אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

מניית טסלה מחקה את ההפסדים מתחילת השנה - מה חושבים האנליסטים?

נתוני המסירות החזקים של טסלה שלחו את המנייה שסבלה מתחילת השנה למעלה; האם מדובר בקפיצה חד פעמית או שהחשמל חוזר לטסלה?
רוי שיינמן | (2)

טסלה  TESLA INC היא ללא ספק אחת ממניות העשור הנוכחי. מניית חברת הרכבים החשמליים (שהיא גם חברת רובוטיקה ו-AI אם שואלים את אילון מאסק) זינקה מעל 730% מתחילת העשור. החברה פורצת דרך ומובילה בתחום הרכבים החשמליים אבל היא רכבה על טרנד שנראה שמאט כרגע, וזה השתקף גם במנייה שירדה ב-31% מתחילת השנה, אבל זה רק עד העליות שהתחילו בחודש שעבר.

מניית טסלה ירדה מהסיבה הפשוטה ששוק הרכבים החשמליים האט, כתבנו על כך רבות. אבל בתחילת-אמצע חודש יוני, עם תחילת הדיבורים וההערכות לקראת נתוני המסירות של הרבעון השני, המשקיעים הבינו שכנראה צפויה כאן הפתעה לטובה, והם קיבלו את החותמת לכך שהם צודקים כאשר החברות הסיניות דיווחו על מסירות טובות מהצפוי

הסימנים והתחושות אכן היו נכונים - טסלה הכתה את צפי האנליסטים במסירות כשדיווחה על 443,956 מסירות לעומת הצפי בוול סטריט שעמד על 439,000 רכבים והערכות של חלק מהאנליסטים שצפו באזור ה-420,000 רכבים. לפסימיסטיים היו סיבות טובות להמשיך עם הפסימיות, טסלה הרי אכזבה בדוחות המסירות האחרונים וגם המסירות של הסייברטראק היו חלשים, אבל טסלה בכל זאת הצליחה להפתיע וזה שלח את המנייה שלה אתמול למעלה ב-6% והיום ב-6% נוספים. 

בזאת מניית טסלה משלימה זינוק של 38% מתחילת חודש יוני ומוחקת את הירידות מתחילת השנה.

מניית טסלה מתחילת השנה

מניית טסלה מתחילת השנה

מה חושבים האנליסטים?

השאלה שנשאלת היא מה הלאה, ורוב האנליסטים אופטימיים להמשך: "כעת, כאשר רוב הורדות המחיר נמצאות מאחורינו והביקושים בעולם מתייצבים, במיוחד בסין, אנו מאמינים שהמסלול של טסלה למסור מיליון רכבים בשנה יכול להיות מושג כבר ברבעונים הקרובים", כתב דן אייבס, אנליסט בוודבוש.

אייבס המליץ על רכישת המניה והעלה את מחיר היעד שלו ל-300 דולר מ-275 דולר למניה, מחיר יעד המשקף אפסייד של 23%. גארט נלסון, אנליסט ב-CFRA, ממליץ גם כן על רכישת המניה. הוא העלה את מחיר היעד שלו ל-250 דולר למניה מ-230 דולר, אפסייד קטן של 3%. "מספר המסירות מקל מאוד על החששות לגבי ירידה בביקוש לרכבים חשמליים", כתב נלסון.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, לא כל הדעות היו חיוביות. "ירידה של 5% במסירות אף פעם לא נראתה כל כך טוב", כתב רונאלד ג'ונסיקוב, אנליסט בגוגנהיים. הוא מאמין שרוב העלייה במנייה נבעה מפריסות של סוללות אגירת אנרגיה, ולא מנתוני המסירות.

טסלה מוכרת יחידות אגירת גיבוי סוללות ללקוחות ביתיים ולחברות חשמל. היא פרסה 9.4 ג'יגה-ואט שעות של אחסון ברבעון השני - שיא חדש. השיא הקודם עמד על 4.1 ג'יגה-ואט שעה. קפיצה ענקית כזו עשויה להוביל להערכות מכירות ורווחים גבוהות יותר, אומר ג'ונסיקוב.

למרות שחברת וולס פארגו מעריכה את מניית טסלה כ"מכירה" עם מחיר יעד של 120 דולר, טסלה הצליחה לעקוף את תחזיות המסירה של האנליסט קולין לנגן מהבנק שציפה ל-385,000 מסירות ברבעון השני. עם זאת, לנגן עדיין לא מאמין שטסלה תגיע ליעד הקונצנזוס הנוכחי של 1.8 מיליון מכירות ב-2024. למעלה מ-40 אנליסטים מסקרים את מניית טסלה, לפי פאקטסט. רובם יפרסמו דו"ח על מספר המסירות, אך בשורה התחתונה מדובר בניצחון לטסלה.

"טסלה בודקת קו מגמה יורד לטווח ארוך", אומרת קייטי סטוקטון, מייסדת ומנתחת טכנית ב-Fairlead Strategies. "סגירה שבועית מעל 226 דולר תהיה אות שורי משמעותי." סטוקטון לא עושה סיקור יסודי על מניית טסלה. אנליסטים טכניים מסתכלים על גרפים כדי לקבל מושג היכן משקיעים קנו ומכרו מניות בעבר ולאן כל מניה יכולה ללכת בטווח הקצר והבינוני.

לפי פרנק קאפלרי, מייסד CappThesis, קו המגמה היורד ניתן לשרטוט מהשיאים של 2021 כאשר המניה הייתה מעל 400 דולר. שמירה על מחיר מעל 226 דולר תהיה סימן חיובי לדבריו. יציבות מסוימת במחיר המניה לאחר המסירות תהיה סימן טוב למשקיעים האופטימיים. עם זאת, ישנם מספר אירועים שעומדים להתרחש שיכולים להזיז את המניה לכאן או לכאן.

חשוב גם לקחת בעירבון מוגבל את ההמלצות של האנליסטים כי רובם ממליצים על קנייה, הם מה שנקרא נליסטים מסוג SELL SIDE שמטרתם להגדיל את הברוקראז, לעזור למיתוג, לשיווק. קראו כאן על ההבדל בין SELL SIDE ל-BUY SIDE.

הצפי לדוחות טסלה

לקראת דוחות טסלה שצפויים להתפרסם בסוף החודש, וול סטריט צופה רווח למניה של 60 סנט, ונתוני החזקים והנתון של אגירת האנרגיה יהפכו את ההגעה למספר הזה לקלה יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רונן 05/07/2024 02:25
    הגב לתגובה זו
    ממליץ להמתין ליום חמישי להחלטת דירקטוריון החברה על תיגמול הבעלים , במידה ותהיה התנגדות אמר שיפרוש מהחברה
  • 1.
    החיים 04/07/2024 09:18
    הגב לתגובה זו
    כמו לקנות אגח ל 100 שנה בריבית של 1 אחוז + אופציה לשיפור
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social