעילות האנרגיה של טסלה, כמו גם בתחזיות החברה ליחידת רובוט ה-Optimus, כדי לבחון האם שתי היוזמות הללו יהיו מנועי צמיחה עבור טסלה מעבר לרבעון השני.

בינתיים, המשקיעים יקוו לראות התאוששות בדוחות הקרובים של טסלה. האנליסטים צופים הכנסות של 22.4 מיליארד דולר ורווח של 55 סנט למניה, מה שיהווה ירידה של 10% ו-30% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. המניה נסחרת לפי שווי של 836.6 מיליארד דולר אחרי שמחקה את הירידות מתחילת השנה וב-12 החודשים האחרונים היא ירדה ב-4.5%.

מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.