מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

בואינג רוכשת את ספיריט אירוסיסטמס ב-4.7 מיליארד דולר

בואינג מחזירה אליה את החברה לה עשתה ספין אוף בשנת 2005; ספיריט אירוסיסטמס ייצרה את הדלת שנתלשה מהמקום במחדל של טיסת אלסקה אייר בחודש ינואר האחרון; איירבאס, שהביעה מחאה על המהלך מתוקף הפעילות הענפה שלה מול ספיריט, תיקח על עצמה את הפעילות ההפסדית של החברה
רוי שיינמן |

הניסיון של בואינג  BOEING להחזיר לעצמה את ספיריט אירוסיסטמס  SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG בשביל לשפר את איכות הייצור של החברה הושלם - בואינג תרכוש את השליטה בחברה תמורת 4.7 מיליארד דולר, או 37.25 דולר למנייה, פרמייה של 10% על מחיר השוק ופרמיה של 30% על מחיר מניית ספיריט ביום שלפני ההודעה של בואינג ב-1.3 על כוונתה לרכוש חזרה את החברה.

במקביל, ענקית התעופה הצרפתית איירבאס, לה יש פעילות ענפה מול ספיריט, תיקח על עצמה את הפעילויות המפסידות של ספיריט באירופה, בתמורה למאות מיליוני דולרים כפיצוי. "המיזוג בין ספיריט ובואינג יאפשר שילוב גדול יותר של יכולות הייצור והתכנון של שתי החברות, כולל מערכות בטיחות ואיכות", אמר המנכ"ל של ספיריט, פאט שאהנאן. 

בואינג שוקלת זה זמן רב לרכוש בחזרה את החברה הבת לשעבר שלה, שלפי אנליסטים התקשתה לפעול באופן עצמאי למרות הגיוון בקהל הלקוחות שלה שכולל בין היתר גם את איירבאס. ההחלטה לרכוש בחזרה את החברה מגיעה בעוד בואינג מנסה לפתור משבר תאגידי ותעשייתי מתמשך שפקד אותה לאחר שורה של תקלות במטוסים שלה שפגעו במוניטין של החברה, שהתחילו עם אותה התנתקות של דלת תוצרת ספיריט בטיסה של אלסקה אייר בחודש ינואר. הבעיות האלו הובילו להאטה משמעותית בייצור בבואינג, שהשפיעה על כל תעשיית המסחרית העולמית והביאו לירידות של 29% במניית בואינג מתחילת השנה.

מניית בואינג מתחילת השנה

מניית בואינג מתחילת השנה

הרכישה של ספיריט על ידי בואינג העלתה שאלות לגבי עתיד העבודה שספיריט מבצעת עבור איירבאס, המתחרה הגדולה של בואינג. מנכ"ל איירבאס אף איים בעבר כי הוא מוכן להטיל וטו על כל שינוי בעלות במפעלים הקשורים לאיירבאס.

איירבאס הגיעה לפשרה והודיעה כי היא תשתלט על פעילות החברה בארבעה ממפעלי ספיריט בארצות הברית, צפון אירלנד, צרפת ומרוקו. בנוסף, היא תיקח על עצמה עבודות מינוריות נוספות המבוצעות כיום בוויצ'יטה, קנזס, כאשר כל הפעילויות האלו נחשבות להפסדיות. לפי הדיווחים איירבאס דרשה פיצוי של עד מיליארד דולר בתמורה להשתלטות על המפעלים המפסידים של ספיריט, המייצרים חלקים אסטרטגיים עבור מטוסי הנוסעים A350 ו-A220 שלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.